תחשבו טוב טוב לפני שאתם מוציאים מילה מהפה | פרשה מעצימה

המפתח המרכזי לפיתוח האישיות – כוח הדיבור

פרק ראשון – מסע קניות

ילדה קטנה התלוותה לאמה בעריכת הקניות באחד המרכזים הגדולים. האמא חשבה על כך פעמיים ולאחר דין ודברים עם הילדה היא החליטה לקחת אותה ביחד איתה. הנסיעה עברה בשלום ובשקט. האמא קיוותה שכך ימשכו גם הקניות עצמן. הן הגיעו למרכז הגדול ובחרו לעצמן עגלת קניות. הילדה התיישבה בעגלה עם פניה לעבר האמא. הייתה לאמא רשימת קניות מוכנה מראש כדי לצמצם ככל שניתן את משך הזמן בו יצטרכו לבלות במרכז הקניות ולמעט בחיכוכים עם הילדה. הן החלו להסתובב בין המדפים ושורות המוצרים. הדקות הראשונות היו שקטות ושלוות. הילדה הביעה מדי פעם סקרנות ושאלה שאלה, והאמא ענתה לה בסבלנות. ככל שמסע הקניות התארך הילדה החלה לחוש אי נוחות. בהתחלה הציקה לה הבטן והיא החלה לבכות לאוכל ושתייה. האמא אמרה: נעמי, עוד כמה דקות זה מסתיים ונגיע הבית והכל יהיה בסדר, תשלטי בעצמך. הילדה הפסיקה לבכות. הן המשיכו לשוטט בסופר והילדה ביקשה ממתק מסוים. האמא אמרה: נעמי, עוד כמה דקות נגיע הבית והכל יהיה בסדר, זה ניסיון. הילדה פסקה. הן עברו ליד מדפי השוקולדים והילדה דרשה מהאמא שוקולד. האמא אמרה: נעמי, עוד כמה דקות נגיע לבית והכל יהיה בסדר, החזקת מעמד מצוין עד כאן. הילדה נרגעה לעוד כמה דקות.

לאחר ארבעים דקות בערך, הן הגיעו סוף כל סוף אל הקופה. פתאום הילדה פרצה בבכי היסטרי והתחילה לצעוק בקולי קולות. האמא אמרה בקול נחרץ ותקיף: נעמי, עוד מעט נגיע הבית והכל יהיה בסדר, עוד טיפה סבלנות. גבורת הלב והנפש של האמא תפסה את תשומת ליבה של אחת מהנשים שנכחו במרכז הקניות ועכבה אחר האמא והילדה לאורך כל הזמן. היא הייתה המומה מהסבלנות האדירה שהפגינה האמא והתמלאה ברגשות קנאה ואהדה כלפיה. היא הייתה מוכרחה לפנות אליה ולהחמיא לה ולקבל ממנה עצה שתוכל לעזור גם לה להתנהג כמותה ולהרגיע את ילדיה.

כשהאמא והילדה יצאו מהסופר אותה גברת התלוותה אליהן במטרה לדבר עם האמא. היא הגיעה לעבר המכונית שלהן ופנתה אל האמא במחמאה. אני חייבת לציין לשבח את ההתנהגות שלך במרכז הקניות, עוררת בי תחושות של קנאה והערכה. וגם לנעמי בתך, מגיעות מחמאות על כך שהייתה קשובה לבקשותייך והצליחה להתגבר על עצמה. האמא אמרה לה: לבתי קוראים רבקה, נעמי זאת אני.

פרק שני – יציאת מצרים

לפני שעם ישראל זוכה לצאת ממצרים הוא מצווה בקיום מצוות הפסח. החג המפורסם אותו אנו חוגגים מדי שנה לציון היציאה שלנו מעבדות לחרות רקם עור וגידים ממש ברגעים האחרונים לפני היציאה המדוברת מארץ מצרים. הקב”ה רצה שנזכור לדורות את היציאה המפורסמת ואת הניסים הרבים שנעשו לנו. ה’ דילג ופסח על בתי עם ישראל בהכותו את המצריים. היציאה הייתה אמורה להיות בחיפזון ובמהירות ללא כל עיכוב ושהייה. לא היה הזמן הנדרש לתת לבצק להחמיץ ועם ישראל אכל אותו כמצה. מדי שנה, סביב שולחנות ערוכים אנו מצווים לספר לבנינו והם לבניהם עד סוף כל הדורות, שיצאנו ממצרים, איך יצאנו ממצרים ולמה יצאנו משם. והגדת לבנך, היא אחת מתרי”ג המצוות שיש לנו בתורה הקדושה.

קיום המצווה נעשה על ידי סיפור היציאה וההגדה שתקנו לנו חכמים לקרוא וכל המוסיף הרי זה משובח. החיוב הוא כל כך חמור שאפילו אם האדם נמצא לבדו ואין לו למי לספר ביציאת מצרים הוא חייב לספר לעצמו את כל תהליך היציאה והשתלשלות העניינים. מהי הסיבה שהאדם חייב לספר בכל מקרה את סיפור יציאת מצרים ואין מסתפקים בקיום המצוות של הפסח וזכירת הלב בלבד? בעל ספר החינוך, תלמידו של הרמב”ן הקדוש, כותב בספרו הנפלא את הסיבה. ספר החינוך מתאר בצורה מדויקת ובהירה את כל תרי”ג המצוות, מקורן, דיניהן ופרטיהן וגם את השורשים והכוונות של המצוות על דרך הפשט. במילים הספורות שהוא כותב על שורש הכוונה בהוצאת סיפור יציאת מצרים בפה ואפילו האדם לבין עצמו, ישנו יסוד נפלא שיכול להעשיר את איכות חיינו ולתת לנו כלי מעשי לשימוש נרחב בכל תחומי החיים.

“חייב להוציא את הדברים מפיו כדי שיתעורר לבו בדבר, כי בדיבור יתעורר הלב“. האדם יכול לשבת אל מול שולחן ערוך, לשתות ארבע כוסות של יין כנגד ארבע לשונות של גאולה, לאכול מצה מהודרת לזכר היציאה החפוזה של אבותינו, ועדיין להיות רדום, כבד ואדיש. כל מטרת קיום המצווה היא להתעורר ברגשות של הכרת תודה לקב”ה על זכירת הניסים שעשה לנו וללא שימוש פעיל בכוח הדיבור האדם לא יתעורר, ואם הוא יתעורר הוא לא יתעורר כדבעי. כל הכוחות טמונים בנפש האדם. גם מעשה יכול לעורר את הכוח הטמון עמוק בפנים. אמנם בכוח הדיבור ישנה סגולה רבה יותר לפעול באופן מידי על נפשו של האדם. המילים שהאדם אומר והצורה שבה הוא בוחר לומר אותן, יעוררו בו את הרגש המתאים שהמילים מכוונות כנגדו.

פרק שלישי – מחקר השפה

בכל העברת מסר של האדם ישנם שלושה חלקים. יש את המילים שהוא מוציא מהפה, זהו התוכן. יש את הצליל המיוחד שהוא בוחר לתת למילים ויש את המחוות והתנועות שהוא עושה עם הגוף בזמן שהוא מעביר את המסר. במילים אחרות, ישנם מסרים מילוליים וישנם מסרים לא מילוליים. באחד המחקרים המעניינים והמפורסמים שנעשו בנושא גילו דבר מעניין. רצו לבדוק את המשקל שיש למסרים הלא מילוליים של האדם ביחס למסרים המילוליים. הדבר המפתיע שהתגלה במחקר הזה הוא שלמילים הייתה את מידת ההשפעה הנמוכה ביותר בהעברת המסר. הצליל של המילים ושפת הגוף של האדם משפיעים יותר, בצורה משמעותית, על העברת המסר. כלומר, שכל עוד לא תהיה התאמה מלאה בין שלושת המרכיבים של המסר לאדם יש סיכויים פחותים להעביר אותו.

המצווה המיוחדת שיש לנו בחג הפסח מחייבת אותנו לומר את המילים הנכונות ועלינו מוטלת החובה גם למר אותן בצורה המתאימה. אמירת המילים כשלעצמן אולי תחשב לנו כמצוה אבל ספק גדול אם נתעורר מהן. אם האדם אומר אותן בצליל המתאים ומוסיף את התנועות הראויות הוא יכול להשיג את מטרת המצוה ולהתעורר ברגשות תודה והודיה למלך העולם.

פרק רביעי – שכנוע עצמי

ישנו מושג מאוד חיוני שיכול לשמש אותנו רבות בעבודת ה’ ובעבודת המידות. אוטוסוגסטיה זוהי הפעולה המסוגלת ליצור באדם אמונה חדשה ולדחוף אותו לעבר פעולות מסוימות. שכנוע עצמי, בעברית, זו אמירה של מילים בצורה מסוימת, שהאדם חוזר ואומר אותן הלוך וחזור. כשהמילים הללו נאמרות בצורה הנכונה מתוך כוונה וריכוז הן מסוגלות לחולל שינוי רציני אצל האדם. הדיבור מעורר את הלב. הלב הוא הכוח המושל באדם. כל הפעולות שהאדם עושה או נמנע מלעשות הן תוצאה של ממשלת הלב על האדם. כשהלב מתעורר לדבר מסוים הוא יעשה הכל כדי להשיג אותו, כך נוצרת מוטיבציה. כשהלב מתעורר ברגש חזק, אזי כל מה שהאדם מחדיר לעצמו באותם רגעים הופך להיות חלק מאישיותו. הנפש שלנו מכירה שפה אחת בלבד וזוהי שפת הרגש. כלומר, הדרך שבה מסר מועבר לנפש שלנו והיא פועלת ונוקטת את הגישה שמועברת אליה היא בתנאי שהיא מתעוררת מאותו מסר.

חכמינו שהכירו את הרבדים העמוקים ביותר בנפש האדם ואת דרכי פעולתה תיקנו לנו את ההגדה אותה אנו קוראים מדי שנה בחג הפסח. בסגולת המילים הללו לעורר את האדם ברגש חזק ועוצמתי של דבקות, אהבה ויראת ה’. ההתבוננות במעשי ה’ ובכוחותיו, ובזיכרון הניסים הפרטיים שמלווים אותנו במשך כל הדורות יכולים לעורר אותנו להודות לו, להאמין בו ולרצות בממשלתו הבלעדית. האדם יכול ליצוק לתוך חייו אמונה וביטחון אם הוא ישתמש בכוח הדיבור בצורה נכונה. אמנם האדם חייב לומר את אותן מילים בצורה מעוררת כדי להתעורר.

תנסו להיזכר באחד השירים האהובים עליכם ביותר. תנסו לומר את המילים של השיר ללא הליווי של המנגינה המיוחדת שלו. פשוט קריאה רגילה ויבשה של המילים ללא שום הטעמה. האם השיר מרגש אתכם? האם אתם מתעוררים ממנו? אם בחרתם בשיר שמח, האם משמח אתכם כעת ללא המנגינה שלו? יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. תנסו לדרג את זה מאפס עד עשר ותנו לו את הציון שלפי דעתכם מתאר את מה שאתם מרגישים.

עכשיו תנסו לשיר את אותו שיר ביחד המנגינה המיוחדת שלו. תאמרו את המילים של השיר בהטעמה שלהן. איך עכשיו אתם מרגישים? תדרגו את ההרגשה שלכם מאפס עד עשר. האם חשתם בהבדל? למה אנחנו מתרגשים יותר? זהו הכוח שיש לדיבור כשאומרים את המילים בצורה מעוררת. בדיוק כך אנחנו יכולים לקרוא את ההגדה ולומר את ההלל ולא להתעורר בצורה מיוחדת. אולי נחוש קצת את ההתלהבות של אמירת ההגדה פעם בשנה. אם נוסיף רגש למילים אנחנו נתרגש. אם נוסיף תנועות לדיבור אנחנו נחוש אחרת לגמרי. כי הצלילים מעוררים ומרגשים לא פחות מהמילים.

פרק חמישי – עיצוב האישיות

כיצד נוכל להיעזר בכוח הדיבור כדי לעצב את האישיות שלנו? האישיות של האדם היא סך האמונות שיש לו על כל דבר. אמונות לגבי עצמו, אמונות לגבי אחרים ואמונות על העולם. על כל דבר האדם מחזיק בעמדה ובגישה פנימית ומוצקה שהוא רכש לעצמו במהלך שנות חייו. לאדם יש סיבות לנקוט בדפוסים מסוימים. האדם לא בוחר בשום עמדה אם היא לא משרתת אותו בצורה כזו או אחרת. אפילו המידות השליליות משרתות את האדם, ותוך כדי מזיקות, אך יש בהן רווח כלשהו לאדם. אם לא היה רווח מסוים לאדם מאותה מידה ומאותה פעולה היא לא היה עושה אותה. תחשבו על זה. למה אנו מתנהגים כמו שאנו מתנהגים? לכולנו יש כוונה נסתרת שבמהותה היא אמורה לשרת אותנו.

האמונות שבחרנו בהן ומשרתות אותנו ומנהלות את חיינו הן האמונות שהצליחו לחדור לנפשנו בגלל העוצמה הרגשית שלהן. למשל, אדם שמרבה להיות עצוב. מהי הכוונה נסתרת שלו? יכול מאוד להיות שחסרה לו הרגשה של אהבה וחיבור לאחרים והוא משיג את תשומת הלב הנדרשת על ידי התכנסות פנימית ורחמים עצמיים ומשיכת יחס מאחרים כשיבחינו בצרה שלו. לעצב עמוק ומתמשך יש השלכות מזיקות. הבריאות יכולה להיפגם, התפקוד משתבש וגם היחס מאחרים לא מובטח לטווח ארוך. אנשים לא אוהבים להיות בחברת אנשים עצובים. הם אולי מוכנים להגיש עזרה פעם או פעמיים אך מתישהו גם להם זה ימאס.

על ידי שימוש יעיל בכוח הדיבור האדם יוכל לעורר בעצמו רגש מעצים שאותו הוא רוצה להרגיש ובכך לשנות את מצב רוחו. שינוי מצב הרוח זהו אחד הרווחים המידיים שניתן להרוויח על ידי שימוש נכון בכוח הדיבור. בנוסף, האדם יכול להטמיע בתוכו אמונות חדשות ולעצב את אישיותו על ידי כוח הדיבור. בדיוק כמו שהוא השתכנע בעבר לנקוט בדפוס התנהגות מסוים וגישה מסוימת לחיים, כך הוא יכול ביוזמתו לעורר בעצמו רגש ולהעביר מסר לנפש שלו והדברים יוטמעו בתת ההכרה שלו. כל מה שהאדם צריך לעשות זה למצוא סיבות מספקות לשנות את ההתנהגות שלו. אם האדם ישוכנע שמתאימה לו ולחייו התנהגות אחרת שהיא הולמת יותר ויכולה לשרת אותו יותר הוא ינקוט בה. אתם מכירים אנשים חלשים שפתאום מגלים גבורה יוצאת דופן? הגבורה נמצאת בתוכם וכשיש להם סיבה חזקה מספיק הם משתמשים בה. כך זה בכל רגש ובכל מידה. השכנוע העצמי נעשה על ידי שימוש בכוח הדיבור. מציאת הסיבות ושינונן בצורה מעוררת יכולים לגרום לאדם לשנות גישה ולנקוט עמדה אחרת כלפי עצמו וכלפי אחרים.

אפילוג – האתגר השבועי

  1. תחשבו על דפוס התנהגות או אמונה שהייתם מעוניינים לשנות.
  2. תמצאו את הסיבות החזקות ביותר שישכנעו אתכם להחליף אותם.
  3. תשננו לעצמכם את אותן סיבות בצורה מעוררת מספיק פעמים עד שתרגישו רצון להחליף את אותן אמונות ואת אותן התנהגויות.
  4. בחרו לעצמכם אמונה מעצימה ופעולה שאתם רוצים לנקוט בה.
  5. מצאו מספיק סיבות משכנעות כדי להאמין באמונה הזאת ולבחור בפעולה הרצויה.
  6. שננו בצורה מעצימה עם המון חזרות עד שתעוררו בעצמכם רגש, את אותן סיבות.

פרשה מעצימה עם המנטור לכלכלת המשפחה הרב יצחק פדידה.

 

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

פרשת וארא || בתוך כל הטירוף הזה איך מוצאים נחת ושלווה

מחקר שנערך בקרב 15,000 חולים שסבלו מבעיות עיכול, גילה שארבעה מכל חמישה חולים לא סבלו… המשך לקרוא פרשת וארא || בתוך כל הטירוף הזה איך מוצאים נחת ושלווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים