נטע כץ יומן מסע 120 למרוקו || תצפית לזריחה המדהימה של הסהרה

shara

אנו שוב על האוטובוס, הפעם לכיוון מרקש. יחיאל המדריך מבטיח שהיום נסע בדרך היפה ביותר שישנה במרוקו. אבל אחרי מה שראינו אתמול אני ממש מסופק. קשה לי להאמין שיש דרך יפה יותר מאלו שהיינו בהן אתמול.

הבוקר אתמול התחיל ב-4 שעון מרוקו. השכמה מוקדמת גם ביחס לטיול הזה. מחוץ למלון חיכו לנו ג’יפים עם נהגים מקומיים. בעיניים טרוטות אחרי קפה מהיר של בוקר התיישבנו על הג’יפים והתחלנו בנסיעה פראית בדרך מדברית.

אחרי ארבעים דקות של נסיעה בשטח הגענו לדיונות מדבריות טובעניות, בהן גם ג’יפים לא יכולים לנסוע. ירדנו sharaמהג’יפים כשאט אט עולה השחר ואורחות גמלים קידמו את פנינו. הרכבים הבדואים עזרו לנו להתיישב על הגמל. צריך להגיד משהו על רכיבה על גמל. בתמונות זה נראה ממש יפה ונוח, בפועל זה סוג לונה פארק אתגרי די מפחיד ולא נוח. בכל תנועה של הגמל התחושה היא שאתה עומד ליפול.

שיירת הגמלים פילסה את דרכה בין הדיונות. ולאחר רכיבה של כחצי שעה הגענו לנקודת תצפית על אחת הדיונות הגבוהות. ירדנו מהגמלים ואז גילינו מהו באמת חול טובעני. קשה עד בלתי אפשרי לעלות על גבעה. כל פסיעה דורשת מאמץ כמעט על אנושי. אבל בסוף איכשהו הגענו לראש הדיונה התמקמנו על שמיכות וחיכינו לזריחת החמה.

מבט מסביב גילה שהרעיון של זריחה בסהרה הפך לפורמט תיירותי. מבט מלוא העין גילה מלונות חלקם מאולתרים שלא היו אלא אוסף אוהלים, כשכל תכליתם היא תצפית לזריחה המדהימה של הסהרה. כמה דקות חלפו ואט אט השמש עולה.

קשה לתאר עד כמה המחזה של שמש המפציעה בין חולות עד אין סוף מסעיר את הנפש.

את הירידה מראש הדיונה עשינו על שמיכות במה שמכונה בפי המקומיים סקי חול. תענוג די נחמד. משם חזרנו לגמלים משם לג’יפים ומשם למלון לארוחת בוקר קלה. התארגנות מזוודות, פרידה מהמלון היפהפה, ועלייה לאוטובוס לנסיעת נוף מרתקת כשהיעד הסופי הוא ווארזאזאת.

יעד הביניים הבא הוא עמק הטודרה. כפרים ציוריים, בתים בני מאות שנים. ולצידם צוקים ענקיים שביניהם מתפתל כביש צר שלצידו נחל ממי הפשרת שלגים. קשה לתאר את היופי במילים. אתן לתמונות לדבר.

shara

הקסבה במלוא תפארתה. כולה עשויה בוץ!!!

בדרך עברנו בעיירה קטנה בעמק הדדס ובה שוכן בית קברות יהודי קטן משנת 1542(!). בכלל כמעט אין כפר ועיירה בכל מרחבי מרוקו שאין בו נקודה יהודית כלשהי. אט אט הרעיון המופשט של עולי מרוקו הולך ולובש צורה. מאד מאד שונה ממה שחשבתי עד עתה. אך עוד חזון למועד.

לאחר שעות נסיעה ארוכות הגענו ל ווארזאזאת וניצלנו את שעת האור האחרונה לביקור באתר היסטורי מדהים בשם קסבת איית בן ח’דו. קסה היא שם כולל לשכונה עתיקה. מן טירה מוקפת חומה בתוכה מתנהלים חיים שלמים.

הטירה שהיא לא פחות ממדהימה עשויה כולה בוץ(!). קשה להאמין שמבנה כה עצום עשוי רק חול מים ועשבים. הלוקיישן כה מדהים עד שהוא הפך אתר צילומים לכמה סרטים וסדרות ידועים מאד, כמו ”גלדיאטור” ”משחקי הכס” ועוד ועוד. בשטח עוד פזורים מיצגים מחלק מההפקות.

shara

את היום סיימנו במלון ברמה בינלאומית שצץ לפתע בתוך הסביבה הבראשיתית. מלון ברמה של חמשה כוכבים שבנוי באופן שנטמע בסביבה אך לא מוותר על שום שירות או פינוק. הלכנו לישון בחדרים המפנקים כאשר בבוקר יש נסיעה ארוכה למרקש.