ש. בן שלום || חזר בשלום מאומן ועושה ‘חשבון נפש’

אז נסעתי לאומן.
אני, ליטאי בן ליטאים, באומן.
והרי הרשמים שלי.

1. הרבה אומנ’ים יש, וכל אדם מישראל יש לו אומן שלו. ואפשר להציב אותן על סקאלה מאומן של הקלויז, דרך אומן של קהילות ברסלב, של בעלי התשובה, של הסטלנים הרוחניקים, ועד לאומן של הערסים.
כל אחד מאלה מחפש אומן אחרת, ואמור להתקדם אחרת: לערס, אומן של הערסים היא חוויה מעולה, לצדיק האמת מהקלויז היא חטא.
והנוסע לאומן צריך לבחור לו את האומן שלו, זו שתקדם אותו למעלה ולא להפך.

2. האמת שהתאכזבתי.
אני דמיינתי מקום של סערת רגשות תמידית, של אורות ופיצוצים, אנשים באקסטזה רוחנית מתמשכת.

בפועל, היו רגעים כאלו – תיקון הכללי בערב החג, הברכו של הקלויז שנשמע למרחק קילומטרים, התשליך, הריקודים הסוערים בגשם שוטף במוצאי החג, בהנהגת אדם שנראה כמו דוד המלך.

אבל ברוב הזמן, התפילה היתה בורגנית ונחמדה כדרך העולם. כנראה שאין קיצורי דרך, ואת העבודה הרגשית אני צריך לעשות בעצמי.

3. חבר התרגש בתיקון הכללי, הוא אמר “גיליתי שאני עדיין פרימיטיבי”.
מרכיב בסיסי בנפש האדם נמצא במצב הפרימיטיבי, הראשוני. אין בזה שום רע. הרמב”מיסטים ינסו למגר אותו, אבל הם רק ייצרו אדם מעוקר, כבוי.

4. כליטאי, ראש השנה שלי היה תמיד יום דין גדול ונורא. השנה חוויתי לראשונה מקום שתופס את החג כיום המלכת ה’, וההרגשה היא טובה. פחות אגוצנטרית, פחות מעיקה, יותר מרוממת.

5. אין כאן כמעט בני ישיבה מההארד קור הישיבתי, ואין חסידים ממרכז החסידויות. זאת, כיוון שלאלו מספקים הזרמים שלהם את החוויה שהם צריכים.
ר’ נחמן הוא רבם של הנופלים. אלו שלא מצאו את מקומם בעולם, והם נודדים ומחפשים את גאולתם. תמיד מחפשים.

גם חסידות ברסלב עצמה מורכבת מהמחפשים. מי ששואפים תמיד אל האור שמעבר לעולם.

לכן, התופעה של ברסלבערס בני ברסלבערס היא למעשה אוקסימורון, כי אדם לא יכול להיוולד לתוך חיפוש.
אבל ספרדים יש באומן מכל סוג. לדעתי, זה אומר משהו עצוב על הספרדיות כזרם רוחני.

6. קשה למצוא ש”ס באומן. קל למצוא ליקוטי מוהר”ן.

7. אצל חסידים רבים, הפכה הערצת ר’ נחמן לסרך אלילות. הם מעניקים לו כוחות שהנוצרים מעניקים לישו, כמו היותו הדרך היחידה לגאולת הנפש. וגם מעורבות בניהול העולם. הם מתפללים אליו.

חסיד אחד אמר לי ” למה לא מפריעה לך מערכת היחסים שלי עם אבי?” אבל מכיוון שכאן זה לא אבא אלא קדוש מת, מערכת היחסים לובשת צורה אחרת ובאה על חשבון ה’.

8. מגוחך לגלות איך ברסלבערס מפרשים את ר’ נחמן באופן מילולי. ר”נ אמר “רצוני היה שתהיו כחיות השואגות ביער לילות שלמים”. באו החסידים והתחילו לחקות את יללות חיות היער. (האמת, מרשים לשמוע את זה)
ר”נ אמר “להיות באומן ולא להיות בגן סופיה?” באו החסידים והקפידו עד מאד לבקר בפארק המכונה גן סופיה.

9. הרב חשין, מגדולי רבני ברסלב ות”ח עצום הלומד במיר, מסרב לנהוג רבנות באומן. הוא מתאכסן בחדר רגיל ואוכל בהכנסת אורחים, אסור לדבר איתו בלימוד והוא לא עונה לתואר ‘הרב’.
כאשר נודע שברלנד מגיע להתפלל בקלויז, אמר הרב חשין ‘או אני או הוא’. ואכן, ברלנד הגיע והרב חשין עזב. ראיתי את ההמונים מקבלים את פני ברלנד בשירת ‘אור זרוע לצדיק’ ופניו הפיקו אושר וטוב לב.

‘ללמדך את ההבדל בין צדיק האמת והמפורסם של שקר, וללמדך שדוקא ההתמקדות בצדיק האמת עלולה להוליד את המפורסם של שקר’.

10. יש הרבה סמים באומן. זה לא פלא, כי גם בישראל יש הרבה.
כנראה שגם מה שמכונה ‘כלות מאוקראינה’ קיים איפה שהוא, אבל זה לא המוקד. מן הסתם, מתוך 80,000 מבקרים יש כמה מאות שנזקקים לכך, בין החילונים והערסים. וגם את זה יש בישראל.

11. אוקראינה היא סמל חי לכשלון הקומוניזם. משני השודדים הרזים עד כאב שניסו לשדוד אותי במרכז העיר ועד למים שזורמים בברזים לפעמים.

הכו”ח פה גולת אוקראינה הדוויה.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

הרב חיים קארו || כפרה, מספיק !

הרב חיים קארו, שוחט מוסמך, יוצא נגד מנהג שחיטת עופות ל”פדיון כפרות” וקורא לכולנו להרוויח… המשך לקרוא הרב חיים קארו || כפרה, מספיק !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים