רזיאל פריגן || מזל בתולה לפי הקבלה

warriorבשיא הקיץ מגיע האגו האנושי לבשלותו המירבית ואז מתגלה חולשתו, הוא יכול להתקיים בשיאו רק אם יהיה כלי לפעילות רחבה יותר. השם אלול הוא ראשי תיבות של “אני לדודי ודודי לי” פסוק המסמל מערכת יחסית של נתינה וקבלה, את הפניית ה”אני” אל הזולת, את האדם הנותן מעצמו ומיכולתו למען החברה, ומקבל היזון חוזר המעשיר את אישיותו ומפתחה.

מאת: רזיאל פריגן, מחבר הספר “שם עם מזל”

במשניות של “ספר יצירה” פ”ה, מ”ח” על מזל בתולה כותב אברהם אבינו “המליך (הקב”ה) אות י’ במעשה (תכונת נפש) וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם בתולה בעולם (מקום) ואלול בשנה (זמן) ויד שמאל בנפש” ספר יצירה ומפרשיו מספקים לנו במילים קצרות את המהות הנעלמת המניעה את המציאות משורש המציאות (אבי”ע) ועד להשפעות על האדם עצמו מנטליות ופיזיות. לא הארכתי בדברי המקובלים היות שבעבודתי השתדלתי לכתוב את ההבנות שלי באופן שכל אחד יוכל להתחבר גם אם הוא לא תלמיד של בית המדרש …

אדם הנולד במזל בתולה בחודש אלול נמצא בדהירה אל החכמה, הוא מנסה להבין את פנימיות הדברים, את מהותם ואת מורכבותם. עם כל זה, תוך שהוא מחפש את האידאות הגבוהות, הוא בודק את יישומן בחיי המעשה, ולכן מעשיותו היא כוחו. הוא צריך להתחבר אל הדברים שהוא עושה, להכיר בחיוניותם ובחשיבותם, פנייתו אל הנשגב היא כפנייתו אל הנמוך שבחיים.

יש בו שלמות אישיותית, הנובעת מחוכמתו ומהכרותו עם תכונותיו כפרט, הוא יכול להפוך דברים ולשנותם. חייו מלווים בחרדה קיומית שמא לא יצליח לקיים את צרכיו הגבוהים, וההתעסקות בעולם המעשה מקנה לו את הביטחון הרגשי והנפשי שהוא זקוק לו. ככל ששאיפותיו גבוהות יותר וצודקות יותר, הוא חש חזק, וממילא מוצא בכך את מנוחת נפשו. יש לו צורך לצבור קניינים חומריים ורוחניים, יש בו מהיד המושטת והמקרבת, הוא מתרועע עם אנשים משכבות שונות, תמצא הרבה מנהיגים ומורים רוחניים בני חודש זה.

לוחמנותו הטבעית מופנית כלפי עצמו, בנסיון למצוא את האיזון שבין חוכמה לעשייה בפועל, אולם בדרך כלל, חוכמתו מרובה ממעשיו, הוא אדם נבון. אם האידיאלים של חייו יהיו מנותקים מחיי המעשה, הוא יהיה ניזון מזכרונותיו.

הוא תופס את עצמו כמשנה ובזה גדולתו, הוא סמנכ”ל מעולה, הוא יבצע את העבודה השחורה וישאיר למישהו אחר את הכבוד. יש בו מהקנאות ומכאן עקשותו. תמצא אותו חוקר ומעמיק בנפשו פנימה בנסיון להכיר את מקור טעויותיו ולהבינן, הוא עסוק בכתישה עצמית, בביקורת נוקבת על מעשיו ופעולותיו. שכלול יכולותיו חשוב לו, והושק ישקיע בכך לימוד ומאמץ.

הוא משקיע מאמצים רבים כדי להגיע למעמד חברתי. והוא פוחד לאבד אותו. חשובה לו האמת כיוון שהיא מגדירה כל דבר שהוא נכון וראוי. מבחן האמת עבורו הוא לאורך ציר הזמן. הוא מנסה לשכנע את סביבתו בצדקת דרכו, הוא מציג עמדות ברורות, קבועות, שלדעתו, אינן ניתנות לעירעור. יש לו צורך לומר אמת, לא לשנות את דבריו, לעמוד בהבטחותיו, הוא יעשה הכל כדי לעמוד במילתו.

למרות נוקשותו יש בו גם צד אמהי ורך, הוא סולח ומוחל עד הרגע שבו הוא מאמין שנעשה לו עוולן, ואז הוא מגיב בעוצמה. הדברים שנעשים על ידו חשובים לו כל זמן שהם עומדים במבחן התוצאה.

הוא אדם בעל רצון חזק מאד, בעל יכולת לרצות אחרים ולגרום להם למלא את רצונותיו. דמויות סמכותיות נוטות לו חסד ומקרבות אותו, כיוון שהוא מאפשר להן מרחב מחייה לגיטימי. בגלל הכשרון שלו למצוא חן, אנשים נוטים להאמין לו. אם יעשה עבודה פנימית, הוא יכול להשתנות ולהפוך לאדם חדש לחלוטין. גם כשחבריו חושבים שהם מכירים אותו, הם מגלים שעדיין ישנם צדדים נוספים באישיותו שלא חשף.

יש בו מהיד המושטת והמקרבת.

mongolia

המלצות ליצירת סביבת חינוך תומכת

את ההדרכות לחינוך נכון ומדויק לנפשו ויעודו של בן מזל זה אנו מקבלים מברכת יעקב אבינו לשבטים על פי שיטת האריז”ל מזל בתולה מקביל למהויות הנלמדות משבט גד שבורך “גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב” ברכתו מבטאת יתרון ביכולת צבאית ובמקבילתה בעיתות שלום. (בראשית מ”ט, י”ט) לפי רש”י “יצאו ממנו גדודים” ו”גדודיו יחזרו על עקבם וישובו לבתיהם” מכיוון שהם כל כך חזקים שלא כדאי להתעסק עם הלוחמים הנועזים של שבט זה

בברכת משה לשבטים בפרשת וזאת הברכה אנו מוצאים מיימדים נוספים “וּלְגָד אָמַר בָּרוּךְ מַרְחִיב גָּד כְּלָבִיא שָׁכֵן וְטָרַף זְרוֹעַ אַף קָדְקֹד. (פירש רש”י הרוגיהם היו נכרים – חותכים הראש עם הזרוע במכה אחת. הם רצו לבטא את תפיסת עולמם כי מי שלא חי את אמונותיו באופן מעשי לכן המשל  מסמל שילוב הראש עם היד, בקרב החיים הוא לא יעמוד) … וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ כִּי שָׁם חֶלְקַת מְחֹקֵק סָפוּן וַיֵּתֵא רָאשֵׁי עָם צִדְקַת ה’ עָשָׂה וּמִשְׁפָּטָיו עִם יִשְׂרָאֵל ” (דברים לג כ).” שמשבט זה יצאו מחוקקים. רמז נוסף אנו מוצאים בכך שאליהו הנביא בן שבט זה ואבי התעודה משה רבנו נקבר בחלקת שבט גד …

בר מזל זה ניחן במוח חקרני, התובע צעצועים מורכבים ולפעמים גם כלים לשבירה על מנת שיוכל לבדוק את עמידותם. הוא רוחש אהבה לבעלי חיים, ומומלץ לדאוג שתהיה לו חיית מחמד בבית. התנהגותו האוהבת לבעלי חיים היא למעשה הכלי שדרכו הוא משדר איך היה רוצה שינהגו בו.

המאפיין את חודש זה הוא הצבע האפור/עשן, המסמל את הנסיון לחיות בו-זמנית ניגודים קיצוניים. יליד חודש זה צריך הרבה חוכמה, אל תגזרו עליו גזרות שאינכם יכולים להסביר את משמעותן. תוכלו להגיע אליו בחכמה, אי אפשר להעניש אותו, אין מה לקחת ממנו, כיוון שאינו צריך דבר.

ילד זה למרות גילו, הוא אדם שלם בכל שלב ושלב של חייו

 הוא איש קטן!

צריך לאפשר לו את ההתעסקות הפיזית בחול, בבוץ ובפעלות של מוטוריקה עדינה, הוא צריך לגעת בידיו בדברים כדי לזהות את תכונותיהם השונות ולחוש אותן. הוא צריך הוראות ברורות, דברים מעורפלים של “בערך” אינם מובנים לו. הוא ילד רחמן, ומכאן נטייתו לא לברור למי יעזור, דברו איתו על ההבדלים שבין עזרה לניצול. הוא ניחן באומץ לב, הוא לוחם קטן, יש בכך כדי לסבך אותו עם סביבתו: הוריו, מוריו וכד’. יש לו יכולת לתרץ כמעט כל בעיה, ולכן אל תנסו להתווכח איתו. כבוגר יתרון זה יעזור לו בפתרון בעיות מורכבות (הוא יכול להיות עו”ד מצליח או מנהל נפלא).

נפש לוחמנית זו משתמשת בסביבת הילדות כבמתקן אימונים לקראת תפקידיה בעתיד. הוא נבנה באמצעות שינה, ולכן זמן ההליכה לישון הוא אחד הזמנים החשובים ביותר ביומו. יש להתייחס בקפידה לתכנים שילדכם צורך לפני השינה: ספרים, סרטים וכד’, יש לדאוג לסביבה רכה ונעימה לפני הליכתו לישון. תהליכי החלימה שלו הם חזקים מאד, ולכן יש חשיבות למה שהוא נושא עמו בדרך לממלכת החלומות.

הוא ילד בריא, כשהוא חולה, הוא מחלים מהר. יש לדאוג להעשיר את רגשותיו באמצעות שיתופו בפעולות למען הזולת. ממלכתו הקסומה היא המטבח, הוא אוהב להכין לעצמו אוכל, לטעום מכל דבר, הוא לא יאכל מאכל שלא תובל, טעמו מגוון מאד.

הוא רגשן ומפגין עודף רגשות, אולם הפגנת רגשות גדולה מדי כלפיו אינה נעימה לו, הוא צריך שינהגו בו על פי כללים גם בתחום הרגשי. האלמנט שמאפיין אותו הוא העפר, מכאן נטייתו למצבי רוח, ניתן לעורר בו את פנימיותו באמצעות מקצבים של כלי הקשה, ובמיוחד תופים הוא פתוח לעולם, וקל לגרור אותו למעשי שובבות רבים, למרות שראוי שיענישו אותו מדי פעם הוא ידע תמיד איך לחמוק מעונש בדרכי נועם וחן.

הוא פותח את ליבו לבני אדם, אוהב אותם בלב שלם, צריך לפקח על האנשים שהוא מתחבר איתם. לפעמים הוא צריך להתבודד, התבודדות זו מאפשרת לו להשלים תהליכי חשיבה.
הוא שואף לשלמות, אולם מגיל צעיר הוא מגיע למסקנה שאינו יכול להשיגה ואז הוא מאמץ לעצמו אמצעי התרסה המודיעים לו ולסביבתו שיש צידוק טבעי לחוסר היכולת להשיג אותה. הוא רוכש לעצמו הרגלים של אדם מבולבל, שכחן, מפוזר, הסובבים אותו משוכנעים שזהו אחד מתווי האופי שלו. שני מקצועות חביבים עליו: שפיטה ושיטור. אם תחשפו אותו לתחומים אלו הוא ימצא בהם הנאה מרובה. הוא ילד חושני, למרות שעל פניו הוא מסתיר זה בתחכום, צריך ללטף אותו כדי לגלות לו את ה”אני” הגופני שלו.

הוא אדם שלם בכל שלב ושלב של חייו.

 

חיזוק יכולותיו של בן חודש אלול על פי הקבלה

שמות ואותיות למזל וברכה – על פי הקבלה, לפי שיטת האר”י ז”ל, החודשים מבוטאים באמצעות שבטי ישראל. במשך הדורות נשמר הידע שהאישיות של ראשי השבטים הוציאה מן הכוח אל הפועל את המזל של החודש.

השמות הבאים משתייכים לשבט גד, המסמל את חודש אלול, ומשמשים כסגולה למזל וברכה לילדי חודש זה. ניתן להוסיפם כשמות שניים או כשם משפחה. ניתן להפוך את סדר האותיות בתוך שמות אלו. אם מחפשים שם לעסק שהוקם בחודש זה, שמות אלו מסוגלים להביא ברכה והצלחה.

השמות הם: גד, צפיון, חגי, שוני, אצבן, ערי, ארודי, אראלי, אליהו

בכתבי המקובלים מובאות דוגמאות של דמויות, אשר מימשו במהלך חייהן את מלוא הפוטנציאל הנמצא במזל, וסמלים המייצגים יכולות אישיות.

המקובלים הבדילו בין יכולות פיזיות (חומריות/כלכליות) שסומלו באמצעות אחד ממלכי ישראל, לבין יכולות רגשיות אשר סומלו באמצעות נהר ונחל, ויכולות נפשיות (שכליות/רוחניות) אשר סומלו באמצעות אחד מנביאי ישראל. התבוננות בהם מזכירה לנשמה את דרכה המקורית: עזריה (מסמל יכולות פיזיות), נהר מצרים, נחל קנה (מסמלים יכולות רגשיות), זכריה (מסמל יכולות נפשיות).

כשבאים לבחור שם לילדי חודש אלול, המקובלים ממליצים להשתמש באותיות הבאות, לפי סדר עדיפות יורד. אותיות אלו מבטאות את התכנים הרוחניים של בן חודש אלול, ושילוב של לפחות אחת מהן בשם האדם משפיע ברכה ויוצר חיבור בין ממדיו השונים.

האותיות הן: י, ר, ת, ש, ב, ט

חיזוק המזל – לצבעים יכולות להכניס את האדם להלך נפש מסויים. בקבלה נמצא שימוש מעמיק בהתאמת הצבעים להלכי נפש ורוח. ליליד חודש אלול מומלץ לשלב את הצבע האפור עשן בסביבתו הקרובה. האפור מגביר את אומץ ליבו, ומעניק לו חיות ויוצרנות.

מימד נוסף לחיזוק יכולותיו של יליד מזל בתולה חודש אלול, על פי המקובלים, נמצא באבני החן בחושן.
לאבן משויכות סגולות להצלחה חומרית, רפואה, שמירה והגברת יכולות הביצוע של האדם.
לאבן מיוחסת גם היכולת לאזן ולתקן את הראוי לתיקון בתכונותיו של האדם הנובעות ממזלו.
לילידי מזל בתולה חודש אלול

מומלץ לענוד או לשאת את אבן האחלמה (AMETHYST).

amethyst

תיקון המזל – לכל חודש יש מעלה ויש חסרון, לא פעם מופיע חסרון במזל שניתן לתקנו, לפי דעת המקובלים, באמצעות קריאת פרק מספר תהילים. פרקי תהילים מסוגלים ליצור רטט אנרגטי ולהשפיע השפעה מתקנת. הפרק משמש כתפילה לבורא עולם להצלחה ולרפואה שלמה. לכן, כשבן חודש אלול זקוק לברכה, לישועה, להצלחה ולרפואה, ולפעמים לנחמה, הוא יוכל למצוא סעד

בקריאת תהילים פרק צ”ד (מומלץ לקרוא פעמים אחדות, מתוך כוונה והתרכזות בכתוב).

א אֵל-נְקָמוֹת יְהוָה,  אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ.
ב הִנָּשֵׂא, שֹׁפֵט הָאָרֶץ,  הָשֵׁב גְּמוּל, עַל-גֵּאִים.
ג עַד-מָתַי רְשָׁעִים יְהוָה: עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ.
ד יַבִּיעוּ יְדַבְּרוּ עָתָק,  יִתְאַמְּרוּ, כָּל-פֹּעֲלֵי אָוֶן.
ה עַמְּךָ יְהוָה יְדַכְּאוּ,  וְנַחֲלָתְךָ יְעַנּוּ.
ו אַלְמָנָה וְגֵר יַהֲרֹגוּ,  וִיתוֹמִים יְרַצֵּחוּ.
ז וַיֹּאמְרוּ, לֹא יִרְאֶה-יָּהּ,  וְלֹא-יָבִין, אֱלֹהֵי יַעֲקֹב.
ח בִּינוּ, בֹּעֲרִים בָּעָם; וּכְסִילִים, מָתַי תַּשְׂכִּילוּ.
ט הֲנֹטַע אֹזֶן, הֲלֹא יִשְׁמָע; אִם-יֹצֵר עַיִן, הֲלֹא יַבִּיט.
י הֲיֹסֵר גּוֹיִם, הֲלֹא יוֹכִיחַ: הַמְלַמֵּד אָדָם דָּעַת.
יא יְהוָה–יֹדֵעַ, מַחְשְׁבוֹת אָדָם: כִּי-הֵמָּה הָבֶל.
יב אַשְׁרֵי, הַגֶּבֶר אֲשֶׁר – תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ,  וּמִתּוֹרָתְךָ תְלַמְּדֶנּוּ.
יג לְהַשְׁקִיט לוֹ, מִימֵי רָע – עַד יִכָּרֶה לָרָשָׁע שָׁחַת.
יד כִּי, לֹא-יִטֹּשׁ יְהוָה עַמּוֹ,  וְנַחֲלָתוֹ, לֹא יַעֲזֹב.
טו כִּי-עַד-צֶדֶק, יָשׁוּב מִשְׁפָּט,  וְאַחֲרָיו, כָּל-יִשְׁרֵי-לֵב.
טז מִי-יָקוּם לִי, עִם-מְרֵעִים,  מִי-יִתְיַצֵּב לִי, עִם-פֹּעֲלֵי אָוֶן.
יז לוּלֵי יְהוָה, עֶזְרָתָה לִּי- כִּמְעַט, שָׁכְנָה דוּמָה נַפְשִׁי.
יח אִם-אָמַרְתִּי, מָטָה רַגְלִי,  חַסְדְּךָ יְהוָה, יִסְעָדֵנִי.
יט בְּרֹב שַׂרְעַפַּי בְּקִרְבִּי – תַּנְחוּמֶיךָ, יְשַׁעַשְׁעוּ נַפְשִׁי.
כ הַיְחָבְרְךָ, כִּסֵּא הַוּוֹת,  יֹצֵר עָמָל עֲלֵי-חֹק.
כא יָגוֹדּוּ, עַל-נֶפֶשׁ צַדִּיק,  וְדָם נָקִי יַרְשִׁיעוּ.
כב וַיְהִי יְהוָה לִי לְמִשְׂגָּב,  וֵאלֹהַי, לְצוּר מַחְסִי.
כג וַיָּשֶׁב עֲלֵיהֶם, אֶת אוֹנָם  – וּבְרָעָתָם יַצְמִיתֵם;
יַצְמִיתֵם, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ.

פתיחה ותיקון המזל

ישנה פרשה בתורה הנקראת “פרשת הנשיאים”, העוסקת בקורבנות שהביאו 12 הנשיאים בחנוכת המשכן. המקובלים, לפי שיטת האר”י ז”ל, שראו במשכן השתקפות של העולם הרוחני (מראות השתקפויות – אספקלריה), הסבירו ש 12- הנשיאים מקבילים ל 12- המזלות. עצם קריאת שמות הנשיאים וקורבנם פותחת את המזל לפרנסה, לזוגיות, לבריאות ולהכוונה לדרך רוחנית לילידי חודש אלול:

פותחים בברכת כהנים

“יברכך ה’ וישמרך, יאר ה’ פניו אליך ויחנך, ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום” (במדבר ו’ כ”ד-כ”ו)

פרשת הנשיאים

“ביום השישי נשיא לבני גד אליסף בן דעואל: קרבנו קערת כסף אחת שלושים ומאה משקלה מזרק אחד כסף שבעים שקל בשקל הקודש שניהם מלאים סולת בלולה בשמן למנחה: כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת: פר אחד בן בקר איל אחד כבש אחד בן שנתו לעולה: שעיר עיזים אחד לחטאת: ולזבח השלמים בקר שנים אילים חמישה עתודים חמישה כבשים בני שנה חמישה זה קרבן אליסף בן דעואל” (במדבר ז’, מ”ב-מ”ז)

תיקון ה”עצמי” לבן מזל חודש אלול

לפי מידת הרחמים האלוקית, בשיטת המקובל האלוקי הרב משה קורדוברו זצ”ל
אם ה”אני” הינו ה”אגו” של האדם, הרי ה”עצמי” הוא אופיו הגרעיני של האדם. איתו הוא נולד ולא ניתן לשנות אותו על-ידי חינוך או הרגלים. כל נסיון לגעת ב”עצמי” של האדם מסכן ומערער את בריאותו הנפשית. על פי המקובלים הדרך היחידה לפיתוח ה”עצמי” והצמחתו היא באמצעות מעשים שנעשים לטובת הזולת ובזכותם האדם מתעלה מעל נטיית ה”אגו” שלו.

במעשים אלו באים לידי ביטוי מידות אלוהיות הנקראות בקבלה “מידות הרחמים”. האדם מקיים את הנאמר לו בספר בראשית “והייתם כאלוהים”, נתינה שאינה נובעת מהרצון לקבל תמורה.

לילידי אלול, קריאת המילים הבאות פועלת בנקודת ה”עצמי” ומפעילה בנפשו את אחת מי”ג “מידות הרחמים” – את מידת “כי חפץ חסד הוא” – כל דבר שהשני עושה עבורך צריך להראות כדבר ענק, לכן כשעושים לך טובות עליך לראות אותן יותר ממידתן.

חיזוק היכולות הפיסיות – למזל יש גם השפעות על הגוף. תסכולים שבנפש, בעיות רגשיות ואי מימוש הפוטנציאל האישי מהווים את מקור הבעיות.
(הדברים הבאים הינם המלצות בלבד, ואינם באים להחליף יעוץ רפואי וקביעת אבחנה על-ידי רופא בשעת הצורך).

הרגישות של בן אלול הינה בבטן, במערכת המעיים, הוא גם רגיש לתרופות, כדאי לתת לו להבריא באופן טבעי, אם הוא מתעקש לא לסיים תרופה הרשו לו (אלא אם כן הדבר נוגד את הוראות הרופא). הוא צריך ללמוד לעכל דברים, הקפידו איתו על לעיסת האוכל, הוא נוטה לבלוע אותו בלי ללעוס ובכמויות, דבר הגורם לו לבעיות מעיים. גם במישור הנפשי הוא נוטה לקבל רעיונות מכל מקור בלי לבדוק אותם ובלי לתהות על טיבם ומטמיע אותם בתוכו. יש לו תגובות של ירידת רמת סוכר בדם שמקורה בלחצים נפשיים.

השתדלו להשאיר אותו רגוע.

התחברתם? הגיבו, שתפו, תייגו חברים. תנו למסר להדהד ולהגיע למי שזקוק לו

———————–

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הסוד של הרבנים והמקובלים נחשף …

איך הם יודעים רק מהשם שלך ושם האימאמי אתה ואפילו במה אתה עוסק ואת שמות האנשים בחייך ואפילו איפה כואב לך. אחרי שנים של הסתרה שבתוך ההסתרה אני פותח סדנה לנבחרים שתעניק לך את כל הידע המיסטי והסוד שהיה נחלתם הבלעדית של אדמו”רים ומקובלים.

לפרטים והרשמה  >>> כן, אני מעונינ\ת

אהבת את הפוסט? אתה מוזמן לשתף את החברים שלך, שגם הם יוכלו ליצור שינוי לאורך זמן

אתה מוזמן להגיב או לשאול את  >> ‘רזיאל פריגן’  << כל שאלה, ואשמח לעזור!

כל הזכויות שמורות לרזיאל פריגן. אולם ניתן להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן הנ”ל גם בלא קבלת הסכמתו של המחבר בכתב ומראש, בתנאי שינתן לחלק המצוטט קרדיט למחבר וקישור לאתר.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

ש. בן שלום || חזר בשלום מאומן ועושה ‘חשבון נפש’

אז נסעתי לאומן. אני, ליטאי בן ליטאים, באומן. והרי הרשמים שלי. 1. הרבה אומנ’ים יש,… המשך לקרוא ש. בן שלום || חזר בשלום מאומן ועושה ‘חשבון נפש’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים