פרשת תרומה || מתברר שלאדם יש תדמית פלסטית

hands

כי הנה כחומר ביד היוצר. ברצותו מאריך וברצותו מקצר. כן אנחנו בידך

יצחק אלחנן פדידה | בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שהולכת ומתפשטת במהירות רבה ברחבי העולם ובישראל. אולמות שונים מתמלאים באנשים המעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם והם מגיעים כדי לשמוע הרצאות מפי מרצים על נושאים שונים. חלק מההרצאות הן חד פעמיות, חלקן ארוך יותר ונמשך מספר מפגשים ואפילו ישנם קורסים שונים שמכשירים את הציבור ומציידים אותו בכלים שונים המסוגלים לשפר את איכות החיים. זוהי תופעת האימון האישי בישראל, ובלועזית ‘קאוצינג’.

מהו אימון אישי? מה אפשר לקבל מאימון אישי? האם התהליכים השונים מסתדרים עם מקורות היהדות? מה יש ליהדות לומר בנושא? מה אפשר לדלות מהמקורות כדי לתת לאנשים כלים שונים לשפר את איכות החיים?

לפני שניגש לעיין במקורות היהדות, בואו נבין קודם כל מהו אימון אישי.

המושג אימון לקוח מעולם הספורט. זהו התהליך שמסביר בדיוק מה על אדם לעשות כדי לשפר את יכולותיו ואת הישגיו. ברגע שיש לאדם מטרה ברורה והוא שואף להגיע אליה הוא מתחיל בהליך של אימון כדי להכשיר את עצמו לממש את המטרה. בהדרכה צמודה הוא עובר אימונים שונים ותרגולים המאפשרים לו לרכוש מיומנות ומומחיות בתחום בו הוא עוסק. בערך לפני שלושים שנה החלו להעתיק את המודל המשמש ספורטאים שונים כדי להתמקצע לעולם של עסקים והתפתחות אישית. בדיוק כמו שאדם רוצה להיות אצן גדול ומוצלח כך ישנם אנשים שרוצים להיות מומחים בתחום האישי שבו הם עוסקים.

האימון האישי החל לתת לאנשים אבחנות שונות שלקוחות מעולם האקדמיה ובמיוחד מעולם הפסיכולוגיה, כיצד אדם יכול לשפר את יכולותיו. שאלות כמו, מה מניע את ההתנהגות האנושית וכיצד ניתן לנהל אותה החלו לתפוס את תשומת ליבם של האנשים שביקשו לשפר את איכות חייהם, להשתלם ולשכלל את יכולתם ואת הביצועים שלהם.

הקאוצ’ינג תפס תאוצה וכמעט לא היה תחום שבו לא נגעו בהרצאות, בספרים ובקורסים השונים שערכו המאמנים האישיים. מעסקים ועד זוגיות ותקשורת בין אישית וביטחון עצמי ומוטיבציה וחינוך ילדים. ההדמיה הייתה ברורה. בדיוק כמו שספורטאי מציב לעצמו מטרה ומכין תכנית ברורה כיצד לממש אותה ובעזרת מאמן אישי מתחיל באימונים שיכולים לשפר את הביצועים שלו ואת התוצאות שהוא ישיג, כך החלו ללמד אנשים פרטיים להציב לעצמם מטרה ברורה בצורה נכונה ונבונה, להכין תכנית עבודה מוגדרת ומסודרת שהיא ברת מימוש ומציאותית, לערוך את האימונים השונים שיכולים להעניק להם את המיומנות להגיע לאן שהם רוצים להגיע.

כאן חשוב להדגיש דבר שרוב הציבור מתחבט בו והערפול מאוד גדול בנושא הזה. אין מדובר בטיפולים נפשיים ורגשיים. עולם האימון הוא עולם רחב והוא הולך ומתרחב מדי יום. כמעט בכל יום שומעים על שיטה חדשה, ועל כלי חדש, ועל מחקר חדש שיכולים לעזור לבני אדם. גם רופא משפחה יכול לעזור לנו לשפר את איכות החיים, כמובן אם נואיל להקשיב לו, אבל זה לא אימון אישי.

באופן חד משמעי ניתן לומר שאימון אישי הוא אימון לאנשים בריאים ואם ישנם שיטות עבודה שונות שנוגעות בנושאים רחבים ומקיפים, מבעיות גוף ועד בעיות נפש ורגש, לא על זה אנחנו מדברים.

חשוב לעשות את האבחנה הזאת ולהציב גבולות ברורים.

המהות של אימון אישי הוא לקחת תחום אחד בחיים ולשפר אותו. זאת צריכה להיות מטרה שהיא בהישג ידינו ובכוחנו לחולל בה את השינוי המיוחל וכל מה שעלינו לדעת הוא מה לעשות ואיך לעשות, וכמובן להתחיל ולהתאמן עד שרואים תוצאות.

למשל, איש עסקים שרוצה להיות מנהל טוב יותר יכול להתחיל בהליך של אימון אישי ולבחור לעצמו מיומנות שהוא מעוניין להשתלם בה ולעשות עבודה עצמית. לא רק איש עסקים, אלא גם אדם פרטי, שכיר, שרוצה לשפר את הפרנסה שלו, יכול ללמוד מה עליו לעשות כדי להיות יותר ממה שהוא כיום, לשפר את יכולותיו, את הביצועים שלו ואת התוצאות. אין מדובר בטראומות שאנשים חוו ואין מדובר בהתעללות נפשית רגשית וגופנית שאנשים עברו, אלא בהשגת מטרה שלאדם יש את היכולות ואת הרצון להשיג.

דווקא בגלל שההגדרה הזאת היא מאוד כללית הבלבול אצל הציבור הוא גדול. אם אני מרגיש רע ואני רוצה טוב אולי האימון האישי מתאים לי, כך אנשים חושבים. מהי התשובה? זה נכון ולא נכון ביחד. האדם יכול לטפל בעצמו אך הוא צריך לפנות לגורם המתאים. האימון האישי החל כהליך של שיפור ביצועים. זה חשוב מאוד לזכור את זה ולדעת את זה כדי לא לתלות ציפיות שגויות ולהתאכזב.

אם נסכם את דברינו, למדנו שאימון אישי הוא תהליך שבו האדם בוחר לעצמו מטרה ברת השגה שהוא יכול ורוצה להשיג וכל מה שעליו לדעת הוא, מה עליו לעשות כדי להתקדם לעבר המטרה ולהשיג אותה ולהתחיל באימונים אישיים שיכשירו אותו לשפר את ביצועיו ולממש את השאיפה שלו.

מה יש ליהדות לומר על שיפור איכות החיים ועל הצלחת האדם לממש את הפוטנציאל שלו?

עיון יסודי במקורות יכול לתת לנו בסיס איתן כדי להבין מהי איכות חיים וכיצד ניתן להגיע לאיכות חיים. כולם רוצים להיות מאושרים ולחיות טוב יותר. כולם רוצים פרנסה טובה, בריאות טובה ומערכות יחסים יציבות ומאושרות.

התחלה של כל הצלחה מתחילה במודעות רחבה וידיעה ברורה בהישגים שבהם האדם חפץ. המלבי”ם הקדוש, בפרושו על תהילים פרק א’ פסוק א’, מסביר לנו במילים ספורות ומדויקות להפליא, מהו אושר ומהי הצלחה. “ההצלחה הוא בעניינים עולמיים בחיי העולם הזה והאושר הוא בעניינים הנפשיים בחיי העולם הבא. והנה השלמות יהיה בשלושה עניינים: שלמות הקניין, שלמות הגוף, שלמות הנפש”. כעת הדברים בהירים וברורים. אם בהצלחה אנו חפצים, עלינו לשפר את ענייני העולם הזה, הגשמיים, כמו בריאות, פרנסה ומערכות יחסים. בנוסף, מלמד אותנו המלבי”ם בפרושו הנפלא, שאם לאושר אנו משתוקקים, עלינו להשיג שלמות נפשית שלפי המשך דבריו שם מדובר בשלמות המידות.

אחד הדברים המרתקים ביותר ביהדות, היא היכולת לקבל מידע מהימן ומדויק מאין כמוהו במילים ספורות. כולנו רוצים להצליח וכולנו רוצים להיות מאושרים. המטרה כעת ברורה. כלומר, הצבת שיפור איכות החיים כמטרה כבר מופיעה במקורותינו. כבר ציינו בפרשיות הקודמות שהאדם לא יכול להיות שלם בתורה ובנפש ללא השלמות בגוף ובממון. כעת עלינו ללמוד ולהבין כיצד התורה מכוונת אותנו לעבר המטרות הללו ומה עלינו לעשות כדי להגיע אליהן.

antelope canyon

התייחסו לכל מצווה כמעשה כושר שמכשיר אתכם לקבלת הטובה ומעצב את אישיותכם.

אם הרכב שלנו מתקלקל הדבר הנכון והטבעי לעשות הוא לפנות למוסך ולהיעזר באיש מקצוע מתאים. יש לו את הידע ואת המיומנות כדי לתקן את רכבנו. הוא הקדיש זמן רב כדי להתמחות בתחום ולהיות לאיש שיכול לתת פתרונות מעשיים לכל מי שזקוק להם. האם זה לא טבעי שהקב”ה, יוצר האדם ובוראו, מכיר את נפש האדם, מניעיה ואת ההתנהגות האנושית יותר מכל אחד אחר?

האדם הוא יציר כפיו של הקב”ה ולכן אין מי שמכיר את האדם יותר ממנו ואין מי שראוי להדריך את האדם ולהעניק לו פתרונות כדי להגיע להצלחה ולאושר יותר ממנו. היכן נתן לנו הקב”ה את הידיעות ואת העצות המובילות להצלחה ולאושר, בגוף ובנפש?

לפני שניגש למקורות, אני חייב להדגיש שמדובר בחשיפה אדירה ויסודית של מהות היהדות. כל כך הרבה מדברים על מהות התורה והמצוות ועל המטרות ועל הכוונות של קיום התורה והמצוות. חשוב לי לחדד שהמקור שנלמד ביחד כעת, הוא אחד המקומות שמסביר בצורה יוצאת דופן, מבחינת הדיוק והמהימנות של הדברים, את צורת היהדות וקיום התורה והמצוות. בוודאי שיש עומק רב שאין ידינו מגעת לשם, הרי המצוות הן אלוקיות, ויש להן כוונות נסתרות, אך אנחנו מדברים בצורה פשוטה, בסיסית ויסודית שמתאימה לכל אחד ואחת.

שעת כושר

יש לנו בפרשה מצווה מיוחדת במינה. “וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם”. אנו מצווים להכין בית כביכול להשראת שכינתו של הקב”ה בינותינו. בעל ספר החינוך, ר’ אהרון הלוי מברצלונה, מסביר בפרושו את המצווה המיוחדת הזאת ביסודות גדולים ועצומים. כדי להסביר את שורש המצוה של בניית בית הבחירה, הוא מגיש בשפה ברורה את יסוד התורה והמצוות ולאחר מכן הוא מסביר את התועלת והטעם בבניית בית לקב”ה.

“דע בני, כי כל אשר יגיע אצל ה’ בעשות בני אדם כל מצוותיו”, כלומר, כאן הוא מלמד ומסביר מה מקבל כביכול הקב”ה ממעשי בני האדם, במילים אחרות למה הוא נתן לנו מצוות, מהי התכלית שלו? “איננו רק שחפץ ה’ להיטיב לנו”, כלומר שמטרת התורה והמצוות שקיבלנו מאת הקב”ה הייתה שנקבל טובה, שיהיה לנו טוב. אך מהי הטובה? איך בדיוק יהיה לנו טוב? “ובהיות האדם מוכשר ומוכן בעשיית אותן מצוות לקבל הטובה אז ייטיב אליו ה'”, כלומר, הקב”ה רוצה להיטיב לאדם, אך האדם חייב להכשיר ולהכין את עצמו לקבל טובה וברכה מאת הקב”ה. על ידי שמירת התורה והמצוות האדם הופך לכלי קיבול שיכול להכיל את כל מה שהקב”ה רוצה לתת לו. “ועל כן הודיעם דרך טוב להיותם טובים, והיא דרך התורה, כי בה יהיה האדם טוב. נמצא שכל המקיים מצוותיו השלים חפצו באשר הוא ראוי אז לקבל טובתו”.

במילים ספורות מגלה לנו בעל ספר החינוך את תכלית הבריאה, תכלית התורה והמצוות ואת תכלית האדם. מהו אדם צדיק? לפי הדברים שלמדנו כעת, הוא האדם שמאפשר לקב”ה להיטיב לו. רצון ה’ הוא להיטיב לאדם. האדם צריך להיות מוכן לקבל את הטובה. על ידי קיום התורה והמצוות האדם הופך להיות טוב והטובה דבקה בו. זהו היסוד שלכל אורך ספר החינוך הוא מדגיש שוב ושוב. למשל במצוה תנ”ב למניין המצוות הוא כותב: “וכבר כתבתי כמה פעמים התועלת הגדולה לנו בקנותנו המידות הטובות ונתרחק מן הרעות. כי הטוב ידבק בטוב. והא-ל הטוב חפץ להיטיב, ולכן יצוה עמו לבחור בטוב. זהו דרכי ברוב המצוות על צד הפשט”.

יש כאן דבר נפלא. אנו זוכים כאן למספר דברים מרכזיים וגדולים. הראשון הוא קבלת הטובה מאת הקב”ה שהוא חפצו של כל אדם עלי אדמות שיהיה לו טוב. זהו הישג עצום. אנו זוכים לכך על ידי שאנחנו בעצמנו הפכנו להיות טובים, שזה אדיר. כך האדם זוכה גם לטובה גשמית וגופנית אבל חשובה יותר בניית האישיות שלו שהיא קניין עצמו בנפשו.

יש לנו כאן גם שלמות בגשמיות שזוהי הצלחה וגם שלמות בנפש שזהו אושר. אפשר לבקש יותר?

מהקב”ה כנראה שכן. בתהליך הזה האדם זוכה לעשות דבר גדול נוסף, שהוא לעשות רצון ה’. כלומר, אדם צדיק הוא אדם שמאפשר לקב”ה להיטיב, כיון שמטרתו העיקרית של הקב”ה בבריאת העולם והאדם הוא להיטיב. אדם צדיק זהו אדם שמוכן לקבל טובה מאת ה’ על ידי שהכשיר עצמו באמצעות התורה והמצוות לקבל טובה וברכה בכל העניינים. זאת אומרת שיש תועלת ושכר בעצם קיום התורה והמצוות מלבד קבלת השכר העתידי שהאדם יקבל על קיומו של רצונו יתברך. לכן הקב”ה נקרא הטוב והמיטיב, כי הליכה בדרכיו היא טובה בעצם, והיא מזכה בטובה נוספת על זה שהאדם מוכן לקבל טובה. איך זה נשמע? יותר מדי טוב מלהיות אמיתי?!

אם המצוות מכשירות את האדם לקבלת הטובה בגוף ובנפש מאת ה’, ניתן לכנותם מעשה כושר. כך באמת כותב בעצמו בעל ספר החינוך במצוה רנה’ למניין המצוות: “ולפי מעשה הכושר או החטא אשר יעשה האדם יתחדשו עליו מעשים אם טוב ואם רע, כמו שכתוב (איוב ל”ד, י”א) “כִּי פֹעַל אָדָם יְשַׁלֶּם לוֹ”. ועל זה ראוי לו לאדם להכין כל מחשבותיו ולכוון כל דרכיו, וזו היא מחשבת כל אדם מבני ישראל הטובים”. אנחנו יודעים שההפך מהמילה חטא היא מצוה, והוא בחר לכנות את המצוה בשם ‘מעשה כושר’. מתחיל להישמע כמו אימון אישי?

כל פעולה שגורמת לאדם הכשרה לדבר אחר היא מעשה של כושר. ריצה מכשירה את האדם לביצועים ספורטיביים ולבריאות טובה, ואילו התורה והמצוות מכשירות את האדם גם כן. מהי ההכשרה שעובר האדם שמקיים תורה ומצוות כמו שצריך והופך להיות טוב? הוא מוכן ומוכשר לקבל טובות וברכות מאת הקב”ה. זוהי הסתכלות נפלאה על התורה והמצוות, כמעשי כושר שמכשירים אותנו לקבל טובה מאת ה’, שעל ידיהם אנו הופכים להיות טובים, וכך מגשימים את רצונו יתברך להיטיב לנו. אם כבר דיברנו על כושר ומצוה, כדאי להסביר גם את פירוש המילה חטא. בלשון הקודש, משמעותה של המילה חטא היא חוסר או פספוס, כמו שאמרה בת שבע, אימו של שלמה המלך, לבעלה לפני מותו: “וְהָיִיתִי אֲנִי וּבְנִי שְׁלֹמֹה חַטָּאִים” (מלכים א’ א’, כ”א), רש”י כותב במקום: “חסרים ומנועין מן הגדולה, כמו: “אֶל הַשַּׂעֲרָה וְלֹא יַחֲטִא” (שופטים כ’, ט”ז). עכשיו אנחנו יודעים בדיוק ממה האדם חסר כשהוא חוטא, מברכות וטובות מאת הקב”ה.

למדנו מהו אימון אישי ומקומה של היהדות בתהליך האימון האישי האולטימטיבי. קיומם של המצוות הם התרגילים שמאמנים אותנו לעיצוב האישיות ומהווים הכשרה לקבלת טובה מאת הקב”ה בכל התחומים. כי הטוב דבק בטוב.

תתארו לעצמכם, שהאדם הופך להיות בעל אישיות טובה ומידות טובות, שזהו האושר הנפשי שהזכיר המלבי”ם, כיצד נראים החיים שלו? רחמנות, נדיבות, עין טובה, אמונה וביטחון יכולים לתת לאדם את איכות החיים שהוא משתוקק אליהם. מצב רוחו משתפר, יחסיו עם הזולת יציבים ומעולים ועוד תועלות גדולות שהאדם יכול לזכות אליהן. אם הצלחה ואושר מופיעים ברשימת המטרות שלנו, אנו יודעים כעת כיצד להשיג הצלחה גשמית והצלחה רוחנית.

האתגר השבועי

  1. הקדישו זמן ללימוד יסודי ומקיף של כל המצוות.
  2. התייחסו לכל מצווה כמעשה כושר שמכשיר אתכם לקבלת הטובה ומעצב את אישיותכם.
  3. הקפידו על שמירת התורה והמצוות כצורתן.

 

 

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות יצחק אלחנן פדידה

יצחק אלחנן פדידה
יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה – מנטור, מאסטר ב- NLP, ייעוץ אישי וזוגי, ייעוץ עסקי, ומגשר, מנכ"ל מסלול לחיים, מחבר הספר פרשה מעצימה.

בדוק גם

הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

מעוברות ומניקות ביום הכיפורים מומלץ וחשוב להתייעץ עם הרופא האישי לברר האם נדרשות הנחיות אישיות.… המשך לקרוא הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים