פרשת לך לך || עד כמה זה נכון לך להאמין שניתן לשנות.

street-sign

האם את\ה עדיין מאמין שאפשר להשתנות? האם יש בליבך תקוה שהמחר לא יהיה כמו האתמול? מאיזה תחום בחיים שלך הרמת ידיים בהכנעה מתוך אמונה מגבילה שהמצב עתיד להיות קבוע ולא ישתנה בשום אופן? אם אחרים עשו שינוי בחיים שלהם גם את\ה יכול\ה. כמה אנשים אתם מכירים שסבלו מקשיים במערכות יחסים, בבית, בעבודה ובמקום הלימודים שלהם והצליחו לשפר אותם?

היסוד הראשון בהתפתחות אישית – בחירה חופשית (הרשות נתונה)

יצחק אלחנן פדידה || פרשה מעצימה פרק שלישי “לך לך …”

להיוולד מחדש

קראו לו סברינואדוולדו גומז דה סילבה. הוא היה מאסטר באחת מאומניות הלחימה המפורסמות בעולם. הוא עבר ילדות קשה בארץ מולדתו, ברזיל. בגיל מאוד צעיר, עוד בילדות, הוא איבד את שני הוריו וגדל בפנימייה. במשך תקופה ארוכה הוא חווה התעללויות קשות, פיזית ונפשית, מצד חבריו. הוא תמיד היה עדין יותר מאחרים ובעל ערכים נעלים יותר. הסביבה בה גדל לא הכילה ילד צנוע וצנום כמוהו והוא הרגיש שונה ונרדף. הוא החליט ללמוד להגן על עצמו.

בברזיל ישנה אומנות לחימה מאוד מפורסמת ופופולארית. קוראים לה קפוארה. בתוך שלוש שנים הצליח, סברינואדוולדו גומז דה סילבה, לצבור ידע רב ומיומנות גדולה בקפוארה. זה היה חבל ההצלה שלו. הוא הקדיש את חייו לצבירת כוח ועוצמה וחי חיים נוקשים מבחינה ספורטיבית וזכה למעמד מכובד והפך ללוחם מבוקש. הוא היה מתאמן במשך שבע וחצי שעות מדי יום. היו לו מאמנים אישיים במספר תחומים חשובים כמו תזונה וכושר, שהמשיכו להשקיע בו כיון שראו בו פוטנציאל גדול. הוא ניצל את הידע שלו כדי ללמד נערים אחרים להגן על עצמם והדריך אותם, מלבד בלחימה, גם כיצד לחיות בצורה נכונה ולתחזק את גופם כך שיוכל לשרתם.

הוא עלה וטיפס בדרגות הלחימה והסתופף בקרב מומחים נוספים והתחיל לעסוק בצורה רצינית ומאוד רווחית בתחום. יום אחד הגיעו בהשגחה פרטית, שני ישראלים, עד ברזיל הרחוקה על מנת לנסות ולפתוח סניף בארץ ישראל של אותה אומנות לחימה. גלגלו על ידם זכות גדולה, כיון שברגע שסברינו הגיע לארץ ישראל חייו קיבלו תפנית קיצונית שאף אחד לא ציפה לה.

הוא חתם עימם חוזה ועלה לארץ ישראל. במהרה שמו הלך לפניו והוא נהיה מאוד מבוקש בתחום וגם בתחומים נוספים כמו בידור וטלוויזיה. הכל הלך כמו שרצה חוץ מדבר אחד. העסקים פרחו, היו לו המון חברים, הוא היה מרוויח הרבה כסף והיה לו הרבה כבוד ותהילה. אבל הוא לא היה מאושר ומסופק. הוא הרגיש ריקנות גדולה וריחוק מכל הערכים עליהם גדל, למשל כמו אמונה בבורא עולם. לילה אחד הוא חלם חלום שגרם לו לחפש למחרת בית כנסת. הוא לא התקבל באהדה גדולה כיון שהוא היה גוי. הוא לא וויתר. הוא היה עשוי מחומר אחר. הנחישות וההתמדה שלו היו לו לעזר בשעות הקשות ביותר. הוא החל להתעניין יותר ויותר ביהדות והחל בתהליך ארוך וקשה שהוביל בסופו של דבר לגיורו וחזרתו בתשובה שלמה.

היום קוראים לו בנימין גומל והוא לומד במשך חצי יום בכולל ובחצי השני מדריך נערים ומקרבם לעולם היהדות והערכים על ידי הספורט בו היה מתמחה. בשעות הערב הוא מזכה את הרבים ומספר את סיפורו האישי וגורם לקידוש ה’ גדול מאוד. זהו מקרה מדהים על אדם שעושה מהפך כל כך קיצוני בחייו ומגיע מרחובות ברזיל ללב ליבה של היהדות.

כיצד עושים שינוי כזה קיצוני? האם כל אדם יכול להשתנות?

אמונה מעצימה

“זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר”. בראשית י”ז פסוק י’. בגיל תשעים ותשע מצווה אברהם אבינו על ידי הקב”ה לקיים ברית מילה. במסירות נפש גדולה שומע אברהם בקולו של ה’ ועורך את ברית המילה לעצמו וגם לבני משפחתו. “וְאַבְרָהָם בֶּן תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ בְּשַׂר עָרְלָתוֹ” (בראשית י”ז, כ”ד). בעל ספר החינוך, ר’ אהרון הלוי מברצלונה, מציין דבר נפלא על מצות המילה. בדבריו ישנה תשובה לשאלה מעניינת. מדוע לא ברא הקב”ה את האדם שלם? למה האדם צריך להשלים את גופו בקיום מצות המילה? היד ה’ תקצר? גוף האדם משוכלל ומדהים לכל מי שמתבונן בו. הוא בנוי בצורה מושלמת. אמנם בחר הקב”ה לברוא את האדם בצורה כזו שעדיין הוא יזדקק לתקנה כלשהי בהיוולדו. מה אנחנו יכולים ללמוד מכך? במילים שכותב בעל ספר החינוך, מלבד התשובה לשאלה הזו, ישנו יסוד נפלא שיכול לתת לנו חיזוק ועידוד גדול מאוד.

ישנו רמז נפלא במעשה המילה לאדם. השיעור הראשון שעובר כל ילד יהודי בבואו לעולם ובהיכנסו בבריתו של אברהם אבינו, ולא רק, אלא גם ההורים וכל הסובבים המשתתפים במצווה מקבלים שעור מדהים. בדיוק כמו שהאדם יכול במו ידיו להשלים את צורת הגוף שלו, על ידי מצוות המילה, כך בידיו להשלים את צורת הנפש שלו אם יכשיר פעולותיו. יש לאדם את היכולת להשתלם. והיכולת להתפתח ולעצב את עצמו נתונה ונמצאת במו ידיו. צורת הנפש זו האישיות של האדם. איזה אדם הוא יהיה ואילו כוחות נפש יבואו לידי ביטוי ויאפיינו אותו, תלוי באדם. לא לחינם זו השיעור הראשון שהאדם עובר בגיל שמונה ימים, וגם הוריו שמבצעים את המצווה הזו ויגדלו אותו על היסוד הזה, כיון שלולא האמונה שאפשר להשתנות אין שום בסיס וסיכוי להתפתחות.

אמונה מגבילה

באחד המחקרים המעניינים שערכו, גילו את הסיבה שמעכבת ומונעת מלבצע שינוי. החוקרים כינו את התופעה הזו בשם ‘חוסר אונים נלמד’. הם לקחו כלב והניחו אותו בכלוב מיוחד. הייתה להם שליטה חיצונית על קרקעית הכלוב והם יכלו להפעיל זרם חשמלי מדוד באיזו משבצת שבה בחרו. ברגע שכף רגלו של הכלב הייתה מרגישה את הזרם החשמלי, זה גרם לכלב לברוח מיד ולקפוץ למשבצת אחרת. עם הזמן הכלב למד בדיוק אילו משבצות ואילו אזורים בכלוב מכאיבים והוא היה נמנע מלדרוך שם. זוהי פעולה טבעית של בריחה מכאב שמאפיינת גם בעלי חיים וגם בני אדם. כולנו היו בורחים ממקום שהיה מכאיב לנו בצורה כלשהי על מנת להפסיק את הכאב. החוקרים התפלאו לראות שהכלב, בהיותו בעל חיים, מסוגל ללמוד ולהסיק מסקנות שיכולות לעזור לו לנהל את חייו ללא כאב. המשך המחקר מעניין לא פחות וטומן בחובו יסוד גדול שיכול להסביר מדוע קשה לעשות שינוי ולבצע תפנית אפילו בזמן שהיא מאוד נדרשת.

לאחר שהכלב למד בדיוק היכן לדרוך ואיפה לא לדרוך, החלו החוקרים לתעתע בו. הם הפעילו את הזרם החשמלי באופן אקראי ולא מסודר. לא היו אזורים בהם הכאב היה פוסק. כשהכלב היה בורח למקום בו הוא למד והבין שאין כאב, הוא היה מקבל גם שם זרם חשמלי. הכלב לא הפסיק לנסות ולהתחמק מהכאב והמשיך עד שלב מסוים שבו הוא נשבר. הדבר הנורא שהתגלה במחקר הזה הוא, שהכלב הגיע למצב שאפילו אם היו מפעילים את הזרם החשמלי וזה היה מכאיב לו, הוא היה מיילל מכאב אבל הוא היה נשאר במקום ולא מנסה לברוח מהכאב.

כשרוכשים דפוס התנהגות של חוסר שליטה וכוח, לאחר שמבינים שלא משנה מה נעשה הכאב לא יעלם, זה נקרא חוסר אונים נלמד. כשמסגלים את ההתנהגות הזאת מאבדים את הרצון, ובעקבות זה את היכולת, לערוך שינוי. כשמאמינים שאי אפשר לשנות נשארים במקום ולא מתקדמים למרות שהמצב הנוכחי יכול להיות מאוד כואב.

חוסר האמונה בשינוי וביכולת לשלוט בחוויות שחווים, מונע כל סיכוי לשנות את המצב. למה זה קורה? כיצד מתבצע תהליך הלמידה הזה? במה צריכים להאמין כדי להפסיק ולנסות לשנות?

אחד מהגורמים ללמידת דפוס ההימנעות הזה הוא הקביעות. ברגע שמאמינים שהמצב הנוכחי, כואב ככל שיהיה, הוא קבוע ולא ניתן לשינוי, זה גורם להרגשת חוסר אונים והרמת ידיים בהכנעה למצב. תתארו לעצמכם, אדם שנוסע ברכבו ולא שם לב שמנורת הדלק על לוח השעונים דולקת. הוא ממשיך בנסיעה ובטוח שיגיע למחוז חפצו עד שהוא נתקע. הוא מבחין שאזל הדלק ברכב ובכל זאת הוא מנסה להניע אותו מחדש. למזלו הרכב מניע והוא מצליח להתקדם בדיוק חמישים מטר עד שהרכב דומם. לפי דעתכם, האם האדם הזה ימשיך לנסות ולהניע את הרכב? רוב בני האדם ימנעו מניסיון כזה כיון שהם יודעים מראש שהוא נידון לכישלון, למרות שהאיר להם המזל פעם אחת. הידיעה שהמצב בו אנו נמצאים הוא קבוע ולא יתכן כי יהיה אחרת, מחסלת את הסיכויים, ולפעמים בצדק, לנסות פעולות המסוגלות להביא לשיפור ולתיקון.

שינוי

האם אנחנו מאמינים שאפשר להשתנות? האם יש בליבנו תקוה שהמחר לא יהיה כמו האתמול? מאיזה תחום בחיים שלנו הרמנו ידיים בהכנעה מתוך אמונה מגבילה שהמצב עתיד להיות קבוע ולא ישתנה בשום אופן? אם אחרים עשו שינוי בחיים שלהם גם אנחנו יכולים. כמה אנשים אתם מכירים שסבלו מקשיים במערכות יחסים, בבית, בעבודה ובמקום הלימודים שלהם והצליחו לשפר אותם? אם הם יכולים גם אנחנו יכולים. לא כולם נולדו עם כפית של זהב בפה. אנשים שהצליחו בתחום מסוים, רובם ככולם, לא הגיעו לשם במזל ובמתנה, הם עבדו קשה כדי להשיג את מבוקשם. לולא האמונה שניתן לשפר, לתקן ולהתקדם למרות הקשיים והמניעות, אף אדם לא היה מצליח להתרומם מהמקום בו הוא היה נמצא לעבר המקום אליו הוא שאף להגיע.

הרמת דגל לבן כאות כניעה מסמלת את ההפסד שלנו. אדם שלעיתים נכשל במעשה מסוים כמו לשון הרע והוצאת דיבה למשל, יחרוץ את דינו כאדם בעל לשון הרע לעולם אם הוא לא יאמין שאפשר להשתנות. אם הוא יתייאש מעצמו הוא ימשיך להיכשל, ולא רק אלא גם במקומות בהם היה יכול להתגבר על עצמו ולשמור את לשונו בקלות, הוא לא יעשה את זה, כיון שהוא כבר חרץ את דינו וקבע במסמרות של ברזל שזה הוא ובלתי אפשרי להתנהג אחרת.

האם אמונה בשינוי מבטיחה הצלחה? לא תמיד.

אבל דבר אחד בטוח האמונה בחוסר האפשרות להשתנות מבטיחה כישלון.

על ידי שאנחנו מאמינים בשינוי, ושבידינו היכולת לשנות, אנו מגדילים את הסיכויים שלנו לעשות מהפך בחיים שלנו. זהו המסר שאותו ניקח מהפרשה. רמז לחש לנו הקב”ה בציווי על מצות המילה. בדיוק כמו שאתה יכול להשלים את צורת הגוף שלך, בידיך להשלים גם כן את צורת הנפש שלך, את האישיות שלך, בהכשר פעולותיך. אם אחרים יכולים לשנות הרגלים רעים אז גם אנחנו יכולים. אם אחרים מסוגלים לתקן את המידות שלהם אז גם אנחנו יכולים. מערכות היחסים שלנו, המצב הכלכלי שלנו, רמת הרוחניות שבה אנו נמצאים, המצב הבריאותי שלנו ועוד ניתנים לשיפור משמעותי בתנאי שנאמין שאפשר לשנות ושהמצב הנוכחי אינו מוחלט וקבוע. זהו הבסיס לשינוי ולהתפתחות אישית.

אם אין אני לי

חכמים מספרים במסכת עבודה זרה דף יז ע”א על אדם בשם אלעזר בן דורדיא שהיה חוטא גדול. יום אחד הוא קיבל הרהורי תשובה חזקים וביקש לתקן את מעשיו. הוא הלך לכל מי שהוא רק יכל לחשוב עליו כדי שיבקש עליו רחמים שיוכל לתקן את מעשיו ולחזור בתשובה שלמה. מכולם הוא קיבל את אותה תשובה. הם ענו לו: עד שנבקש עליך רחמים, נבקש על עצמנו. כלומר, אנו זקוקים לא פחות ממך לרחמים ואם נעשה את זה, אם נבקש רחמים, אז התפילה תהיה עבורנו ולא עבורך. הוא הגיע למסקנה היחידה שיכולה לגרור אחריה שינוי והתקדמות. הוא אמר לעצמו, אין הדבר תלוי אלא בי. הוא געה בבכייה עד שיצאה נשמתו והכריזו עליו בשמים באותו רגע שהוא מזומן לחיי העולם הבא כמו גדולי הצדיקים.

מה גרם לו לחזור בתשובה? רק כשהוא הגיע למסקנה שהוא חייב לעשות את השינוי ומאחרים אין לו תקוה גדולה, זהו היה המנוף ממנו הוא זינק ברגעים ספורים מהמקום הנמוך ביותר בו ניתן לשהות אל עבר המקום הנעלה ביותר שניתן לדמיין. זהו הכוח של האמונה בשינוי והאמונה ביכולת שלנו לשנות.

כל אחד יכול לשנות ולהתקדם בתנאי שיאמין שמשהו חייב להשתנות, ושהשינוי חייב להגיע ממנו ושיש לו את הכוח לעשות מהפך בכל תחום שרק אפשר. ואז הוא זוכה לעזרה ולסיוע משמים לאחר שהוא החל בכוחות עצמו בתהליך כי הבא ליטהר מסייעין בידו.

האתגר השבועי

  1. נסו לחשוב לפחות על תחום אחד בו סיגלתם לעצמכם דפוס התנהגות של הימנעות וחוסר אמונה שהוא ישתנה. לדוגמה, המצב הכלכלי שלכם.
  2. הפריכו את האמונה בחוסר השינוי על ידי ראיות והוכחות שניתן לשנות. למשל, מצאו לעצמכם איזשהו מודל לחיקוי שהיה בדיוק במקום בו הייתם והצליח להתרומם משם.
  3. בצעו חקירה לאמונה המגבילה אתכם. תשאלו מספר שאלות ברורות וחותכות שיאירו לכם את האמת ויפיחו בכם רוח תקוה. למשל: האם זה נכון שאני לא יכול לשנות את התחום הזה? האם היה זמן בעבר שבו התחום הזה היה מוצלח עבורי? האם זה באמת קבוע? האם יש זמנים בהם אני מצליח בתחום הזה? מה הן הסיבות האמיתיות שמובילות לכישלון בתחום הזה? מה אני צריך לדעת כדי לשנות את המצב?
  4. לאחר שאספתם מודל לחיקוי לעצמכם, וקיבצתם מספר תשובות חדשות ומעצימות המחזקות את האמונה בשינוי, נהלו עם עצמכם ויכוח בכל פעם שצצה ועולה בכם האמונה המגבילה והרמז הראשון לייאוש וחוסר אונים. ספרו לעצמכם כמו שהייתם משוחחים עם אדם אחר עד כמה זה טעות לאחוז באמונה המגבילה הזאת ועד כמה זה נכון להאמין שניתן לשנות.   

שבת שלום ומבורך!

 

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות יצחק אלחנן פדידה

יצחק אלחנן פדידה
יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה – מנטור, מאסטר ב- NLP, ייעוץ אישי וזוגי, ייעוץ עסקי, ומגשר, מנכ"ל מסלול לחיים, מחבר הספר פרשה מעצימה.

בדוק גם

מי פתח את שערי השמיים ביום כיפור

מזכיר לכם פה את הסיפור הידוע והמוכר על הבעש”ט כהאי לישנא : “איש כפרי אחד,… המשך לקרוא מי פתח את שערי השמיים ביום כיפור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים