מיכל לשם || ההגדה עם NLP להוציא את הנפש לחירות

spring

סיום ההכנות לחג כבר נראה באופק, אני מביטה בביתי המצוחצח באווירה החגיגית שהולכת ונרקמת. מחשבותיי נודדות אל ליל הסדר, אל הסיבה המהותית שבגללה אנחנו מתכנסות אחרי עבודה רבה ומייגעת.

ולא, לא נראה לי שיש משהו מרשים ומעורר התרגשות במיוחד בליל הסדר, הבית אומנם נקי יותר האווירה שקטה ורגועה, נכון כי בני הבית מכונסים סביב שולחן ערוך ומחזיקים בידיהם ספרי הגדה, כשהם קוראים את הסיפור הידוע בפעם המי יודע כמה, אוכלים בהסבה, שותים ארבע כוסות ומבצעים עוד מנהגים שונים מוכרים היטב, המתבצעים במידה מסוימת של כפייה עצמית.

זהו, שום דבר לא סוחף לא מרגש בצורה שתדחוק החוצה בספונטניות את השמחה, האמורה להיות בלב. שתעניק ביטוי לצהלה ולשירה, כפי שבאמת היה ראוי שיקרה בליל העצמאות, המעלה את זכרה של גאולתנו הראשונה.

וזו השאלה, למה באמת?

כך ניסח שאלה זו אחד מגדולי המוסר היהודי:

“הלא לפי דמיוננו, לכאורה, היה יותר מועיל ויותר מעורר אילו עשו בכל עיר ועיר משתה גדול לכל העם בשירים ונאומים לכבוד היום, עוד יותר מעורר היה אילו ערכו גם חזיון לתאר את כל ענין יציאת מצרים ובימינו היה אפשר גם להשתמש באמצעות הטכניקה החדישות שהיה אפשר על ידם לפאר ולהדר את המחזה הנשף ההיסטורי של יציאת מצרים ולציירו בדיוק.

ובזה היו זוכרים ביותר כל עניין יציאת מצרים ולציירו בדיוק. ובזה היו זוכרים ביותר כל ענין יציאת מצרים ויותר היו באים לידי התפעלות והתעוררות יותר מאשר על ידי טעימת מרור, הסבה וכדומה”

(“שעורי דעת” ח”א. הגאון הרב יוסף יהודה בלוך ז”ל)

שאלה לעניין. ובאמת, למה לא לנהוג כמו שנוהגים בשאר העמים ביום הזיכרון לעצמאותם ? או כמו שנוהגים אצלנו במדינת ישראל לצערנו? למה לא לתת לשמחה לפרוץ? למה לא להתכנס בהמון, לנוע בכיכרות העיר, מסביב לבימות בידור, לרקוד למקצב המוזיקה, ולהתענג על זיקוקים בשלל צבעיהם העליזים, וכדומה? למה לא להנציח את גלות מצרים בסרט עלילתי (שחובה לצפות בו בלילה זה תקיף את העולם כולו גם מתחת לגיל 16 )

האם פעלולים אלו לא יגרמו להתרגשות בונה יותר, מאשר הישיבה בבית סתם כך, בחוג המשפחה, מסביב להגדה ואכילת המצה ?

ובכן, לא. בהחלט – לא!

נבין זאת אם נחדור מעט אל מנגנון הנפש של האדם ונבדוק כיצד הוא פועל.

הרשו לי לחזור אל הציטוט הקודם, הוא משיב על שאלתו כך:

“ההיפך מכפי שרגילים לחשוב תמיד.

אדרבא, אפשר שהתועלת הרצויה היא דווקא על ידי דברים כאלו, שאינם מעוררים התפעלות, ורק מניחים רשמים דקים, שאז מגיעים הם לנימים הדקות שבנפש האדם ומעוררים אותן.

כי כשנעשים דברים יותר אפקטיביים ויותר ניכרין, אף שבשעת מעשה נדמה, שהם עושים רושם גדול על האדם ומביאים אותו לידי התפעלות והתרגשות מרובה.

אבל, באמת אינם פועלים כל כך, שדווקא מחמת שהם עושים רושם חיצוני על האדם ומביאים אותו לידי התפעלות והתרגשות מרובה.

אבל באמת אינם פועלים כל כך, שדווקא מחמת שהם עושים רושם חיצוני גדול הם מניעים את הכוחות היותר קטנים שבאדם והרושם מתרחב ומתפשט בכל הכוחות ההם כל כך עד שאינו מגיע אל הכוחות היותר עליונים ודקים ששם באמת צריך להגיע” (שם)

כדי שנבין את הדברים יחד נאמר כך :

תורתנו הקדושה רוצה שהמסר האלוקי, הגלום בגאולת מצרים, יחדור אל הרבדים הפנימיים ביותר בלבו של אדם. רבדים, שהם מהותו וכל אישיותו. ואם ייקלט מסר זה בתת מודע, ישנה הדבר את אופיו ויעניק לנשמתו גוון נעלה יותר, יהודי יותר.

מכאן אנו רואים דבר ענק ומופלא ונחדד בהמשך יותר ויותר שליל הסדר בנוי לפי נפשו של האדם בדיוק כמו שטיפול NLP מוצלח ומדויק עובד

הפעולות הרעשניות והחיצוניות על כל ססגוניותן וההרגשות שהן גורמות אינן חודרות לעומק, הן מפעילות את כוחות ההתפעלות החיצונית בלבד. הן סוחטות קריאות הידד ,הן אמנם מזרימות אל הלב פרצי שמחה אך הכל מתחולל ברובד העליון והגילוי של הנפש כמו הן כזיקוקים. מאירים לרגע את חשיכת הליל, ולאחר שכבים, שב החושך לשרור.

האדם מתפעל מן השירים היפים, ושוכח את מסר העצמאות עצמו.

אם יתבונן בסרט המעולה ביותר שיופק על יציאת מצרים עלולה התפאורה להעסיק את רוחו יותר מאשר עצם הגאולה. הוא יתרגש יתפעל ויחווה אבל אלו יתפזרו בכוחות נפשו הגלויים, ולא יותיר דבר עבור תת המודע כלומר הנפש עצמה.

לעומת זאת ,המעשים הקטנים, הלא מפוצצים, שעושה האדם ב-ע-צ-מ-ו, מעשים אישיים, שאין בהם כל ברק ומיוחדות, רעש ומהומה – חודרים אל העומק דווקא, משום שבקושי מרגישים בהם, עוברים הם על כל מחסומי הבקרה של נשמת האדם, ישר אל תת המודע ,ונקלטים שם.

ואם כי אין האדם חש בפעולתם המידית משפיעים הם לאורך זמן. כל מי שלמד משהו על מהות תת המודע ועל כוחה של האוטוסוגסטיה יודע כי כך הם פני הדברים.

שתיית 4 כוסות – כנגד ארבע לשונות גאולה.

אכילת מצה לזכר לחם העוני.

המרור ואמירת ההגדה – תורמים להשגת היעד שהציבה התורה בפני ערב זה יותר, מאשר כל פעלולי הטכניקה, שמחת החוצות הרעשנית והנדידה בהמון, ממקום אחד למשנהו.

עובדה, לאחר למעלה משלושת אלפים שנה, מאז מאורע יציאת מצרים, עדיין לא נס ליחו של ליל הסדר. ואנו מקיימים אותו ברעננות, שרק חווית אמת מסוגלת להעניק.

מאחלת לכן מכל הלב חג חירות שמח, שמחה פנימית אמיתית שמגיעה מהנפש פנימה!

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

אלה גרנשטיין || כיצד להלביש נכון תינוק בחורף

חורף הגיע ובגדול ושוב עולה השאלה לגבי מהו הלבוש הנכון לשמירת חום הגוף של התינוקות… המשך לקרוא אלה גרנשטיין || כיצד להלביש נכון תינוק בחורף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים