פרשת בחוקותי || רוצים שלום בית אמיתי, המשיכו להתווכח

sweet Home

פרשתנו, פרשת בחוקותי, היא הפרשה שחותמת את כל ספר ויקרא. בבואנו לסקור ולהקיף את כל התובנות החיוניות להתפתחות אישית שלנו, ראינו לנכון לחתום את ספר ויקרא ברעיון “השלום” שיכול להחזיק את כל הברכות, ובהיעדרו חלילה נהיה ככלי ריק מכל טובה וברכה.

יצחק אלחנן פדידה | מחבר ‘רב המכר’ פרשה מעצימה

את דרשת שבת הרב היא מעולם לא פיספסה. כך בכל ערב שבת הייתה נוהגת להגיע לבית הכנסת ולהאזין בקשב רב ובצמא גדול לחיזוקים, לפרפראות ולאגדות בדרשה. הדרשן היה מאוד מפורסם ונודע שמו בשערים, כאחד שקהל רב מגיע ונמנה על שומעי לקחו, כיון שדרשותיו היו מרתקות ומעצימות את כל מי שנחשף אליהן. ערב שבת אחד, הוא האריך קצת יותר מהרגיל בדרשה ואנשים התאחרו להגיע לבית. אותה אשה כמובן לא קמה מכיסאה הקבוע בבית הכנסת על מנת שלא תפספס שום מילה מדברי קודשו.

באותה שבת הגיעה לביתה באיחור רב ואפילו הנרות שהדליקה לכבוד השבת כבו. בעלה המתין לה וכעסו היה גדול. הוא ביקש לדעת מדוע היא התעכבה כל כך ונתנה לו להמתין זמן ארוך. היא ענתה לו שהיא הייתה בדרשה הקבועה. הוא רתח מזעם. הנרות כבר כבו, הוא אמר לה, וכעת נצטרך לאכול בחושך.

אני לא רוצה לראות את פנייך, ואין לך למה לחזור לבית עד שתלכי לאותו רב ותירקי בפניו.

האשה הייתה המומה ולא הבינה כיצד מבקש ממנה בעלה לעשות דבר שלא יעשה. היא הייתה בצער גדול וחברותיה ניחמו אותה. לאחר מספר שבתות שהייתה מחוץ לביתה הניעו אותה החברות ללכת לאותו צדיק כדי למצוא פתרון. כשהגיעו אליו אותן נשים, אותו רב צדיק וקדוש, ידע ברוח קודשו את כל הנעשה. הוא שאל אותן אם יש מישהי מביניהן שיודעת ללחוש על העין כיון שהוא אינו חש בטוב. זוהי ההזדמנות שלך, לחשו לה חברותיה. לכי ותעשי את מה שאמר בעלך ותחזרי לביתך לחיים טובים ולשלום. היא היססה ולא אזרה עוז ותעצומות כדי לבצע את המעשה הזה.

הרב החיש בה שתעשה זאת, וביקש ממנה שתירק בפניו שבע פעמים.

לאחר שהיא עשתה את מה שהרב הורה לה, הוא פנה אליה ואמר, לכי אמרי לבעלך שהוא ביקש שתירקי בפני רק פעם אחת ואת הלכת וירקת שבע פעמים. נודע הדבר לתלמידים שלו, על מה ולמה הוא נהג כך, והם מאוד כעסו. היינו מביאים אותו לפה בכוח ומכריחים אותו להשלים עם אשתו ולהחזירה לביתו, אם הרב היה מורה לנו. כעת הוא ביזה את כבוד התורה.

אמר להם הרב, וכי כבודי גדול יותר מכבודו של הקב”ה?!

שמו של ה’ נמחק במים, למרות שיש איסור למחוק את שמו, רק כדי להטיל שלום בין איש לאשתו. אם ה’ מוחל על כבודו למען השלום, אני לא כל שכן?!

זהו אחד מהסיפורים המפורסמים על ר’ מאיר בעל הנס. צדקותו, קדושתו ומידותיו הנעלות היו לשם דבר. הוא היה מוכן להתבזות רק כדי להשכין שלום בין איש לאשתו.

מהו שלום בית אמיתי וכיצד ניתן להגיע אליו?

למותר לציין את החשיבות הענקית שיש ללימוד מעמיק ויסודי של התחום הזה. אין אדם בעולם שלא יזדקק, בצורה כזו או אחרת, להתעמת ולהתמודד עם קונפליקטים בבואו ביחסי גומלין עם הזולת.

איכות החיים שלנו תקבע ברובה הגדול כתוצאה ממערכות היחסים שלנו.

אדם שנמצא במערכת יחסים, זוגית, משפחתית וחברתית שהחיכוכים והעימותים צצים ועולים לעיתים קרובות, יכול לחוש קשת רחבה מאוד של רגשות שליליים. אנחנו לא יכולים להיות מנותקים מהחברה. אנחנו חייבים ללמוד כיצד ניתן להגיע להרמוניה ולשלום עם אחרים כדי שנוכל לחיות בשלום ובשמחה.

“וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם”. פרק כ”ו, ו’.

פרשתנו, פרשת בחוקותי, היא הפרשה שחותמת את כל ספר ויקרא. בבואנו לסקור ולהקיף את כל התובנות החיוניות להתפתחות אישית שלנו, ראינו לנכון לחתום את ספר ויקרא ברעיון שיכול להחזיק את כל הברכות, ובהיעדרו חלילה נהיה ככלי ריק מכל טובה וברכה.

“אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ (ויקרא כ”ו, ג’ ד’).

והרי לנו הבטחה מאת הקב”ה שהליכה בדרכו תגרור אחריה שפע של ברכות בכל העניינים.

אחד הדברים המרכזיים שיכולים להוות אתגר לאדם הרוצה לעבוד את ה’ בכל מאודו, הוא נושא הפרנסה. המחשבה תפוסה בדאגות כשהפרוטה חסרה מן הכיס. דלים הם האמצעים של האדם שפרנסתו דחוקה לו, כדי לקיים מצוות רבות התלויות בכיס, כמו עונג שבת, מצוות ארבעת המינים ורכישת תפילין ומזוזות מהודרות ועוד. בנוסף, האדם חייב שיהיה לו פנאי כדי לעבוד את ה’, בהתייצבות בתפילות תמידין כסדרן  ובקביעת עיתים לתורה. לכן, ישנה בשורה גדול עבור עם ישראל בכך ששמירה אדוקה של כל התורה והמצוות תוביל לרווחה כלכלית ופרנסה בשפע.

אולם האם זה מספיק? האם די בכך שהאדם יוכל להתפרנס בכבוד כדי שחייו יהיו מאושרים ויציבים?

תתארו לעצמכם, אדם אמיד ובעל יכולת כלכלית אדירה לרכוש מכל הבא ליד כאוות נפשו. הוא זוכה להקים בית עם בחירת ליבו ולצערנו, השידוך אינו עולה יפה. בשבת, השולחנות ערוכים בכל טוב אפשרי. האוכל באיכות גבוהה ובכמות גדולה, הכלים חדשים יקרים ומצוחצחים. אמנם, בכל שבת התסריט חוזר על עצמו. הזוג אינו מצליח לקיים שיחה אחת לאורך מספר דקות אפילו, מבלי להיגרר לוויכוח סוער שגולש פעמים רבות לקצר אמיתי בקשר ולהסתגרות. “הַוֹּת לְאָבִיו בֵּן כְּסִיל”, כותב שלמה המלך בספר משלי פרק י”ט פסוק י”ג, “וְדֶלֶף טֹרֵד מִדְיְנֵי אִשָּׁה”. מבין רעות רבות שיכולות לבוא על האדם, שתיים הן כואבות ביותר, בן כסיל ומדייני אישה. כיון שהאדם נמצא תדיר בביתו ואליו הוא חוזר מדי יום ביומו, הוא נתקל שוב ושוב באותן רעות וצערו גדול מנשוא. רבנו יונה, אחד מהמפרשים המפורסמים על ספרו של שלמה המלך, כותב ומרחיב מדוע מדייני אישה קשים מבן כסיל. האדם יכול לריב ולכעוס על בנו, אבל אין הכעס הזה מוציא אותו מביתו. אבל שלמה המלך דימה את הריבים והוויכוחים עם האישה לדלף, לטפטופים שמונעים את אפשרות הקיום בבית, ומגרשים את האדם מביתו. “כי לא תוכל הדעת להכיל דבריה ומריבתה, כמו הדלף אשר טורד האדם מהבית ולא יכיל לדור בו בעוד שידלוף”.

גם מהבית היקר, הגדול והיפה ביותר בעולם ניתן להיות מגורש עם ישנה דליפה של גשם שחודר לבית ומסלק את כל היושבים בו, או על ידי וויכוחים ומריבות עם בת הזוג.

הפרנסה היא הכרחית וחיונית, אך אין בה די כדי לחיות ברווחה. ישנו דבר אחד שבלעדיו, כל הברכות שבעולם, כסף, בריאות ומשפחה נחשבים כקליפת השום עבור האדם. מהו אותו תנאי? “וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ”. אם לא השלום ששורר בין בני האדם, בבית, בעיר, במדינה ובכל העולם כולו אין ערך אמיתי לכל שאר הברכות הבאות על האדם. גשם זה ברכה, יבול ופירות מחיים את הגוף, אבל כדי ליהנות מכל השפע הזה האדם חייב לחיות בשלום בסביבתו.

אם אין שלום אין כלום. “שמא תאמרו הרי מאכל והרי משתה, אם אין שלום אין כלום, תלמוד לומר, אחר כל זאת, ונתתי שלום בארץ, מכאן שהשלום שקול כנגד הכל, וכן הוא אומר, עושה שלום ובורא את הכל”.

אלו הן מילותיו של רש”י הקדוש על הפסוק הנ”ל. הבטחה אמיתית לרווחה ולפרנסה טובה חייבת לכלול הבטחה לשלום כי הוא הכלי שמחזיק כל ברכה אפשרית.

למדנו את החשיבות הגדולה לשלום בחברה. אך מהו שלום אמיתי? אם בשלום בית רצוננו, עלינו לדעת בדיוק מהו שלום בית כדי להשיג אותו. כששני בני אדם שונים בתכלית, במזג, במידות ובהרגלים ניגודים חייבים להיות. כורח המציאות הוא שיהיו בין בני אדם הבדלים ושוני. אין שני בני אדם שהם דומים בדיוק האחד לשני. במיוחד מורגשים ההבדלים הללו בין גבר לאישה. מלבד שכל אחד מהם הוא עולם שלם בפני עצמו, הם גם שונים בתכלית מעצם בריאתם.

“שלום בית לא נקרא שלא נתגלו ניגודים”, כותב הרב וולבה זצ”ל בעלי שור חלק א’, “כי זה היה מראה שטרם הגיעו בני הזוג לקרבת הדעת והחיים הדרושה, אלא שנתגלו הניגודים והצליחו לגשר עליהם”.

שוני ואפילו חילוקי דעות לא רק שזה מחיוב המציאות זה אפילו הכרחי שיהיו. העדות האמיתית לכך ששני אנשים מתקרבים האחד לשני ומכירים זה את זה, היא גילוי השוני ביניהם. זה סימן שהם גלויים האחד כלפי השני ומשתפים את האחר בדעותיהם, רצונם ועמדתם. כשאני מכיר את האחר אני מתחבר אליו.

ידיעה בלשון הקודש משמעותה היא חיבור. מתחברים לשני כשיודעים ממנו. אחרי שהשוני מתגלה יש צורך בעשיית שלום. “כי עניין שלום הוא דוקא גישור הניגודים”, כלשון הרב וולבה זצ”ל. זהו שלום אמיתי שכולנו שואפים אליו. זוהי גם הדרך להגיע וליצור את שלום הבית, לגשר על הניגודים. יש לנו כאן שני שלבים מרכזיים. חשיפת הניגודים וגישור עליהם. כך זוכים לשלום בית.

כשעולים וצפים חילוקי דעות, אל לנו להיבהל, אלא אדרבה, בהם טמונה הסגולה העיקרית לחיבור אמיתי.

זה מעיד שאנו מתחילים להכיר את הצד השני ואז אנו מקבלים הזדמנות להתחבר אליו אם נדע כיצד לגשר על הניגודים שהתגלו. בני זוג שחיים ביחד ולא חוו את החוויה הזאת, של שוני בעמדה, ברצון ובהעדפה עדיין רחוקים האחד מן השני, הם לא מחוברים. יום אחד הגיע אברך צעיר אל הרב וולבה זצ”ל, זמן קצר אחרי נישואיו. תוך כדי הדיבור והשיחה שהייתה ביניהם פנה הרב אל התלמיד בשאלה שהותירה אותו במבוכה. הוא שאל אותו האם כבר התווכחת עם אשתך? האם יש לכם חילוקי דעות? התלמיד ענה בגאווה גדולה, שברוך ה’, הכל בסדר והוא זכה לאישה טובה והם חיים באושר, ואין להם וויכוחים. אמר לו הרב ולימד אותו את אחד השיעורים הגדולים של החיים שלו, אם כן, אתם לא מדברים. כי אם מדברים עם השני זה מן הנמנע שלא התגלו חילוקי דעות.

הוא לא ראה בחילוקי דעות דבר שלילי אלא דווקא כלי שיכול לחבר בין אנשים. אם עושים את זה הצורה הנכונה, מתוך כבוד הדדי ורצון אמיתי להגיע להכרעה שתכבד את שני הצדדים, מעז יוצא מתוק. מכירים טוב יותר, מרגישים מחוברים יותר ושלום הבית מתחזק.

בלי שלום אין כלום, זהו השיעור הראשון שלמדנו. דבר שני, שחשוב לזכור הוא ששלום הוא גישור על ניגודים. הניגודים חייבים להתגלות כדי שיהיה אפשר לגשר עליהם. כאן אנחנו מקבלים לידיים שלנו, מלבד העידוד והנחמה שלא להיבהל ממחלוקות, את הכלי המרכזי ליצירת שלום בין אנשים. אם יש לכם מערכות יחסים מעורערות, שצריכות תיקון מיידי, שימו לב על מה לא גישרתם. כל אחד אוחז בעוצמה בדעתו ובעמדתו ולא מוכן לוותר עליה למרות כל ההשלכות.

האם נגור ליד ההורים או לא, זוהי דילמה שרבים מן הזוגות מתחבטים בה. לכל צד יש מה לומר. מי שמעדיף ומי שסולד מהקרבה הזו, מחזיק בסיבות חשובות עבורו לפחות שמסבירות מדוע הוא חייב לציית לרחשי ליבו. מה עושים? האם נותנים לוויכוח הזה לחלחל ולהרוס את הקשר העדין, הרגיש והחיוני בין בני הזוג ובין הוריהם?

זוהי לא בעיה אלא הזדמנות. כעת בני הזוג יכולים להתקרב האחד לשני יותר מאשר בזמנים של רוגע ושלווה.

שיחה רגועה ומכובדת בין בני הזוג עם רצון אמיתי ליישב את המחלוקת יכולה לחולל פלאים. שני בני הזוג חייבים להיות נכונים לוויתורים כדי להגיע לעמק השווה. כל צד חייב להרגיש ששמעו את דעתו ומכבדים אותה ושנעשה מאמץ רציני לספק את צרכיו. לא רק שכך מגיעים לתוצאות הרבה יותר טובות אלא אפילו מרוויחים קרבה כזו והרגשה כזו שלולא הוויכוח לא היו מגיעים אליה. אנחנו חייבים לעשות הכל למען השלום. בלעדיו שום ברכה אינה מספקת ומורגשת. השלום הוא כלי מחזיק ברכה.

האתגר השבועי

  1. בחרו במערכת יחסים אחת שבה אתם צריכים ליישב סכסוך.
  2. הקשיבו לטענות הצד השני מבלי לבקר אותו אלא מתוך רצון אמיתי להבין אותו ואת עמדתו.
  3. תוודאו שהבנתם את הצד השני על ידי שתחזרו על דבריו.
  4. לאחר שהקשבתם הביעו את דעתכם מבלי לכפות אותה על האחר.
  5. חפשו דרך לגשר על הפער ביניכם כך ששני הצדדים ירגישו מנצחים. פתרון אמיתי מצריך יצירתיות וויתורים.
  6. אל תנקטו בשום פעולה חד צדדית אלא רק לאחר הסכמה מלאה של שני הצדדים בצעו את ההחלטה שהועלתה.
אהבת את הפוסט? אתה מוזמן לשתף את החברים שלך, שגם הם יוכלו ליצור שינוי לאורך זמן,

אתה מוזמן להגיב או לשאול כל שאלה, ואשמח לעזור! שבת שלום! יצחק אלחנן פדידה.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

צחי הורווויץ || תזכורת – המצווה הראשונה לישראל – חירות

בפרשת השבוע, פרשת וארא, משה רבנו ע”ה מוזהר לומר לבני ישראל לקיים את המצווה הראשונה… המשך לקרוא צחי הורווויץ || תזכורת – המצווה הראשונה לישראל – חירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים