שלח לך || הכי פשוט היה להתקין Waze

פרשת שלח לך

הקב”ה רצה להכניס את בני ישראל מיידית אל ארץ ישראל, ולתת להם את מסלול התיקון המקורי שתוכנן עבורם – מסלול אשר ראשיתו ביציאת מצרים, וסופו בגאולה המידית על אדמת ארץ ישראל (“אֶרֶץ, אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ”). בפועל נאלצו בני ישראל לנדוד 40 שנה במדבר, ולא נכנסו מיד לארץ ישראל? מה שמעורר מחדש את השאלה הגדולה האם ישנה לאדם בחירה חופשית, לנווט את מסלול חייו כרצונו ?
פרשת ” שְׁלַח לְךָ” | מאת: אהרון זאב שצמן

“אִם חָפֵץ בָּנוּ ה’ וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת, וּנְתָנָהּ לָנוּ, אֶרֶץ, אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ”
הקב”ה מתכנן עבור האדם לכתחילה מסלול חיים טוב ובטוח (אל עבר אֶרֶץ – “זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ”), והאדם מתחיל לנווט בו במהלך מסע חייו.

“רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב, וְאֶת הַמָּוֶת, וְאֶת הָרָע…, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה – וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים” (דברים פרק ל)
לכל נשמה שירדה לעולם, והתלבשה בגוף בשר ודם, תכנן הקב”ה מסלול תיקון אישי, ובהתאם לו יחווה האדם מצבי חיים וניסיונות. בכל עת שיתקל האדם בקושי או בניסיון, תהה זו מבחינתו פרשת דרכים, הזדמנות לתיקון, והוא יאלץ לבחור איך ינהג ולאיזה מסלול יפנה.

האדם מקבל את האפשרות לבחירה חופשית – מסלול אחד יאפשר לו להתעלות מעל ליצריו ורצונותיו, ולדאוג גם לרווחת האחרים, ומסלול אחר יאפשר לו לדאוג לעצמו תחילה, תוך שהוא רומס את זכויותיהם של האחרים.
במידה ויבחר האדם להתעלות, לתת מעצמו ולתקן, יוכל לעלות בדרגתו הרוחנית, ולהתקדם אל מסלול רוחני חדש במסע חייו. אולם במידה ויבחר להיכשל, וידבק בעיקר ברצונו לקבל לעצמו – אז יקבל האדם סידרה חדשה של מצבי חיים, עם קשיים ואתגרים שטרם הכיר, כהזדמנות מחודשת להתעורר בזמן, לשוב ולתקן.

במהלך הנסיעה בכבישים, יכול הנהג לבחור לנווט באמצעות מכשיר ה-GPS, ולקבל את הנחיות הניווט, שיובילו אותו לבסוף בדרך הקצרה והבטוחה ביותר אל היעד. האדם יודע, כי למכשיר יש ראיית על לוויינית, וידע על המסלולים כולם, וכן ברשותו נתונים רבים מהשטח, ואפשרויות לעקוף מכשולים בזמן אמת.

כאשר אדם נמצא במקום שאינו מכיר, הוא מבין שראייתו מוגבלת ביותר, ולכן יבחר לנוע קדימה עפ”י הוראות מכשיר הניווט, וסביר שלא ייקח את הסיכון, לקבל החלטות מוטעות, רק על פי תחושות ליבו.
לעיתים תוך כדי הנסיעה, עשויות החלטותיו של המכשיר להראות לנהג כבלתי מובנות, אולם, הוא עדיין יבחר לקיים את הנחיות הנסיעה במדייק, באמונה שלמה, שהמכשיר חכם ממנו, רוצה את טובתו, ולכן יכוון אותו אל היעד בבטחה, ובמהירות המרבית.

“שכינתו, יתברך, נמצאת בכל מקום שבעולם, ושהוא, יתברך, משגיח על כל דבר קטן וגדול, אין נסתר מנגד עיניו… אלא, הדבר הגדול והדבר הקטן הנקלה והנכבד הוא רואה, והוא מבין בלי הפרש” (מסילת ישרים כה)

כך אנחנו מנווטים בעולמו של הקב”ה. האדם בא לעולם ללא ידע כלל, וללא ההבנה מתוך עצמו, איך נכון לנווט בו, כדי להגיע בבטחה אל יעדיו. ברוב חסדיו, נתן הקב”ה לאדם בתורתו את ההנחיות לניווט, באמצעות מערכת החוקים והוראות לחיים נכונים. בעת שנע האדם במסלול חייו, מקבל הוא סימנים, מצבי החיים, קשיים ואתגרים, אליהם נקלע, וניתנות לו אפשרויות הבחירה, איך לנווט וכיצד לפעול בכל מצב נתון בחייו.
הקב”ה רואה את כל מסלולי חייו האפשריים של האדם, מודע לכל המכשולים הצפויים בדרכו, ונותן לו בכול רגע נתון, את ההזדמנות ואת הכלים, לבחור במסלול הקצר והבטוח ביותר אל עבר היעוד של המשך חייו.

בניווט עם מכשיר ה GPS יש לאדם בחירה חופשית. האדם רשאי לחשוב שמכשיר הניווט טועה בהנחיותיו, לבטוח בעצמו, ולהחליט לפנות לדרך צדדית, גם בניגוד להוראות המכשיר. כשלא נשמע האדם להוראות, היחיד שיישא בתוצאות החלטותיו יהיה, כמובן, האדם בעצמו, כך שלא יוכל להאשים, לאחר מכן, את מכשיר הניווט בסיבוך, שאליו נכנס.

“הַכֹּל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה, וּבְטוּב הָעוֹלָם נִדּוֹן” (משנה אבות ג טו)
כך גם אצל הקב”ה, אשר אינו קובע עבור האדם מראש לאן לפנות, ואינו כופה עליו את החלטה, אלא מראה לו את האפשרויות, ומעמיד לרשותו סדרה של כלים וחוקים, שיורו לו כיצד לנווט נכון בדרך הקצרה והבטוחה ביותר. בידו של אדם לעשות טוב ורע (“וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה”), והקב”ה רק ממליץ לאדם איך לנהוג, אולם בפועל מאפשר לו להחליט לבד.

“ורמב”ם פירש, הכל צפוי, כל מעשה בני אדם, מה שעשה ומה שעתיד לעשות, הכל גלוי לפניו, ולא תאמר, כיון שהקב”ה יודע מה שיעשה האדם, אם כן, הוא מוכרח במעשיו שיהיה צדיק או רשע, כי הרשות נתונה בידו לעשות טוב ורע, ואין שם דבר שיכריחהו כלל” (ברטנורא על אבות ג)
אף על פי שיודע הקב”ה מה עתיד לבחור האדם, עדיין ניתנה בידו הבחירה החופשית, ובכל פעם שמגיע האדם לצומת החלטות, הוא רשאי לבחור להישמע להוראות ולחוקים ולהטיב דרכיו, או להיכנע ליצרו הרע, לא להישמע להנחיות הניווט, ולהביא עצמו אל מבואות סתומים.

“וַתִּשָּׂא, כָּל הָעֵדָה, וַיִּתְּנוּ, אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם, בַּלַּיְלָה הַהוּא”
הקב”ה רצה להכניס את בני ישראל מיידית אל ארץ ישראל, ולתת להם את מסלול התיקון המקורי שתוכנן עבורם – מסלול אשר ראשיתו ביציאת מצרים, וסופו בגאולה המידית על אדמת ארץ ישראל (“אֶרֶץ, אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ”).

“וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ, וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה”
אולם, בניגוד גמור להוראות הניווט של הקב”ה, החליט עם ישראל, בעצת המרגלים, לסטות מן הדרך. במקום להיצמד להנחיות ולהיכנס מיד לארץ ישראל ולהיגאל, בחר העם לדבוק באינטואיציה המוטעית שבדה מליבו, ולפנות לנתיב נסיעה חדש – “וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה”.

מסביר רש”י: “וכל כך הייתה שכינה מתלבטת בשבילכם, למהר ביאתכם לארץ, ובשביל שקלקלתם, הסב אתכם סביבות הר שעיר מ’ (40) שנה” (רש”י על דברים א ב)

כאשר מחליט האדם לפנות לדרך משלו, יעשה מכשיר ה GPS פעולה המכונה – “חישוב מסלול מחדש”.
המכשיר ינסה תחילה להשיב את הנהג אל הדרך המקורית, בכך שיחפש תיקון מיידי לטעות שעשה, (“וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם, אֶל מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ, כִּי יָכוֹל נוּכַל, לָהּ”), אך במידה והסטייה מן הדרך תהייה גדולה מדי לתיקון, והאדם ימשיך לדבוק בטעותו – יציע מיד המכשיר לאדם מסלול חדש אל היעד.

“פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם הַמִּדְבָּר דֶּרֶךְ יַם סוּף”
המסלול החדש, כבר לא יהיה המסלול המקורי הקצר והנוח ביותר – זו תהיה דרך חלופית מורכבת וארוכה יותר, ויתכן גם בכבישים צרים ויותר מסוכנים (“וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְנָשְׂאוּ, אֶת זְנוּתֵיכֶם עַד תֹּם פִּגְרֵיכֶם, בַּמִּדְבָּר”).

“וְלָמָה ה’ מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת, לִנְפֹּל בַּחֶרֶב…”
בכייתם של ישראל באותו הלילה, שכביכול אין הקב”ה מסוגל להכניסם לארץ, ושסופם למות בידי עמי כנען, הוכיחה כי הם אינם בוטחים בקב”ה, וכי הם עדיין אינם מוכנים לגאולה.
זו הייתה כפירה של ממש מצד בני ישראל, ובעקבותיה החליט הקב”ה לשנות עבורם את תוכנית המסע המקורית – לעשות לבני ישראל “חישוב מסלול מחדש”.
היה צורך לשלוח אותם אל מסלול חיים חדש של 40 שנה נוספות במדבר, ולתת להם סדרה של ניסיונות חדשים, והזדמנויות רבות יותר, כדי שיתקנו את עצמם – וכדי שבניהם יוכלו לשוב אל הדרך, ולהיגאל הם.

“וּפִגְרֵיכֶם, אַתֶּם יִפְּלוּ, בַּמִּדְבָּר הַזֶּה”
אדם שמקלקל וסוטה מדרך ה’, ואינו מנווט על פי דרך תורה ומצוות, מקבל מהקב”ה שוב ושוב – חישובי מסלולי חיים מחדש.
הקב”ה מזמן לאדם מכלול של מצבי חיים והזדמנויות לתקן, ולשוב אליו, אך כאמור יש לאדם תמיד את הבחירה החופשית, ועל כן במידה ויבחר לקלקל שוב ושוב, יפסיד את ייעודו בחיים, ויפספס את אוצר השפע השמור עבורו.

יתכן וממתין לאדם זיווג ראוי, אך הוא עדיין אינו ברמה הרוחנית הנדרשת לפגוש בו, יתכן וממתין לאדם מקום עבודה טוב או עסקה גדולה, והוא עדיין אינו בשל לקבלם, יתכן ויש נשמה של בן או בת המיועדים לרדת לעולם עבורו, אבל עקב שאינו מתקן עצמו בזמן, הוא עדיין אינו במסלול חייו הנכון, ונשמה זו תרד להיות בנו או ביתו של משהו אחר.

“האומר, אחטא ואשוב, אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה” (משנה יומא ח ט)
אין אפשרות לטעות ללא גבול, במידה ויפספס האדם יותר מדי הזדמנויות לתיקון, יגמרו לו לבסוף הפניות והשבילים לשוב אל היעד, הוא לא יוכל לתקן עוד, ומאותו הרגע מסע חייו יגיע אל מבוי סתום – ושם גם יהיה סופו.

“כִּי כָל הָאֲנָשִׁים, הָרֹואִים אֶת כְּבֹדִי וְאֶת אֹתֹתַי, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם, וּבַמִּדְבָּר, וַיְנַסּוּ אֹתִי, זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים, וְלֹא שָׁמְעוּ, בְּקוֹלִי.”
אדם נבון חייב להתפכח בזמן, ומיד כשדרכו נהיית קשה יותר ויותר, לקרוא את הסימנים והאותות. הקב”ה הוא ארך אפיים, ומוחל לסרים מדרכו, אך לא כדאי לנסות את הקב”ה ללא גבול. כדאי לאדם לראות את ההשגחה האלוקית בכול רגע בחייו, ולא לקבוע לעצמו, כי הרעות והצרות הן רק יד ה”מקרה”, עליו לראות את האלוקות בכל עניין בחייו.

“כל עוד הנר דולק – אפשר לתקן” (רבי ישראל ליפקין מסלנט)
האמת, שהפתרון הוא די פשוט – צריך להישמע לרצונו של הקב”ה, ולנווט במסע החיים בהתאם להוראותיו, כפי שניתנו לנו בתורה הקדושה, וע”י חכמי ישראל בכול הדורות הקודמים.
כלומר, אפשר לתקן ולשוב אל המסלול, כל עוד והמנוע דלוק, והרכב בנסיעה, אולם אם יגיע הנהג למבוי הסתום, ושם יגמר לו הדלק והמנוע יכבה – יהיה זה סוף עגום למסע.

כך גם מסע חייו של האדם, כל עוד והנשמה בגוף, אפשר לתקן, אפשר לשפר דרכינו ולחזור בתשובה.
אדם השב מרצונו אל דרך האמת, ישמח לגלות מהרה, כי בדרכו של מלך מלכי המלכים, החיים נעשים לפתע פשוטים יותר, ברורים, שמחים ומענגים עד בלי די:
בשבת תענוג לנוח ולבלות עם המשפחה בקדושה, תענוג להתפלל כל יום ולדבר עם הפסיכולוג הטוב מכולם, תענוג לאכול כשר ולהכניס לגוף מהות רוחנית נקייה, תענוג לבנות חיי משפחה מתוקנים עם טהרת משפחה וכבוד בין הבעל והאישה, תענוג לפעול ביושר בעסקים, ובכלל תענוג להיות בנתינה, לאהוב כל יהודי ולרצות שיהיה לו טוב.

לו רק נקפיד להתענג כך בדרכו של הקב”ה, ולנווט את מסלול חיינו בהתאם להוראותיו, נזכה כולנו להתגלותו של משיח צדקנו, אשר יוביל אותנו בבטחה אל היעד – אל הגאולה האמיתית והשלימה, במהרה בימנו ממש.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

מעוברות ומניקות ביום הכיפורים מומלץ וחשוב להתייעץ עם הרופא האישי לברר האם נדרשות הנחיות אישיות.… המשך לקרוא הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים