פרשת קדושים || ‘אומנות האהבה’ על פי רבי עקיבא

love

יצחק אלחנן פדידה | מהי אהבה? הרבה אנשים חושבים שהם יודעים מהי ורוב חייהם רודפים אחריה כדי להשיגה ולרובם הגדול אין בכלל מושג מה זה? אחד מהסודות הגדולים ביותר על אהבה הוא, שאהבה היא קודם כל פועל ורק אחר כך רגש.

אהבה היא בעצם התכלית והפתרון האמיתי לתוקפנות, לקנאה, עוינות, שנאה, כעס, אכזריות, בדידות, מריבות וכל המצבים השליליים שמקיפים אותנו ומתפשטים בעולם.    

אדם אחד הגיע לייעוץ ושפך את ליבו לפני היועץ. הוא התלונן בפניו על בעיה שמאוד מציקה לו ובינתיים הוא לא מצא לה שום פתרון. בתקוה גדולה הוא הגיע אל אותו יועץ בעל שם, במטרה למצוא מזור ולהעלות ארוכה למכתו. הוא היה עצוב וליבו נשבר בקרבו עקב אותו אתגר כבד וקשה להתמודדות. הוא נאזר בסבלנות והקשיב לעצות אוהביו אך כלום לא עזר לו. בצר לו, בפנייה אחרונה לפני יאוש הוא מגיע בכיליון עיניים אל אותו יועץ כדי שיתן לו עצה ותושיה ודרך להתמודד ולצאת מהצרה אליה הוא נקלע.

המתח היה גדול. הוא המתין רבות בתור וכסס את ציפורניו עד שהגיע תורו. הוא בחר את המילים בקפידה והכין את עצמו ככל שניתן לפני שיכנס אל אותו יועץ. הוא היה מחויב למציאת הפתרון. הוא השקיע את מיטב כספו ושילם סכום מאוד גדול כדי לזכות בעצה ‘מגדול היועצים’. האדם האחרון שהיה בתור לפניו פתח את הדלת ויצא מחדר הייעוץ. ההתרגשות עלתה והציפה את כל כולו. הוא נעמד וחיכה בעצבנות שיזמינו אותו להיכנס. הישועה קרובה, כך הוא רצה להאמין. הדבר הראשון שתפס את עיניו היו התעודות הרבות שנתלו על קיר החדר שבו קיבל את האנשים שוחרי העצה, אותו יועץ. זה עשה עליו רושם גדול. האמונה התחזקה אצלו שהוא הגיע למקום הנכון ולאדם הנכון.

הוא התיישב בעדינות על הכיסא וניסה להסתיר את המתח הגדול שאחז בו.

איך אני יכול לעזור לך,

פנה אליו היועץ. למרות כל ההכנות לרגע הזה היה לו מאוד קשה לדבר. היועץ התרשם שכנראה מדובר בדבר מאוד אישי וחמור. אתה יכול להרגיש חופשי, רק אני שומע אותך והדברים נשארים חסויים, הרגיע אותו היועץ. הוא נראה כאילו אבן ירדה מליבו ואז הא פתח את פיו. אני… הא… אני לא… איך אני אומר לך את זה?

אולי אני פשוט אומר את זה וזהו. אני לא אוהב את אשתי!

בשנייה אחת כל הלחץ הכביר השתחרר וכעת הוא היה מוכן לשתות בצמא את דברי היועץ הדגול כדי שיוכל לתת לו עצה טובה. היועץ לא חשב פעמיים וענה לו מבלי להתבלבל,

אז מה הבעיה? תאהב אותה!

מה? הוא ענה בתמיהה. לא, לא, כנראה לא הסברתי את עצמי כמו שצריך, אני לא אוהב אותה. הסברת את עצמך מצוין, והבנתי אותך בפעם הראשונה ושוב אני אומר לך שאני לא מבין מה הבעיה. אם אתה לא אוהב אותה, אז תאהב אותה!

לא היו לו מילים. הוא נשאר המום ותמה. הוא החל להרהר ולחשוב שאולי הוא בכל זאת לא הגיע למקום הנכון ולאיש הנכון. רגע לפני שהיאוש שבר אותו לגמרי, פנה אליו היועץ ואמר לו, בוא ואני אסביר לך דבר מאוד חשוב ויסודי שאנשים לא מבינים.

מהי אהבה?

הרבה אנשים חושבים שהם יודעים מהי ורוב חייהם רודפים אחריה כדי להשיגה ולרובם הגדול אין בכלל מושג מה זה? אחד מהסודות הגדולים ביותר על אהבה הוא, שאהבה היא קודם כל פועל ורק אחר כך רגש.

הוא הקשיב בשקיקה ובלע כל מילה. כעת הוא החל להבין מול איזה אדם חכם הוא יושב. היועץ המשיך להסביר את דבריו ואמר, שאהבה היא דבר שצריכים ליצור אותו ולא דבר שמגיע לבד. כשמתנהגים בצורה אוהבת, ומעניקים כל מה שניתן וצריך להעניק, אהבה יכולה להיוולד ולהיווצר במערכת היחסים. כשאני אומר לך שאם אתה לא אוהב את אשתך אז תאהב אותה אני מתכוון לכך, שכנראה ועד היום לא באמת השקעת במערכת היחסים ולא נתת את מה שהיית אמור לתת. כי אז האהבה הייתה נוצרת והיית מרגיש מחובר ודבוק בצד השני. אם תשכיל מהיום והלאה, לחשוב רק על הצרכים שלה, ולתת לה כל מה שהיא זקוקה לו בגוף, בממון ובנפש אני מבטיח לך שתהיה ביניכם אהבה יציבה ומאושרת. תזכור, הוא סיים את שיחתם,

אהבה היא קודם כל פועל ורק אחר כך רגש.

לאהוב את השני זה לתת לשני. שני בני אדם שמאוד אוהבים זה את זה הם בני אדם שלא חדלים מלהעניק, למלאות ולספק את הצרכים האחד לשני. האם ישנו רווח נוסף לאדם שלומד לאהוב את הזולת, מלבד האהבה עצמה שנוצרת ביניהם?

ישנו ציווי מיוחד בתורה שנחשב לכלל גדול מאוד. התורה ציוותה עלינו במספר רב של מצוות על שמירת יחסי אנוש תקינים. לפגוע בזולת בצורות שונות הוא איסור חמור. ישנה מצווה מאוד מיוחדת שהיא:‘ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ’. אנחנו צריכים לאהוב את השני כמו שאנו אוהבים את עצמנו. ר’ עקיבא התבטא על המצווה הזאת ואמר: ‘ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה’. למה לאהוב את האחר זהו כלל גדול? מהו הכלל הגדול הזה?

המהר”ל מפראג אומר שהסיבה שהתורה מכונה בזוהר הקדוש, גבירה, לעומת שאר החכמות בעולם שהן לידה כשפחות, היא: שהתורה היא מכוונת למעשה ולבניית האדם. כיון שהאדם הוא יציר הבריאה והוא הדבר החשוב ביותר, החכמה שבונה אותו ומעצבת את אישיותו היא החכמה המרוממת ביותר.

בכל מצוה שאנחנו עושים ישנה כוונה פנימית ותועלת למבצע המצווה, בכך שהוא הופך לאדם טוב יותר. כמובן שהוא צריך לעשות את המצווה על תיקנה וכמו שצריך כדי שהתועלות הללו יצמחו בו. ברגע שהאדם הופך להיות טוב יותר הוא ראוי באופן טבעי לקבלת טובה מאת הקב”ה.

הטוב דבק בטוב. בכך האדם מקיים ומגשים את מטרת הבריאה של הקב”ה שהייתה להיטיב.

לפני מאות שנים בעיר ברצלונה שבספרד, כמו שהזכרנו לא מעט פעמים, נכתב ספר שהפך לספר לימוד בסיסי ועיקרי בעולם היהדות. הספר נקרא:‘החינוך’, והוא נכתב על ידי ר’ אהרון הלוי מברצלונה. המקור לדברינו בתוספת ביאור נמצאים בספרו, המקיף את כל המצוות בתורה, בצורה מבוארת ומפורטת בשילוב עם השורשים למצוות. וכך הוא כותב במצוה ס”ו – הלוואה לעני:

“שרצה הא-ל להיות ברואיו מלומדים ומורגלים במידת החסד והרחמים, כי היא מידה משובחת, ומתוך הכשר גופם במידות הטובות יהיו ראויים לקבלת הטובה, כמו שאמרנו, שחלות הטובה והברכה לעולם על הטוב ולא בהפכו, ובהיטיב ה’ לטובים יושלם חפצו שחפץ להיטיב לעולם”                                                                       

הדברים שלו עמוקים ונפלאים ושופכים אור ממש על כל ענייני התורה והמצוות וענייני האדם בעולם. אם פעם שאלנו את עצמנו מה האדם צריך לעשות על מנת שיהיה ראוי לקבל טובה וברכה, הוא עונה וכותב

האדם צריך להפוך להיות טוב בעצמו וכך הוא מקבל טובות באופן ישיר ואוטומטי, כיון שהטוב דבק בטוב.

אם סקרנה אותנו השאלה מה המטרה והכוונה של כל המצוות שה’ ציווה אותנו, הוא עונה וכותב שהמטרה היא להפוך אותנו לאנשים טובים. ספר החינוך גם מסביר בדבריו המתוקים את מטרת הבריאה של הקב”ה, שהיא להיטיב לברואים. הדרך היחידה לעשות את רצון הבורא היא: להיות ראויים לקבל טובה וברכה ממנו. הדרך להיות ראויים לקבלת הטובות היא: להפוך לאנשים טובים יותר ובעלי מידות מתוקנות. כל כך הרבה חכמה במספר מילים כל כך מועט.

אם מטרת כל התורה והמצוות היא להפוך אותנו לאנשים טובים יותר וראויים לברכה, מדוע אמר ר’ עקיבא דווקא על מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’, שהיא כלל גדול בתורה? במה שונה המצווה הזאת משאר המצוות? חכמים במסכת שבת דף ל”א יכולים לענות לנו על התשובה ולהאיר את עינינו.

מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו, גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת, דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, וגייר אותו. אמר לו: מה ששנאוי עליך אל תעשה לחברך. זוהי כל התורה כולה ושאר דברי התורה הם פירוש לדעת איזה דבר שנאוי, לך ותלמד וכך תדע”.

הלל הזקן לימד את האדם שרצה להתגייר כי, רוב המצוות בתורה הן מצוות בין אדם לחברו, כך פירש רש”י באחד מהפירושים שלו. הלל הזקן נתן לאותו גר כלל אחד, שאם אותו ישמור יוכל לקיים את התורה כולה ויגיע למטרת נתינת התורה ובריאת העולם. הכלל הוא: תתנהג לשני כמו שאתה רוצה שיתנהגו אליך. כל הפרטים הקטנים שנמצאים תחת הציווי הזה הם שייכים לשמירה על יחסי אנוש תקינים ובריאים.

בתשובה לשאלה: כיצד אני רוצה שיתייחסו אליי? מונחת כל מטרת התורה והבריאה. את אותו יחס האדם צריך לתת לאחר.

מספר הפעמים ביום אחד, בהם אנחנו יכולים לקיים את המצווה הזאת הם כל כך רבים, שבטיפה של שימת לב אנחנו יכולים לקנות את כל עולמנו. הדרך להגשים את עצמנו וייעודנו בעולם ולחוות טובות וברכות בלי סוף, מעולם לא הייתה קלה יותר. זה מתחיל בבית הפרטי של כל אחד ואחת מאיתנו. היחס החם והאוהב שאנו יכולים לתת ולהעניק לבני משפחתנו יכול להיות עבורנו המרכז לעבודה עצמית הגדול ביותר. כל בני האדם חיים בסביבה עם אנשים נוספים שגרים בסמיכות ובשכנות אליהם. כל שכן או חבר שגר קרוב אלינו, ואנו נפגשים איתו ביוזמה או באקראי, יכול להפוך להיות המקור לשיפור העצמי שלנו.

חברינו לעבודה מהווים חלק גדול משגרת חיינו. אדם ממוצע מבלה את רוב שעות היום שלו במקום עבודתו. בכל יום, למעט שבתות וחגים, למשך שמונה או תשע שעות ויותר, אנחנו יכולים לקיים את הכלל הגדול הזה, ולהפוך להיות אנשים טובים יותר, ולהיות ראויים לקבלת טובה מאת הבורא ובכך להגשים את עצמנו ואת מטרת הבריאה.

החיים מלאים בהזדמנויות שונות ומגוונות שמאפשרות לנו בקלות, על ידי שימת לב רבה יותר, לנצל את אותם מפגשים חברתיים, עם כל מי שנקרה בדרכנו, ולהפוך על ידם לאנשים טובים יותר.

אין צורך לחכות ליום האהבה, בטו’ באב

כדי לאהוב את הזולת. אנו יכולים לחיות בעולם מלא של אהבה, ולחוות שנה שלמה של אהבה, אם ננהג עם אחרים בדיוק כמו שאנו רוצים שיתנהגו עימנו.

אין זמן מתאים יותר מהיום, מלקיים את הציווי העתיק מחד, והכל כך אקטואלי מאידך. ים של אהבה מחכה לכל אחד ואחת מאיתנו שמוכנים לקחת על עצמם את האחריות והאתגר להיות אנשים טובים יותר. אדם חכם אמר: ‘תהיה אתה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם’. כל שינוי אמיתי מתחיל מהפנים ורק אחר כך החוצה. היחידים שיש לנו שליטה מלאה עליהם הם עצמנו ובשרנו.

הפתרון האמיתי לתוקפנות נמצא בנתינה. הפתרון היחיד לקנאה נמצא בנתינה. עוינות, שנאה, כעס, אכזריות, בדידות, מריבות וכל המצבים השליליים שמקיפים אותנו ומתפשטים בעולם, יכולים להיעלם ולהיעצר כשיש אהבה בין האחד לשני. כשיש הבנה בין אדם לחברו. כשיש סליחה וחמלה ורחמים בין בני האדם.

כמה מקרי גירושין קשים וכואבים יכלו להימנע אם הייתה אהבה אמיתית וקשר חזק בין בני הזוג?

כמה צער ובכי היו נמנעים מהם וממשפחתם ומילדיהם? כמה ילדים היו נשארים תחת חסות הוריהם וגדלים בבית חם ואוהב וצומחים להיות האנשים שהם מסוגלים וראויים להיות? כמה סכסוכי שכנים, מריבות בכבישים ומקרי אלימות ימנעו אם נתחשב יותר באחר, ונתנהג אליו בכבוד ובהערכה ונכבד את הצלם אלוקים שבו, בדיוק כמו שאנו מצפים ומייחלים שיתייחסו אלינו?

אהבה היא פועל ורק אחר כך רגש. תהיו אתם השינוי שאתם רוצים לראות בעולם. תנו לאחרים את מה שאתם רוצים לקבל. מימוש עצמי והגשמת מטרת הבריאה תלויים במעשים שלכם. תהיו טובים ותקבלו טוב, כי הטוב דבק בטוב.

האתגר השבועי

  1. פרטו כיצד אתם רוצים שיתייחסו אליכם? בבית, בשכונה, בעבודה.
  2. רשמו למי אתם יכולים לתת את אותו יחס?
  3. תתעדו בדיוק אילו מעשים טובים עשיתם עבור אחרים ולמי?
  4. כתבו כיצד המעשים הללו גרמו לכם להרגיש?
  5. רשמו מה השתנה בחיים שלכם עקב המעשים הללו, בבית, בשכונה ובעבודה?

שבת שלום ובהצלחה

 

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות יצחק אלחנן פדידה

יצחק אלחנן פדידה
יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה – מנטור, מאסטר ב- NLP, ייעוץ אישי וזוגי, ייעוץ עסקי, ומגשר, מנכ"ל מסלול לחיים, מחבר הספר פרשה מעצימה.

בדוק גם

מי פתח את שערי השמיים ביום כיפור

מזכיר לכם פה את הסיפור הידוע והמוכר על הבעש”ט כהאי לישנא : “איש כפרי אחד,… המשך לקרוא מי פתח את שערי השמיים ביום כיפור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים