פרשת בהר || האם אתם מרגישים בודדים או מחוברים?

above-the-city

יצחק אלחנן פדידה | איך נראים חיי החברה שלכם? איך נראים חיי המשפחה שלכם? האם אתם מרגישים בודדים או מחוברים? האם יש לכם קשרים יציבים, מאושרים וארוכי טווח עם קשת רחבה של אנשים? האם אתם מעוניינים לשפר את איכות החיים שלכם ולחיות חיים איכותיים יותר?

תנסו להיזכר בפעם האחרונה שלא הרגשתם טוב ונבצר מכם להגיע ללימודים או לעבודה. האם ציפיתם שמישהו התקשר לשאול בשלומכם או אפילו יתאמץ לבוא ולבקר? איך מרגיש אדם שזקוק לחברה ואין לו בשעות הקשות ביותר למי לפנות? בשיעור זה בפרשת השבוע “בהר” אנסה קצת לגרום לנו להבין את החשיבות של מערכות יחסים עבורנו ועבור אחרים.

קנה לך חברותא – בניית חיי חברה משותפים

הגמרא מספרת לנו כי רבי יוחנן וריש לקיש היו גיסים. אחותו של ר’ יוחנן התחתנה עם ריש לקיש. ריש לקיש לא היה תלמיד חכם מתחילתו, אדרבה הוא היה שודד מפורסם. יום אחד רחץ ר’ יוחנן בירדן וראה אותו ריש לקיש מהצד השני. חצה ריש לקיש את הירדן והגיע אליו. אמר לו ר’ יוחנן, חילך לאורייתא, הכוח שלך מתאים וראוי ללימוד תורה. אמר לו ריש לקיש, שופרך לנשי, היופי שלך מתאים לנשים, שהיה ר’ יוחנן יפה מאוד. ענה ר’ יוחנן לריש לקיש והציע לו את אחותו לאישה שהיא עוד יותר יפה ממנו בתנאי שיקבל על עצמו עול תורה. קיבל עליו ריש לקיש לחזור בתשובה ונשא את אחות ר’ יוחנן לאישה.

ר’ יוחנן השקיע בו מאוד. הוא ישב ולמד איתו עד שנעשה ריש לקיש אדם גדול, ידען ותלמיד חכם. יום אחד היה להם וויכוח הלכתי בבית המדרש ונחלקו ר’ יוחנן וריש לקיש. תוך כדי הוויכוח נאמרו דברים מפיו של ריש לקיש שגרמו לחלישות הדעת אצל ר’ יוחנן. ריש לקיש חלה ונפטר לבית עולמו. צער גדול היה לר’ יוחנן לאחר פטירת ריש לקיש. הוא היה החברותא שלו והם היו לומדים ביחד שעות רבות מדי יום. הוא לא הצליח למצוא לו מחליף. לא היה אדם אחד שהצליח ליישב את דעתו בלימוד. ר’ יוחנן בכה רבות, קרע בגדיו והתאבל על לכתו של ריש לקיש מן העולם. הוא היה צועק מרוב צער עד שפג ליבו. כשראו חכמים את המצב, ביקשו עליו רחמים והוא נפטר מן העולם.  

חבר הוא אחד מהקניינים החשובים ביותר לאדם. האדם לא יכול ולא מסוגל לחיות לבדו.

אין חיים לאדם ללא חברה. האדם הוא יצור חברתי והעולם בנוי בצורה כזו שבטבע האדם לחיות חיים משותפים. בדידות היא קשה מאוד. מחקרים היום מוכיחים שאנשים שחיי החברה שלהם רדודים ומועטים חשופים ליותר מחלות ובעיות בריאות. חיי חברה מחיים את האדם. האדם חי כשהוא מתערב עם אחרים וחייו אינם חיים כשהוא לבדו.

אחד מהדברים המרכזיים שמשפיעים על איכות חיינו ועל מצב רוחנו הוא חיי חברה שלנו.

היכולת לחיות חיי חברה תקינים ורחבים קשורה באדיקות לאושר אמיתי. כל מי שחסר את היכולת הזו מרגיש את החיסרון הזה בצורה מאוד משמעותית. תתארו לעצמכם חיים ללא חברה. איך היו נראים החיים שלנו אם כל אחד היה חי לעצמו בלבד? בבית בדידות, בעבודה בדידות, ללא חיי משפחה וזוגיות, ללא ילדים ובלי חברים. קשה מאוד לדמיין חיים מהסוג הזה. לא לחינם העונש הכואב שבחרו במדינות מתוקנות להעניש בו את העבריינים ואת פורעי החוק, הוא בדידות וריחוק מהחברה. הדברים שיכולים לגרום לאדם צער ועגמת נפש יותר מנידוי חברתי הם מעטים. אדם שמנותק מהזולת מרגיש שהוא לא חי.

לחיות ביחד

בפרשתנו יש לנו ציווי מעניין. קיום הציווי הזה, מלבד חומרתו הרבה, יש בו השפעה כבירה על חיי האדם ואיכותם. בתורה יש לנו הרבה מאוד מצוות שבין אדם לחברו. התורה רואה בקיום חיי חברה תקינים ערך עליון. הדאגה לזולת והיחס המצופה מאיתנו הוא חמור ורחב מאוד. אם אדם יורד מנכסיו וזקוק לאחרים יש לנו ציווי מיוחד להחזיק בו ולתמוך בו עוד לפני שהוא מתמוטט.

“וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ” (ויקרא כ”ה, ל”ה).

החיים של השני תלויים בנו. יש לנו את היכולת לגרום לו לחוש חי או חלילה להיפך. אם הוא נזקק להלוואה אסור לנו להכביד ולהוסיף לו על החזרת הכסף יותר ממה שהוא לווה. הסיבה היא שוב, “וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ” (שם שם, ל”ו). החיים הם משותפים. האחד לא יכול ללא השני. אנו תלויים בזולת בדיוק כמו שהזולת תלוי בנו. אין אדם יכול לחיות בגפו. הדבר הראשון שהאדם חפץ בו בבגרותו הוא להקים בית. לחיות חיים משותפים בזוג ולהקים משפחה.

הרב וולבה זצ”ל בספרו עלי שור חלק שני, כותב דברים נפלאים מאוד בנושא.

“לשון הקודש היא השפה היחידה בעולם שתיבת ‘חיים’ היא לשון רבים, ולא רבים סתם אלא הצורה הזוגית, השמורה לדברים המופיעים רק בזוג, כמו עיניים, אוזניים, רגליים וכו’. זאת אומרת, מילת ‘חיים’ עצמה מבטאת שלחיים שייכים שניים. לא יתכן חיים בבדידות מוחלטת. חיים הם מציאות זוגית”!

היום כולם יודעים וזה כבר מוכח מדעית, שמנת המשכל של האדם קובעת רק 20% מההצלחה שלו בחיים. 80% מההצלחה של האדם נובעים מהאינטליגנציה הרגשית שלו. הכוונה היא ליכולת להבין את הרגשות מחד, ולנהל אותם

מאידך. אמפתיה, היכולת לא רק להבין את הצד השני אלא גם לחוש אותו, מהווה אבן יסוד באינטליגנציה הרגשית של האדם. אדם שלא יכול לחוש את השני מתקשה מאוד לקיים יחסי גומלין טובים עם הזולת וליצור קשרים אישיים ברי קיימא. זו יכולת שאנו חייבים לפתח ולרכוש כיון שהמיומנות הזו תקבע ברמה מאוד גבוהה את איכות החיים שלנו. על כל צעד ושעל אנו נפגשים ומתראים עם החברה. להיות מחובר לחברה ולהרגיש שייך, זוהי משאת נפשו של כל אדם. אף אדם לא יכול לחיות בגפו. כשאדם מנותק מהחברה בצורה קשה, חייו מרים עליו ומותו טוב לו מחייו.

חוני המעגל היה חי בתקופת הבית, בימיו של שמעון בן שטח. הוא היה ידוע כחסיד גדול וכאחד שתפילתו לא חוזרת ריקם. בכל פעם שהדור היה זקוק לרחמי שמים מיד הם היו פונים לחוני המעגל שיעתיר בתפילה לפני בורא עולם והישועה לא אחרה לבוא. הוא קיבל את הכינוי המעגל על שם העיגול שהוא חג באדמה ולא יצא ממנו עד שירחם ה’ על עמו ויסכים להוריד גשמי ברכה.

כל ימיו הוא השתוקק להבין את העומק המונח בפסוק מספר תהילים בפרק קכ”ו שמתאר את אורך גלות בבל: “שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים”. הוא אמר לעצמו, וכי יש אדם שישן שבעים שנה? חכמים מספרים שהוא היה הולך בדרך ופגש אדם שהיה נוטע עץ חרוב. שאל חוני את אותו איש, עוד כמה זמן הוא יניב פירות? הוא ענה לו שצריך להמתין שבעים שנה. התפלא חוני על מעשה האיש שנוטע עץ שעתיד להצמיח פירות רק בעוד זמן רב כל כך ושאל אותו, וכי אתה יודע ובטוח שתחיה עוד שבעים שנה? ענה לו האיש, כשם שאני באתי לעולם שנטעו עבורי אבותי בו עצים, למרות שהם ידעו שהם לא יהנו מהם אלא רק הצאצאים שלהם, כך נוהג גם אני ואפילו אם אני לא יהנה מהפירות, ילדי ונכדי יהנו מהם.

לאחר מכן ישב לאכול חוני באותו מקום ונפלה עליו תנומה. עלתה שונית והקיפה אותו והוא נעלם מעיניהם של בני אדם. הוא ישן במשך שבעים שנה והתעורר. כשפקח את עיניו הוא ראה אדם שהיה מלקט פירות מאותו עץ. הוא שאל אותו, האם הוא זה שנטע את העץ, והוא ענה לו שהוא הנכד. הבין חוני שהוא ישן במשך שבעים שנה. כשהגיע לביתו וסיפר להם כי הוא חוני, לא האמינו לו. לאחר מכן הוא הלך לבית המדרש. הוא שמע את החכמים אומרים, לאחר שהבינו דבר בלימוד בצורה ברורה, שהדברים נהירים כמו בימי חוני המעגל, שכל שאלה שהייתה לחכמים בבית המדרש היה חוני המעגל מתרץ. מיד הוא אמר להם שזה הוא, ולא האמינו לו. החכמים לא נהגו בו כבוד כראוי וחלשה דעתו מכך. בקש רחמים על עצמו ונפטר מן העולם.

על זה אמר רבא: “או חברותא או מיתותא.”

“שחברי רואים אותי נכוחה ממש”, כותב הרב וולבה זצ”ל, “זהו החיים שלי וזהו גם החיים שלהם – ‘או חברותא או מיתותא’. החיים של האדם קשורים בקשר אדוק עם החברה. ללא החברה האדם לא חי.

הציווי וחי אחיך עמך, מלמד אותנו כי בידינו לגרום חיים ממש לזולת על ידי יחסנו אליו. אדם יכול להסתובב בעולם ולהיות מוקף באנשים ועדיין לא להרגיש חי. רק כשאנשים באמת שמים לב אליו ומעניקים לו את היחס הראוי והמגיע לו הוא מרגיש חי. אם אין לו את ההרגשה הזו חייו אינם חיים.

“זהו יסוד כל המצוות בין אדם לחברו. מכאן החיוב להיכנס למצבו של חברו בשמחתו ובאבלו, בצערו ובכישלונו. אין כאן השתתפות מילולית בצערו – זוהי רק דרך ארץ גויי. רק היורד לעומק אבלו וצערו ממש, ורק היורד לעומק שמחתו ממש – הוא רואה נכוחה”. כמו שאמרנו, שאמפתיה היא איננה היכולת להבין את הזולת אלא היכולת לחוש אותו. לא יוצאים בזה ידי חובת שאילת שלום ומה נשמע רגילה. הרצון לדעת באמת מה נשמע אצל השני מוביל להתנהגות אחרת לגמרי.

people

החכמה היא לא רק להיות מוקף באנשים, אלא דווקא להיות מחובר לאנשים. איכות החיים של מי שחי בצורה כזו היא שונה לחלוטין מאיכות החיים של מי שמנותק מהחברה. אדם שמעורה עם החברה מאושר יותר, שמח יותר ואפילו חי יותר.

איך נראים חיי החברה שלכם? איך נראים חיי המשפחה שלכם? האם אתם מרגישים בודדים או מחוברים? האם יש לכם קשרים יציבים, מאושרים וארוכי טווח עם קשת רחבה של אנשים? אם אתם מעוניינים לשפר את איכות החיים שלכם ולחיות חיים איכותיים יותר, עליכם לשפר את מערכות היחסים שלכם. מערכת יחסים צריכה להיות מטופחת. כמו כל דבר בבריאה שאינו משומש, הוא מאבד את חיוּתו וקיומו, כך גם מערכות היחסים שלנו. עלינו להזין אותם באופן קבוע ויזום. אסור לנו לקחת את הזוגיות והחברות כמובנים מאליהם וכאילו כבר הקשר קיים וישאר כך לנצח. הסחת הדעת הזאת מהשקעה במערכות יחסים יכולה להוביל לנבילתן.

בשני מישורים שצמודים זה לזה ומשפיעים זה על זה, עלינו לפעול כדי לחיות טוב יותר. האחד הוא בדאגה לאחרים, והשני הוא ברכישת חיים חברתיים עבורנו.

כל אדם זקוק לתמיכה, לניחום, לעידוד ולעזרה. תתארו לעצמכם שיש לכם אירוע משפחתי שאותו אתם רוצים לחגוג ואין לכם אורחים להזמין. האם יש הרגשה גרועה ורעה מזו? תנסו להיזכר בפעם האחרונה שלא הרגשתם טוב ונבצר מכם להגיע ללימודים או לעבודה. האם ציפיתם שמישהו התקשר לשאול בשלומכם או אפילו יתאמץ לבוא ולבקר? איך מרגיש אדם שזקוק לחברה ואין לו בשעות הקשות ביותר למי לפנות? זה קצת יכול לגרום לנו להבין את החשיבות של מערכות יחסים עבורנו ועבור אחרים.

יסורי איוב

בתחילת ספר איוב כשמשתבח הקב”ה באיוב בפני השטן, מתגרה בו השטן וטוען שמעולם לא היה לאיוב ניסיון קשה. נראה אותו עומד בניסיונות, ריבונו של עולם, ואז נראה אם יש בו ממש, טען השטן. נותן רשות הקב”ה לשטן לנסות את איוב ולפגוע בו, אך בתנאי שלא יפגע בנפשו. “אַךְ אֶת נַפְשׁוֹ שְׁמֹר” (איוב ב’, ו’). השטן ברוב אכזריותו, פגע באיוב בכל דרך אפשרית. הוא הזיק לרכוש, לבניו ולבנותיו ואפילו הביא עליו יסורים בגוף. בדבר אחד לא פגע השטן מלבד הנפש של איוב כמו שציוה עליו הקב”ה, הוא לא נגע בחבריו.

שואל ראש ישבת סלבודקה, הג”ר אייזיק שר זצ”ל, מדוע פגע באיוב השטן בכל התחומים חוץ מחבריו? התירוץ שהוא נותן מלמד אותנו את אחד היסודות החשובים ביותר והחיוניים ביותר לחיי אושר ושמחה אמיתית. הוא מתרץ בצורה נפלאה ואומר, שחבריו של אדם הם בגדר נפשו של אדם. אם ה’ ציווה עליו לא לגעת בנפשו ולהשאירו בחיים, הציווי הזה כולל גם את חבריו, שהם מהווים לו חיות. ועל זה אמר רבא: “או חברים כחברי איוב או המוות”.

אושר אמיתי אורב לנו בכל פינה. שימת עין ולב על הזולת במטרה להבין ולהעמיק את מערכות היחסים, יכולה להעניק לנו ולאחרים חיים. יש אנשים שמתהלכים ברחוב ונראים חיים, אך בתוך תוכם הם כבויים וחלולים. אין מי ששם לב אליהם. טיפוח של מערכות היחסים שלנו יכול להיות הצעד החשוב ביותר שנעשה בדרך להתפתחות אישית.

מעטים הם הדברים שיכולים להעניק לנו רגשות חיוביים רבים ומידיים, עזרה בשעת צרה ועידוד כמו חיי חברה עשירים.

האתגר השבועי

  1. החליטו לטפח את כל מערכות היחסים שלכם. עם בני המשפחה הקרובים, כמו בן או בת הזוג, הילדים, ההורים, האחים והאחיות והחברים.
  2. הקדישו מדי יום כמה דקות כדי להחיות את מערכות היחסים שלכם.
  3. הרימו טלפון וגלו עניין אמיתי במה שעובר על השני. הרחיבו מעט יותר את הדיבור בפעם הבאה שאתם נפגשים עם חבר קרוב.
  4. אל תיתנו לזמן רב מדי לעבור מפגישה לפגישה ומשיחה לשיחה. עשו לעצמכם הרגל קבוע להתעניין בחיי הזולת.

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות יצחק אלחנן פדידה

יצחק אלחנן פדידה
יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה – מנטור, מאסטר ב- NLP, ייעוץ אישי וזוגי, ייעוץ עסקי, ומגשר, מנכ"ל מסלול לחיים, מחבר הספר פרשה מעצימה.

בדוק גם

פרשת וארא || בתוך כל הטירוף הזה איך מוצאים נחת ושלווה

מחקר שנערך בקרב 15,000 חולים שסבלו מבעיות עיכול, גילה שארבעה מכל חמישה חולים לא סבלו… המשך לקרוא פרשת וארא || בתוך כל הטירוף הזה איך מוצאים נחת ושלווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים