פרשת “כִּי תָבוֹא” || גם בהסתרה שבתוך ההסתרה, שם אני נמצא.

בהסתרה שבתוך ההסתרה
אֲבָל כְּשֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך נִסְתָּר בְּהַסְתָּרָה תּוֹך הַסְתָּרָה…

למה קל להישמע להנחיות רופא בשר ודם, ואילו את חוקי התורה קשה לקיים?
איך יהפכו תשעים ושמונה הקללות הנוראיות, לברכות טובות לעם ישראל?

פרשת “כִּי תָבוֹא” | מאת: אהרוֹן זאב שצמן

“וְהָיָה, אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה’ אֱלֹקֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹותָיו”

אדם חש חולי מסוים והולך אל הרופא שימצא רפואה עבורו, הרופא בודק אותו ורושם לו מספר תרופות שצריך לקנות, וכן נותן לו הוראות מדייקות, איך ומתי לעשות בהן שימוש.

נניח שאותו האדם שב לביתו, ואומר בליבו “הרופא הזה אינו מבין בענייני רפואה”, ובוחר שלא לרכוש את התרופות, ושלא לקיים את ההוראות. כתוצאה מכך מצבו של האדם מחמיר, מחלתו גוברת, כאבו וסבלו גדלים, ולאחר מספר ימים נוספים, של התעלמות מהוראות, הוא כבר במצב קריטי, וניזקק לאשפוז.
האם יכול אדם זה להאשים את הרופא במצבו? מיהו האשם האמיתי, שלא קיים את ההוראות בזמן, והביא על עצמו את הצרות והסבל?

בדיוק באותו האופן, שבו בוחר האדם לקיים, או שלא לקיים את הוראות הרופא, כך נותן הקב”ה לישראל את הבחירה החופשית – לקיים או שלא לקיים את הוראותיו וחוקי תורתו.

רוב בני האדם מקיימים את הוראות הרופא באדיקות, ונוטלים תרופות שונות ומשונות, מבלי ממש לחקור, או להבין את אופן פעולתן, אך את מצוותיו של הקב”ה, שהן תרופות האמת לחיים מאוזנים וטובים, רבים מישראל אינם חושבים שחובה לקיים.

“וְהָיָה, אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה’ אֱלֹקֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו … וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה…”

בדיוק כשם שיש בגוף האדם מערכת חיסון של תאים לבנים, המגינה עליו מפני התקפות של חיידקים וווירוסים, כך צריך האדם גם לבנות לעצמו מערכת חיסון רוחנית, אשר תגן עליו מפני כוחות ה”סטרא אחרא” (כוחות הצד האחר) – אלו כוחות הטומאה הרוחניים, המצויים בעולם, אשר נבראו, ככוח נגדי ומאזן לקדושה, והאדם צריך להישמר מפניהם, כי יש בכוחם להזיק ולהרע לו.

אדם, אשר יבחר בחיי בהפקרות חומריים, המנוגדים להוראות הרפואה (יעשן הרבה, יצרך אלכוהול וסמים בכמות מוגזמת, יאכל סוכרים ושומנים ללא בקרה), יחליש את גופו, ולבסוף יפגע מחולי. בדיוק באותו האופן יפגע אדם, אשר יבחר בחיי הפקרות רוחניים, ישחית את מידותיו, ויבחר שלא לשמוע להוראותיו של הקב”ה – מערכת ההגנה הרוחנית שלו תקרוס, ולא יהיה עוד בכוחו להתגונן בפני המזיקים הרוחניים, ובפני הצרות שיחלו להביא עליו.

“וכשאין הדור ראויים, מסלק השגחתו, ונזכר בשם ‘הסתר פנים’, כי הם נעזבים אל המקרים” (מלבי”ם, ויקרא יז י)

וכך גם ברמה הלאומית, כאשר ישראל מתרחקים מן התורה, הם מאבדים את הגנתו של הקב”ה, ואז ניתנת הרשות לכוחות ההשחתה לפעול, ובאים אז על ישראל צרות ואסונות, כפי שמסביר רש”י: “מגיד, שמאחר שנתנה רשות למשחית לחבל, אינו מבחין בין צדיק לרשע” (רש”י שמות פרק יב, כב)

“יַכְּכָה ה’ בַּשַּׁחֶפֶת וּבַקַּדַּחַת וּבַדַּלֶּקֶת, וּבַחַרְחֻר וּבַחֶרֶב, וּבַשִּׁדָּפוֹן, וּבַיֵּרָקוֹן, וּרְדָפוּךָ, עַד אָבְדֶךָ…”

98 קללות נוראיות, ומכות שונות מובאות לפנינו בפרשת “כִּי תָבוֹא” – הקללות הן תוצאה של ‘הסתר פנים’, מצב בו בחר האדם להתעלם מהוראות התורה, והקב”ה מסתיר עצמו, ומניח לו להסתדר בעצמו אל מול אויביו (אויבים בשר ודם, צרות טבע, מחסור כלכלי, מחלות, אסונות, רעב …).

אֲבָל כְּשֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך נִסְתָּר בְּהַסְתָּרָה תּוֹך הַסְתָּרָה… וַאֲזַי בְּוַדַּאי אֵינוֹ יָכוֹל (האדם) לִמְצא אוֹתוֹ יִתְבָּרַך, מֵאַחַר שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל שֶׁצָּרִיך לְבַקֵּשׁ אוֹתוֹ יִתְבָּרַך, כִּי אֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך נִסְתָּר מִמֶּנּוּ” (ליקוטי מוהר”ן ח”א – תורה נו)

הקב”ה בחר להעלים עצמו בבריאה, כדי שנתאמץ לגלות אותו מתוך המציאות, ונהייה ראויים לכל הטוב שהוא רוצה לשלוח לנו, בזכות ליגיעתנו זו. אולם, כאשר האדם מורד בקב”ה במזיד, ואינו מחפש את דרך החיבור אליו, אז מסתיר ממנו הקב”ה את פניו, מסתיר ממנו את העובדה, שהוא ניסתר ממנו, וכך נשללת מאדם זה אפילו המודעות לצאת ולחפש.

לעיתים, רק כאשר מגיעים חייו של אדם זה אל סף התהום, אז הוא נזכר לזנוח את ההיגיון השקרי שבחיי החומר, ומתעורר לחפש את הקב”ה, וכל כולו רוצה להינצל מגורלו, ומחפש את נתיב החיבור אל דרך התורה, אל האמת והתשובה.

“עַד הִשָּׁמֶדְךָ וְעַד אֲבָדְךָ מַהֵר, מִפְּנֵי רֹעַ מַעֲלָלֶיךָ אֲשֶׁר עֲזַבְתָּנִי”

ההתרחקות מהקב”ה ועזיבתו היא הגורם לכל הצרות. כמו אדם, הבוחר לצאת מחצרו המוגנת של המלך אל שטח ההפקר, רק כדי שלא לקיים את חוקי חצר המלך, ושם מחוץ לחומה מצויים שודדים, רוצחים, חיות מסוכנות ומזיקים רבים.

הקב”ה רוצה להגן על בניו בגבולות חצרו, ועל כן פונה אל עם ישראל, ומבקש שיקיימו את חוקי חצרו (חוקי תורתו), כי רק כך יוכל להגן עליהם, להוליך אותם בדרך הבטוחה, אל חיי השפע הטובים.

“וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ, אֲשֶׁר יְשַׁלְּחֶנּוּ ה’ בָּךְ, בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירֹם, וּבְחֹסֶר כֹּל …”

“אֹיְבֶיךָ” – זהו היצר הרע, הרוצה לשעבד את האדם, אל תאוות חומריות מקולקלות, לגרום לו שירצה למלא את יצריו ללא גבול וללא קדושה, כדי לקבל מילוי ועונג בטווח הקצר, אך בפועל יצרו מעביד אותו (וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ), ומביא אותו לידי התמכרות וסבל רב בטווח הארוך – היצר שאינו בא על סיפוקו, מביא את האדם לתחושה של חוסר סיפוק תמידי (“בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירֹם, וּבְחֹסֶר כֹּל”).

“וְהָיִיתָ, מְשֻׁגָּע מִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ, אֲשֶׁר תִּרְאֶה” (דברים כח, לד) – ההתמכרות לתאוות מביאה את האדם גם לידי חמדנות וקנאה באחרים. כאשר האדם עובד את יצרו, ואינו שמח בחלקו, קללתו בכך שמשתגע בכל עת, שרואה אצל חברו שפע, ואינו יכול לקבל אותו לעצמו (מְשֻׁגָּע מִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ).

“בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב, וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד”

סופו של מי שנשבה בידי יצרו, שמקהה את חושיו, מאבד את הריגוש בחייו, ומגיע לתחושת אדישות לנעשה סביבו, דיכאון ואבדון.

“תַּחַת, אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה’ אֱלֹקֶיךָ, בְּשִׂמְחָה, וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב, כֹּל, וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ” (דברים כח,מז).

הקללות באות על האדם, רק כי בחר לעבוד את יצרו הרע (וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ), במקום לשמוח בשפע שנתן לו הקב”ה, ועל כך שבחר שלא לקיים את מצוותיו בְּשִׂמְחָה.

הקב”ה רוצה מכל יהודי שיהיה שמח כל ימיו, וגם אם מקיים את המצוות, אך אינו שמח בעבודתו, הוא עדיין מביא על עצמו קללה, כי כוחן של המצוות יפה לישראל, רק כאשר הם מקיימים אותן בשִׂמְחָה.
ללא השִׂמְחָה אין ההגנה הרוחנית יכולה להיות שלמה – השִׂמְחָה למטה מעוררת את השִׂמְחָה של מעלה, וכאשר יש שִׂמְחָה בעולמות העליונים, אז מתבטלים כל הדינים מעל ישראל.

“וַיַּהֲפֹךְ ה’ אֱלֹקֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה, כִּי אֲהֵבְךָ ה’ אֱלֹקֶיךָ” (דברים פרק כג)

רומזת לנו התורה שעתיד הקב”ה להפוך לישראל את כל הקללות לברכות, כך שבכל קללה חבוייה בעצם ברכה.
אומר הרבי מלובביץ שבעצם “אין כאן קללות, אלא ברכות נעלות ביותר, שמצד גודל מעלתן, מוכרחים להסתירן במעטה של קללות” (לקוטי שיחות כרך יט, עמ’ 235)

“וּמָל ה’ אֱלֹקֶיךָ אֶת לְבָבְךָ, וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ” (דברים פרק ל פסוק ו)

לעתיד לבוא, כשכל ישראל יעשו תשובה (את לבבך ואת לבב- ראשי תיבות “אלול”), יתגלה האור החבוי בקללות, וכל ישראל יבינו מיד איך בעצם התורה כולה היא רק ברכות טובות לישראל, והיא סוד לחיים טובים ומאושרים.

“שׁוֹרְךָ טָבוּחַ לְעֵינֶיךָ, וְלֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ חֲמֹרְךָ גָּזוּל מִלְּפָנֶיךָ, וְלֹא יָשׁוּב לָךְ, צֹאנְךָ נְתֻנוֹת לְאֹיְבֶיךָ, וְאֵין לְךָ מוֹשִׁיעַ”.

והנה דוגמה, איך יוצאת מקללה זו לבסוף הברכה:
“שׁוֹרְךָ” – רמז לבואו של משיח בן יוסף, שיוסף נקרא שור – “בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ” (דברים פרק לג)
“חֲמֹרְךָ” – רמז לבואו של משיח בן דוד – “הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ… עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר” (זכריה פרק ט)

מבטיח הקב”ה לישראל – “שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם” (מלאכי פרק ג) – כך שאם ישראל שבים אל הקב”ה, ומשיבים עצמם מן הדרך הרעה, גם הקב”ה משיב את הקללות לאחור. כך שאם נשיב את הפסוק לאחור, ונקרא אותו מהסוף להתחלה, נראה שכל הקללות שבו הופכות מיד לברכות:
“מוֹשִׁיעַ לְךָ”.
“וְאֵין לְאֹיְבֶיךָ נְתֻנוֹת צֹאנְךָ”.
“לָךְ יָשׁוּב, וְלֹא מִלְּפָנֶיךָ גָּזוּל חֲמֹרְךָ”.
“מִמֶּנּוּ תֹאכַל, וְלֹא לְעֵינֶיךָ טָבוּחַ שׁוֹרְךָ”.

“וְאָכַלְתָּ פְרִי בִטְנְךָ, בְּשַׂר בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ” – וגם פה סמויה ברכה – שילדיך ילכו גם הם בדרך התורה, והכשרות בביתם תהיה כה טובה, שראוי יהיה גם לך לאכול אצלם בשר (וְאָכַלְתָּ …בְּשַׂר בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ).

“אִשָּׁה תְאָרֵשׂ, וְאִישׁ אַחֵר יִשְׁכָּבֶנָּה, בַּיִת תִּבְנֶה, וְלֹא תֵשֵׁב בּוֹ, כֶּרֶם תִּטַּע, וְלֹא תְחַלְּלֶנּוּ” (דברים כח ל’)

הברכות שבפסוק זה הן – “אִשָּׁה תְאָרֵשׂ”, “בַּיִת תִּבְנֶה”, “כֶּרֶם תִּטַּע”,
וכל השאר הצרות, בסמני שאלה: וְאִישׁ אַחֵר יִשְׁכָּבֶנָּה? וְלֹא תֵשֵׁב בּוֹ? וְלֹא תְחַלְּלֶנּוּ? – וכי יתכן שייתן לך הקב”ה ברכה ושפע, ולא ייתן לך גם את היכולת לקיים בם מצוות, ולקדש בם שם שמים?

“אַשְׁרֵי, כָּל יְרֵא ה’ הַהֹלֵךְ, בִּדְרָכָיו… אֶשְׁתְּךָ, כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ” (תהילים פרק קכח)
ועל כך מבטיח דוד המלך בתהילים ל”כָּל יְרֵא ה'”, שהקללה הזו תהפוך לברכה – והוא ישמח באשתו, שתהיה כמו כֶּרֶם פורה בביתו.

“גַּם כָּל חֳלִי וְכָל מַכָּה אֲשֶׁר לֹא כָתוּב בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֹּאת יַעְלֵם ה’ עָלֶיךָ …”

זו לכאורה הקשה מכל הקללות, אלא שיש לשים לב שכתוב “יַעְלֵם ה’ עָלֶיךָ”, ולא כתוב “יַעֲלֶה ה’ עָלֶיךָ”.
“כָּל חֳלִי” = 98 בגימטרייה, “יַעְלֵם” משמעו לשון העלמה וכיסוי – מלמד שיכבוש הקב”ה את כל 98 החוליים והמכות המוזכרות בפרשה זו, ויכסה ויסיר אותם מישראל, כך שקללות לא תתקיימנה אף פעם, ולכן הן בעצם ברכות.

אומר הזוהר: “וכיון שהוא בשבועה שישראל לא יכלו (שנשבע הקב”ה שישראל לא ייעלמו לעולם), על כן המכות וכל המחלות עתידים להיות נסתרים ומכוסים, ולא יצאו לחוץ להרע אותם, עד הזמן שיכלו מהעולם” (זוהר חדש, כי תבוא)

“וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה, וְהִשִּׂיגֻךָ, כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל ה’ אֱלֹקֶיךָ”

לאדם ניתנה בחירה חופשית, והוא יכול לבחור בין להתעלם ולדבוק באורך חייו המקולקל, ולסבול, לבין לחפש את דרך האמת, ללמוד, ליישם את חוקי התורה בחייו, וליהנות מהברכות, ומחיי שפע רוחניים וחומריים.

“יִפְתַּח ה’ לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם … וּלְבָרֵךְ, אֵת כָּל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ … וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה … כִּי תִשְׁמַע אֶל מִצְוֹת ה’ אֱלֹקֶיךָ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת …”

כאשר אדם מגיע להכרה, כי התורה אמת, וכי החוקים והמצוות הכתובים בה גם הם אמת, קל לו לגבור על יצרו, ולקיים את רצון בוראו.

זו לא אמונה עיוורת, זו ידיעה של ממש – שיש בורא לעולם, ושנתן תורת אמת לישראל – ושכול הכתוב בה, אלו הן ההוראות של הרופא הטוב ביותר בעולם – לחיים בריאים וטובים, ובזכות שנלך כולנו בדרך זו בשִׂמְחָה, נזכה לחזות בבואו של משיח צדקנו, ונגיע מיד אל הגאולה האמיתית והשלמה, במהרה בימנו ממש.

שיעור ב”פנימיות התורה” פרשת כי תבוא. אהרן זאב שצמן.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

מעוברות ומניקות ביום הכיפורים מומלץ וחשוב להתייעץ עם הרופא האישי לברר האם נדרשות הנחיות אישיות.… המשך לקרוא הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים