מנחם נאבת || התופעה שיצאה אותה כתבה לסַקֵר מעידה עד כמה החרדיות לא בהתפרקות.

 

אבישלום שילוח
צילום מסך התכנית יוטיוב

בעקבות הפוסט שפרסמתי אמש לגבי חוזרים בשאלה (שהיה אגב, ממש פוסט ‘בקטנה’, שהפך לממדים מפלצתיים בזכות הבון טון בפייסבוק), שהצליח איכשהו לקומם כמה חברים, אני מעוניין לחזור אל הנושא, ולהסביר את דעתי בנושא בצורה רצינית יותר. אשמח אם כל אלו שהגיבו אמש בלי הרבה הבנה לדבריי, יחזרו ויקראו את הפוסט הזה.

ראשית, פליאה דעת ממני נשגבה לא אוכל לה, איך מילים שנכתבות באירוניה כפולה, אינן מספיק מובנות. התקוממו על כך שאמרתי שחוץ מכמה חבר’ה שמרשימים בטלוויזיה כל החוזרים בשאלה הם שבאבניקים, כאילו שזלזלתי בכל האחרים והפכתי אותם לסתם פּוּשְׁטִים, חסרי תוכן ואינטלגנציה, סתם בהמות הנעות בשרירות ליבם ותאוותיהם. פשוט,

אמרתי בדיוק את ההיפך,

טענתי שהטלוויזיה, בהציגהּ חבורה מסוימת של אמנים מיוסרים, הופכת את כל האחרים, שיצאו בשאלה בעקבות כל מיני סיבות פחות ‘רומנטיות’, לשבאבניקים וחסרי עניין. אבל הייתה זו אירוניה כפולה, כי באמת, על אף אי הנחת של רבים, (ובכללם של רבים מהיוצאים בשאלה שמעוניינים לעשות רומנטיזציה של תנועתם), אנשים לא מודעים לכך, יש הרבה יותר חוזרים בשאלה מתוך אי הלימה טריוויאלית עם המסגרת החרדית לבין כאלה שעושים תהליך עמוק של מחשבה וחשיבה מחדש. אפשר להתקומם, אבל זה נכון. אנשים מחפשים את הנוצץ, אבל המציאות הרבה פחות נוצצת והרבה יותר טריוויאלית ממה שאנשים היו רוצים. וזה בעיקר מה שהתכוונתי. לא התכוונתי לשבאבניקים כמובן (להיפך, טענתי שהופכים אותם לשבאבניקים ‘לא מעניינים’), אלא התכוונתי לאנשים רגילים שלא מצאו את עצמם במסגרת החרדית, מסיבות כאלו ואחרות והלכו לחפש להם חיים אחרים.

שנית, שאלו אותי למה פתאום יש לי עניין ‘להגן’ על החרדים? אלוהים עדיי, שאין לי מושג על מה אנשים מדברים. הרי כל הפוסט הזה דיבר בדיוק את ההיפך. אני טענתי שקל לדבר על תנועות ‘רומנטיות’ של יציאה בשאלה, מה שלא מאיים כלל על החרדיות, ולטאטא מתחת לשטיח את הבעיות האמיתיות הקשורות לאי הלימה של רבים בחברה החרדית לחברה עצמה. החרדים, בשיתוף פעולה עם ערוץ 2, נהנים להם מאבישלום שילוח, (אבישלום נעשית כבר שם לתופעה!), ככה הבעיות הלא נוצצות נותרות מתחת לספה. ולמי אכפת.

שלישית, אינני טוען שבמסגרת החרדית שיש היום אין בעיה גם במישור של המחשבה. לא זו בלבד, אני הראשון לטעון כך, ואני מפרסם על כך שוב ושוב. יש איזשהו פחד בחברה החרדית הממוסדת ממחשבה ומאינטלגנציה, מעמקות ומפילוסופיה, שלדעתי הורסים המון, גם את האמונה וגם את התורה ואת האינטלגנציה התורנית. ברור לי שיש הרבה יוצאים בשאלה שיוצאים על רקע כזה. בכך שאמרתי שעיקר הבעיה נמצאת במקום אחר לא אמרתי שאין בעיה במישור הזה.

צחקתי על הכותרת הרועשת “חרדים: ההתפרקות”, כי זה פשוט משעשע. החברה החרדית היא עמידה וחסינה הרבה יותר מכל חברה אחרת, דווקא בגלל המיסוד הקשוח שלה. ולהיפך: דווקא התופעה שיצאה אותה כתבה לסַקֵר מעידה עד כמה החרדיות לא בהתפרקות.

אני הייתי כותב כותרת אחרת לחלוטין: “חרדים: העמידוּת”. שהרי דווקא העמידות והקשיחות ואי ההתפרקות של החברה החרדית עצמה גורמת לכל שאר התופעות לבצבץ. בקום המדינה החרדיות הייתה נראית אוטופיה. היום היא היתד העמיד ביותר במדינה.

מה דעתי על חוזרים בשאלה באופן כללי? אני יכול לומר זאת בצורה פשוטה. כל מי שעוזב את היהדות (היינו, היהדות ההלכתית) זה משהו שמצער בעיניי. אני מאמין ביהדות, ומאמין בערכיה, ומצער אותי כאשר אנשים עוזבים אותה. מאידך גיסא, אינני עיוור לתהליכים אנושיים, ואני יודע שיש הרבה דברים שלא לגמרי פשוטים.

אני בכלל חושב שלהיוותר יהודי אורתודוכסי בזמננו זאת עבודה רצינית ומאמץ, וזה לא מובן מאליו.

אני מתקומם נגד אלה שהופכים את הכל לסחר מכר חברתי, יש כאן לפני הכל נשמות, אנשים ובני אדם. אני יכול להבין היטב לליבם של כאלה שעזבו את האמונה, אף אם זה מצער אותי מאוד. חלק מחבריי האישיים הטובים ביותר הם חוזרים בשאלה, מעולם לא התייחסתי אליהם בזלזול בעקבות החלטתם. להיפך, אני מהיחידים (בחברה החרדית) שמדבר על זה שהיחס שלנו צריך להשתנות בנושאים הללו. כמה וכמה פעמים כתבתי ואמרתי שהסיפור של עזיבת האמונה והמתחים עמה אינו כה פשוט (אף מנקודת מבט הלכתית) כמו בעבר. הנסיבות כיום הרבה יותר מורכבות.

לדעתי, וכך אני מתרשם גם מהרבה מקרים שאני מכיר באופן אישי, וגם כתבתי זאת בעבר, רבים מאלה החוזרים בשאלה בחברה החרדית מטעמים אידיאולוגיים ומצפוניים הם כאלה שלא חיו מעולם בעולם יהודי משמעותי בלי קשר לסטיגמות חרדיות. אנשים שמעולם לא חונכו להכרת ההבדל בין עיקר לטפל, בין הדברים המשמעותיים של המסורת היהודית עצמה לבין כללי חינוך והשקפה חרדיים, בין העומק של היהדות עצמה לבין מה שמפטמים אותנו ילדים, עמי ארצות או כל מיני מרצים בשקל, על יהדות. וגם זה דבר שאני קובל עליו. המצב הזה צריך להשתנות, ובדחיפות!

ועוד דבר, ועכשיו כן בניסיון להגן על החרדיות. אני מאלה שמבקרים את החרדיות הרבה מאוד, וחרדים רבים רואים בי ‘עוכר ישראל’ בגלל זה. ועם זאת, צריך לפעמים לשים דברים בפרופורציות. לא הכל תמיד ‘חרדים, חרדים, חרדים’. החרדים בסופו של דבר הם אנשים נורמליים, יהודיים, ירא”ש, שמשתדלים לקיים מצוות ולקיים את התורה. ואני יכול לומר זאת בגלוי, בתקווה שאף אחד לא יתחיל לצעוק לי על כך שאני מכליל: אני מעדיף את כולל חזון איש על פני אלנבי 40. ו-כן, כמובן, החרדיות זה לא כולל חזו”א והחילוניות זה לא אלנבי 40. אני לא כזה תינוק בכדי לא להבין זאת. אבל אני כן חושב שאדם בוגר, שנגמל מהניסיון לעשות רדוקציה של כל תופעה לבעיה הספציפית שלו, יכול להסתכל על דברים בצורה רחבה יותר. לא כל הבעיות במדינה וכל הצרות של האנושות הם מהחרדים. ובלשון המעטה.

ולסיום, רבים זיהו נימה של קריצת עין כשהנגדתי בין אלה שמתראיינים בטלוויזיה על יציאה בשאלה לבין האחרים. רק כמה מילים, ואני מלהטט, בניסיון ללכת בין הטיפות ולא לפגוע באף אחד באופן אישי. כל החבורה ‘הרומנטית’ של יוצאים בשאלה, כאלה ש’נתקעים’ עם ייסורי נפש על בדידות ומצפון, במקום ללכת, להקים להם חיים משלהם, חיים מקצועיים, חיים של גובה, אלא ‘מתבחבשים’ עם עצמם, היא לדעתי כלל לא רומנטית ולא אינטלקטואלית ולא מרשימה. לדבר על אלוהים קשוח מול אלוהים טוב, זה לא רומנטי. אלה קלישאות לעוסות מימי אנוש. מי שמיצה את יהדותו במשמעויות האלה, באמת לא טעם הרבה מיהדות, וחבל גם שהוא מבזבז את זמנו לריק בניסיון להפריך יהדויות שקיימות רק במוחו שלו ובמוחם של עוד כמה ילדים. התנועה הכביכול ‘רומנטית’ הזאת של יציאה בשאלה הקשורה לסוג של דקדאנטיות ואנרכיה רוחנית לעוסה, ולדעתי לא קשורה לשום סוג של עומק, מצפון, רגישות ועמקות אנושית ואמנותית אמיתית, אלא הרבה יותר ל’קטעים’, לא מרשימה אותי. זה מזכיר לי נוער מתבגר הרבה יותר מאשר בגרות. ואני חייב לומר את דעתי האישית, במקרה של אחד מהמרואיינים (אבישלום שילוח שוב אתה..), הוא היה הרבה יותר מעניין, מרתק ועמוק בהיותו דתי, כאשר הוא ניסה להעמיק ולתת תמונות מורכבות יותר של יהדות. העיסוק בשירה על סמים ותפילין ושברי לוחות זאת עבודה קלה, הוא לא מרשים, לא רציני ולא משמעותי. אמרתי את זה. ולא כיסיתי.

אשמח אם כל אלו שהגיבו אמש בלי הרבה הבנה לדבריי, יחזרו ויקראו את הפוסט הזה. ועכשיו: שוטו, התחילו לקלל כל אחד מהכיוון שלו!

 

חוצץ

 

 

רוצים לפרסם את דעתכם ב”מסובין”? גם אתם יכולים! לחצו כאן

גולשים יקרים, מנחם נאבת השקיע מזמנו בשבילנו, בואו וניתן לו משוב, טפיחה קטנה על השכם או הארה! כתבו לו למטה (באהבה) את דעתכם.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

אודי הרשלר || על תודעת הגלות באתוס החרדי

לא יודע כמה מכם עוקבים ומצויים בפרטים שכאלו, אבל דברים מאוד דרמטיים מתחוללים בזירת מלחמות… המשך לקרוא אודי הרשלר || על תודעת הגלות באתוס החרדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים