חרדים חדשים || מהי הגישה הנכונה ‘לתכנון משפחה’

baby

הנושא עליו אני הולך לדבר עליו הוא “הילודה בציבור החרדי” לי ברור לגמרי שהדיבור בנושא  אינו קל בלשון המעטה והוא עשוי לעורר אמוציות רבות. באמת שניסיתי לכתוב בעדינות… למעשה יש הבדל תהומי בין הדרך שבה אנשים בעולם המערבי רואים את נושא הבאת ילדים לעולם, לבין הדרך שבה רואים זאת חרדים רבים. בעוד בעולם המערבי אנשים מביאים ילדים לעולם תוך שהם לוקחים בחשבון את היכולת הרגשית והכלכלית להעניק לילדיהם הורות הנתפסת כטובה בעיניהם.

חרדים רבים לעומת זאת אינם זקוקים בעצם לסיבה למה להביא ילדים לעולם, להיפך צריכה להיות סיבה מספיק טובה למה לא.

כלומר נקודת המוצא היא שכל עוד אין סיבה שלילית חזקה מספיק, אין סיבה שאישה לא תלד עוד ועוד ילדים.

השאלות שצריכות להישאל הן:

א. האם הגישה הזו היא גישה חרדית או גישה יהודית?

ב. האם הגישה הזו טובה להורים ולילדים?

לגבי השאלה הראשונה אני חושב שזו בעיקר חשיבה חרדית, לא בהכרח יהודית. איני בקיא מספיק בעניין ואשמח לשמוע תובנות. (אני מכיר את ההלכה שאת מצוות פרו ורבו מקיימים בבן ובת, ועל כך נוסף עניין ‘לבבקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים – קהלת_יא).

אנסה לשתף בתהיותיי לגבי השאלה השנייה.

האם אכן נכון מבחינת הורות טובה להתנהל כך? האם שאלת הבאת ילד לעולם איננה שאלה משמעותית וכבדת משקל לפחות כמו שאלה לגבי רכישת בית או מכונית, הקמת עסק וכדומה? האם לא ניתן לצאת מתוך נקודת הנחה שלא כל משפחה מסוגלת בכל מצב להתמודד עם כניסתם של עוד ועוד ילדים למשפחה על כל מכלול הצרכים שהדבר דורש? (בעיניי, בעיקר הצרכים הרגשיים. פניות רגשית לגידול ילדים איננה דבר של מה בכך).

אני רוצה להבהיר נקודה חשובה מאוד. השאלה כמה ילדים צריך להביא לעולם היא שאלה פסולה בעיניי. כל משפחה, כל אימא וכל אבא הם עולם נפלא בפני עצמו, יש בהחלט משפחות רבות מאוד שמסוגלות להכיל ילדים רבים. זה נפלא וקסום ונהדר. אני רק תוהה לגבי (היעדר) החשיבה המוקדמת בנושא הרה גורל זה, והמחשבה ש”כל עוד לא הוכח אחרת” אין שום סיבה ש כ ל משפחה לא תהיה משפחה ברוכת ילדים.

ומשהו בנושא שאלת רב בעניין

האם כשרב עומד לפסוק בנושא כזה הוא לוקח בחשבון שמדובר כאן בדיני נפשות?

אני מנסה לחשוב על ייעוץ של פסיכולוג בנושא. אני מניח שפסיכולוג היה מנסה להבין לעומק את מוכנותם הנפשית של בני המשפחה לילד נוסף על כלל המורכבות שהדבר דורש. ברור לי גם שהוא היה מתעקש לפגוש את שני בני הזוג ולא רק אחד מהם.

האם אכן נערכת חשיבה מעמיקה כשהדבר מגיע לפתחו של רב?

או שמא שוב הגישה היא שאם אין סיבה ממש חריגה שלא, אז למה לא?

אינני עוסק בתחום הרווחה, אך ממי שכן עוסקים בכך שמעתי אין ספור סיפורים על משפחות מרובות ילדים שבהם למרות שכבר קיים קושי עצום ביותר (כלכלי ורגשי) להתמודד עם גודל המשפחה, מביאים לעולם ילדים נוספים. לגורמי המקצוע לא נותר אלא להישאר חסרי אונים אל מול ההתנהלות חסרת האחריות הזו.

שוב, חשוב לי שלא יישמע מדבריי שכל משפחה ברוכת ילדים היא משפחה בעייתית. ממש לא, להיפך יש הרבה מאוד (אולי הרוב?) משפחות ברוכות ילדים מעולות ונפלאות,

אני רק שואל למה לא ניתן לחשוב על הדברים ולהחליט?

אשמח לשמוע תגובות מחכימות מאנשים שמבינים יותר ממני..

הכותב ביקש להישאר אנונימי מה שמאפשר לנו להגיב לעצם העניין

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

תדהר הירשפלד || ההזדמנות ההסטורית בדמות דונלד טרמפ הנשיא הנבחר

לא ישועת העם אלא הזדמנות, דלת הנפתחת לשעה, שבה אפשר לעבור ואפשר לא לעבור. שליטת… המשך לקרוא תדהר הירשפלד || ההזדמנות ההסטורית בדמות דונלד טרמפ הנשיא הנבחר

תגובה אחת

  1. בנימין גורלין

    תשובה לכותב: המשפחות המיזרוחניקיות גדולות כמו המשפחות החריידיות, וראה זה פלא, אין להן את הבעיות שיש לחריידים (עכ”פ בתחומי החינוך, הרגש והכלכלה) – על כן פשוט שהגישה הנכונה הנה להתנתק מהחריידיות ולשוב ולהתחבר ליהדות…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים