פרשת נשא || מהי השלכה וכיצד היא באה לידי ביטוי בחיינו

alcohol

אתם בוודאי מכירים אנשים שמדברים ומתבטאים באופן המרעיל הזה כל העולם נגדם, אף אחד לא אוהב אותם, בשבילם כל אנשים רעים, ותמיד הם מתרצים את הסלידה שלהם מאחרים בכך שאם הם לא יזהרו אנשים עלולים לנצל אותם. אז דעו לכם שיש הרבה מאוד אנשים, יותר ממה שאנחנו חושבים או מכירים, שזו מציאות החיים היומיומית, ואלו הן המחשבות שפוקדות אותם מדי יום. ללא ספק איכות החיים של האדם נפגעת בצורה קשה ואנושה כשהאדם חי בעולם “שחור”.  היום אנסה לתהות על קנקנו של השורש שגורם לאדם לראות את מה שהוא רואה וכיצד הוא יכול לשנות את הראייה שלו, נראה לי שזה יכול להיות אחד מהדברים החשובים ביותר שנזכה ללמוד.

בואו נצא לדרך, נתחיל …

הדרך שבה האדם מבין ורואה את העולם קובעת ומכרעת בצורה משמעותית את ההתנהלות שלו בעולם. אדם שמאמין שבכל פינה אורבים לו ומנסים להתנכל אליו, כיצד הוא יגיב? איך הוא יחיה בסביבת אנשים אחרים? אם הוא יברח ויתחבא ולא יוציא את ראשו החוצה, הוא יכול לאבד את שפיות דעתו. אם הוא ימשיך לחיות בתוך העולם השחור בו הוא חי, כל ימיו יהיו סבל ומרירות. מה ניתן לעשות? כיצד ניתן להתמודד עם זה?

בפרשה השבוע שלנו פרשת נשא, אנו נלמד בדיוק מה האדם רואה ולמה? אנו נבחין בדבר המרכזי שגורם לאדם לראות את העולם כמו שהוא רואה. כמעט ואין תחום בחיים שהיסוד הזה אינו בא בו לידי ביטוי ובצורה חזקה מאוד. במיוחד הדבר מורגש בתא המשפחתי ובחיי הזוגיות. כיון שהאדם חי בקביעות עם אנשים אחרים, הורים, אחים, אשה וילדים, הוא יתעמת באופן קבוע עם המחשבות העולות ונשנות במוחו.

מנגנון הגנה

כל ההתנהגות האנושית מונעת על ידי כוונה פנימית שנטייתה היא לעולם תהיה חיובית. כל סוג של פעולה, חיובית או שלילית, מקורה בכוונה טובה. לאדם יש עולם פנימי ומפה פנימית שמנהלת ומנווטת אותו בעולם. הוא תמיד יעשה את מה שנראה לו באותו רגע כדבר שיכול להועיל לו בצורה כזו או אחרת. זהו אחד מהסודות הגדולים ביותר על נפש האדם. לומר שכל מעשה שלו, ואפילו מעשה שלילי, נובע מכוונה חיובית, זהו חידוש גדול. מהי אותה כוונה חיובית?

האדם מנסה על ידי הכלים העומדים לרשותו ברגע נתון, להגן על עצמו בצורה כזו או אחרת. הרצון של האדם, שמנהל אותו, יודע לעשות אחד משני דברים, להשיג עונג או לברוח מכאב. זהו אותו מטבע ויש לו שני צדדים. גם מבריחה מכאב היא סוג של עונג, סוג של רווח.

נתאר לעצמנו, אדם שרגיל לשתות אלכוהול. כולנו יודעים ששתייה מופרזת של אלכוהול מובילה לנזקים גדולים בכמה רמות. מצד אחד האדם לא שולט באופן מלא על מעשיו, בנוסף הוא מזיק לגופו בצורה משמעותית, וגם אנשים אחרים יכולים להיות בסכנה אם למשל הוא נוסע ברכב ומהווה סיכון גדול על כל הסובבים. מהי הסיבה שהאדם מרבה לשתות משקאות חריפים למרות שזו התנהגות שלילית?

אחד הרווחים המידיים שהאדם מקבל על ידי השתייה הוא שינוי קיצוני במצב הרוח. זהו קיצור דרך, אמנם הרסני, אבל לפי דעתו הוא משיג כרגע דבר חשוב וחיוני עבורו, שמספק לו את צרכיו. אם הוא קצת עצוב היין משנה את מצב רוחו. אם הוא קצת ביישן הוא משתחרר יותר. אם הוא מרגיש חלש הוא פתאום חש יותר כוח ושליטה. אם הוא לא מקבל יחס ואנשים מתעלמים ממנו הוא לרגע הופך להיות מסמר הערב. זוהי דוגמה אחת קטנה, שמבהירה כיצד כל פעולה של אדם מקורה בכוונה חיובית. הפעולה יכולה להיות מזיקה ושלילית אך כוונתה היא חיובית. הוא רוכש הגנה, הוא רוכש אהדה, הוא מקבל הנאה ואפילו יכול לשכוח מהצרות והדאגות שלו לכמה שעות.

במשך השנים החוקרים בפסיכולוגיה הצליחו לגלות מספר מנגנוני הגנה שהאדם משתמש בהם באופן קבוע כדי להקל על עצמו את עול החיים ולהסתדר טוב יותר בחברה, כמובן לפי דעתו. טבעה של פעולה שלילית שגורמת לתוצאות שליליות, להוביל את האדם ואת כל מי שעד לאותה התנהגות להבין ולהודות שהיא מזיקה ואינה ראויה. מכל מקום, ישנם מספר מנגנוני הגנה פנימיים שמשמשים את האדם. אחד מהם הוא תופעת ההשלכה.

מהי השלכה וכיצד היא באה לידי ביטוי בחיינו?

מקובל מפי הבעל שם טוב הקדוש, שהעולם כולו הוא מראה עבור האדם, וההשגחה העליונה אינה מראה לאדם דבר שאיננו נצרך לתיקון נפשו. כל מה שהאדם רואה יכול להוות עבורו כלי כדי לזהות את נגעי נפשו הנסתרים מעיניו ושוכנים במקומות העמוקים ביותר בנפש.

“דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר לְהַזִּיר לַיהוָה”. (פרק ו’ פסוק ב’)

בפרשה שלנו כתובים כל דיני וענייני פרשת סוטה ופרשת נזיר.

בזמן בית המקדש, כשהייתה עוברת על האדם רוח קנאה, הוא היה עולה עם אשתו אל הכהן ומשקה אותה במים המוכיחים את חפותה ועומדים על קנקנה. והפרשה הזאת מופיעה בסמוך לפרשת נזיר, אדם שמקבל על עצמו פרישות ומתרחק מן היין. מהי הסיבה ששתי הפרשיות הללו סמוכות?

“למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה, לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין”.

אדם שמראה כזה נגלה לנגד עיניו ושמועה כזו הגיעה לאוזניו, צריך לקחת את הדברים לעצמו ולהביט היכן הוא יכול לתקן את עצמו כדי שהוא לא יכשל בדבר דומה. יש כאן הסתכלות פנימית. האדם משתמש במקרה הזה כמראה ממש כדי לבחון את מקומו הרוחני ולא את מקומם של אחרים. אם ההשגחה העליונה ראתה לנכון לחשוף את האדם למקרה מהסוג הזה, יש כאן הוראה מפורשת מצדה שהוא קרוב לזה ויכול גם להיכשל במקרה דומה ולכן עליו לנקוט בצעדים שימנעו וירחיקו את האפשרות הזו ממנו. לכן מן הראוי שיזיר את עצמו מן היין, שמוביל למעשים רעים, ובכך יציל את עצמו מן החטא.

כיצד אנחנו נוהגים בדרך כלל כשאנו מבחינים בהתנהגות לא נאותה ולא ראויה של אחרים? האם אנחנו מגיבים בבוז או שאנו עושים חשבון נפש?

moonshineתופעת ההשלכה מסבירה לנו שהאדם נוטה להשליך על אחרים את הנגעים שלו. לאדם יש נטייה לראות את עצמו ישר ונקי, וכל פעולה שלו היא מובנת ומוכרחת לדעתו ואילו פעולות של אנשים אחרים קלות עליו לשפיטה והוא יותר אובייקטיבי לקבוע אם מדובר במקרה חיובי או שלילי. השלכה פירושה הוא, לראות באחרים את החסרונות שלנו. זוהי יכולה להיות ממש מראה אמיתית כדי להגיע למודעות גבוהה ולגלות את נסתרות הלב שלנו. כשאדם פוסל אחרים חושדים שהוא הפסול, מהסיבה הפשוטה שאם הוא רואה את נגעי חברו באופן קבוע בוודאי הנגע הזה נמצא בתוכו. אם הוא לא היה נגוע בזה הוא לא היה פוסל אחרים. כי הטבע של האדם הוא לראות את עצמו נקי ועל אחרים, שהוא לא משוחד, הוא יכול להבחין באמת.

לכן, כשרואים סוטה בקלקולה המבט שלנו צריך להיות מופנה כלפי פנים ולא כלפי חוץ. לא לפטור את עצמנו בגינוי המעשה וברכישת בוז למבצע, אלא להביט פנימה ולראות מה ההשגחה העליונה זימנה לי לתוך החיים ולהבין במה אני צריך ויכול להשתפר. האדם מתחיל לראות מהפנים חוצה ולא מבחוץ פנימה. כלומר, חוויות החיים הקודמות של האדם, שמהוות את פסיפס האישיות שלו, מכריעות כרגע כיצד האדם יראה את העולם. ילד שננשך על ידי כלב יכול מאותו יום והילך לפחד מכל כלב ולהאמין שכל הכלבים מסוכנים. הוא לא מעלה בדעתו לגדל בעצמו כלב. הוא לא מבין בכלל כיצד אנשים מסוגלים להכניס כלב לבית שלהם, מבלי להיכנס כרגע לפן ההלכתי שבדבר. מה מנהל אותו כרגע? האם כל הכלבים מסוכנים? בוודאי שלא. אבל הוא רואה וחווה את העולם מבפנים החוצה ולא מבחוץ פנימה. כך גם אנחנו רואים את העולם. צברנו לעצמנו מספיק מסקנות כדי לדעת איך להתנהל בעולם עם מינימום נזקים ומקסימום רווחים. המפה הפנימית הזאת היא קובעת ומכריעה כל צעד שלנו וכל בחירה.

אם אני רגיל לראות את מומי חברי זה מעיד על המום שלי. אם אני רואה עולם שחור המשקפיים שלי כהות ולא העולם. העולם תמיד יהיה שווה לכולם ובכל זאת כל אחד רואה אחרת את אותם חוויות. לכן מנגנון ההגנה הקרוי השלכה הוא כל כך דומיננטי בחיים שלנו. תתארו לעצמכם, זוג צעיר שהתחתן לא מזמן. החוויות האישיות שלהם וההסתכלות האחד על השני יהיו נובעים מניסיון החיים הקודם שלהם. חיפוש מתמיד בנגעי האחר יובילו לחיים בלתי נסבלים. רק שינוי המיקוד מהחוץ פנימה בחזרה, כלומר לחפש בעצמי ועלי את מה שאני חושב שאני רואה באחר יכול לעזור לנו.

דוגמה קטנה להבנה עד כמה זה משפיע ומשמעותי.

אדם שמאמין באמונה שלמה כתוצאה מניסיון החיים שלו ומחוויות קודמות, שהוא אדם חלש ושאנשים יחפשו לנצל אותו במשך כל ימי חייו, יכול לחוות את התסריט הבא, שהוא יוצר וכותב במו ידיו. הוא יתחיל לראות בהתנהגות של אשתו, שיכולה כמו כל התנהגות להתפרש בכמה דרכים, הוא יבחר לראות בה, כיון שהא רואה מבפנים החוצה, כהתנהגות כנועה וחלשה. זה ישפיע על מצב הרוח שלו ויגרום לו דכדוך. הוא יגער באשתו על ההתנהגות הזו ויבקר אותה, למרות שהוא לא היה מבחין בזה ורואה את זה כך אם הוא בעצמו לא היה כזה. אשתו תפגע והם ירגישו ריחוק האחד מהשני. הוא בעצם ינציח את זה וישכתב את המציאות על ידי הקביעות החד משמעיות שלו. הוא יגרום לכך שזה ימשיך.

הוא יבחין בהתנהגות דומה אצל ילדיו, ויפשר כהתנהגות חלשה ופחדנית, גם התנהגות ניטראלית ופשוטה של הילדים, כמו כל ילד. הוא ישכנע את ילדיו שזו המציאות והם גם יאמינו בזה, שבכל מקום ינצלו אותם כיון שהם חלשים. האמת היא, שהוא רואה כך רק בלל שכל העולם כולו הוא מראה עבורו. הוא רואה את החסרונות והמומים שלו באחרים. אם הוא היה חי בהסתכלות נכונה, מבחוץ כלפי פנים, ועורך חשבון הנפש ומבין היכן הוא נגוע בדבר, חייו היו שונים מן הקצה אל הקצה. הוא לא היה מזיק לעצמו, הוא לא היה מתעלל בבת זוגו והוא לא היה יוצר אישיות חלשה ופחדנית אצל ילדיו.

הרואה סוטה בקלקולה צריך להזיר את עצמו מן היין. הוא מבין שבו יש שורשים אפשריים לחטא דומה והוא לומד להיזהר. כך הוא חי בצורה נכונה ולא בצורה עקומה. מנגנון ההגנה הקרוי השלכה הוא מאוד משפיע על איכות החיים שלנו. בכל צעד ושעל אנחנו יכולים להבחין בעולם טהור או בעולם טמא, בעולם שחור או בעולם ורוד. איכות החיים שלנו תלויה בזה, החיים של הילדים שלנו ושל כל מי שבא במחיצתנו. “עלינו להתייחס בביקורת וחשד אל כל המשפטים השליליים שאנו חורצים על מה שמחוצה לנו, כי יתכן שהשלילה הזאת פנימית היא ונעוצה בסתרי שכבות נפשנו,

רק פנס הקסם (המקרן) הפנימי הראה אותם במה שמחוץ לנפשנו”. כך כותב הרב וולבה זצ”ל בספרו עלי שור חלק א’.

יש כאן כלי מעולה ללימוד עצמי ולקבל מודעות עצמית גבוהה מאוד. הזולת יכול לגלות לנו על עצמנו דברים שאנחנו לא יודעים או בוחרים להתעלם מהם. בנוסף, עלינו לקבל על עצמנו להתחיל ולראות דברים בצורה שונה. זה פשוט וקל. בקורת עצמית ופנימית צריכה להתלוות לכל שיפוט אותו אנחנו מוציאים מהפה. בסוף זה הופך להרגל. אנו מתרגלים להסתכל פנימה וליתן את עצמנו ולהכיר את עצמנו. מצד שני, אנו מקבלים כאן גם כלי לחוש אמפתיה כלפי השני ולהבין אותו. פתאום ההתנהגות לא נראית כל כך זרה ומוזרה אלא התנהגות שכל אחד שלא נזהר יכול להיכשל בה. כל אלו הם הרווחים המידיים שאנו מקבלים כתוצאה מהסתכלות בריאה ונכונה על עצמנו ועל הזולת. והכל למרות שחוויה שלילי התרחשה, ומעז יצא מתוק.

האתגר השבועי

  1. לפחות פעם אחת ביום בדקו כיצד אתם שופטים אחרים.
  2. שימו לב האם אתם נוהגים לשפוט אחרים בדרך שחוזרת על עצמה. למשל: איזה אגואיסט, תראו איזה חצוף וכדומה. תבחינו בדפוסים שנשנים וחוזרים.
  3. הפנו את המבט כלפי פנים ותכתבו מה גיליתם. עד כמה זה נכון לגביכם?
  4. נקטו בפעולה כדי לשפר את המצב ועשו סייג רציני שלא תכשלו בכך.

שבת שלום, היו ברכה והצלחה.

 

הגב

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות יצחק אלחנן פדידה

יצחק אלחנן פדידה
יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה – מנטור, מאסטר ב- NLP, ייעוץ אישי וזוגי, ייעוץ עסקי, ומגשר, מנכ"ל מסלול לחיים, מחבר הספר פרשה מעצימה.

בדוק גם

הרב חיים קארו || כפרה, מספיק !

הרב חיים קארו, שוחט מוסמך, יוצא נגד מנהג שחיטת עופות ל”פדיון כפרות” וקורא לכולנו להרוויח… המשך לקרוא הרב חיים קארו || כפרה, מספיק !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים