בצלאל כהן || ברוך שלא עשני “גולם”…

books

בין האגדות שסופרו על “הגולם מפראג” (שלא היה ולא נברא), ישנו סיפור אהוב עלי במיוחד. על פי המסופר, המהר”ל מפראג הורה לבני משפחתו לא להשתמש ב”גולם” לצורכי הבית והוראתו זו נשמרה בקפדנות, אולם בערב חג הפסח כשעבודות הניקיון האפייה והבישול היו בעיצומן והמים בחבית נגמרו, לא מצאה הרבנית מוצא מלבד לבקש מ”הגולם” שירד לנהר לשאוב מים למלא את החבית. “הגולם” אכן ירד לנהר ומילא שני דליי מים וחזר והריקם לחבית, וכך חזר “הגולם” ועשה זאת פעמים רבות. החבית התמלאה מים ו”הגולם” ממשיך בעבודתו, הבית הוצף במים והרחוב כבר מתמלא מים ו”הגולם” איננו מפסיק לשאוב מים ולהריק לחבית. אלמלא הגיע המהר”ל והשבית את “הגולם” כליל, הייתה העיר פראג מוצפת כולה במים.

הסיפור הנפלא הזה ממחיש כיצד גם הצורך המוחשי והמשימה הנדרשת ביותר, חייבים להיות מוגבלים במידה מסוימת עד השגת המטרה, וכי המשך של אותה פעולה לאחר השגת היעד טומנת בחובה אסון.

ניתן להביא דוגמאות רבות מחיי היומיום, למשימות שהיו נכונות לשעתן ומכוח האינרציה נמשכו גם לאחר שלא היה בהן צורך. מבחינתי, הדוגמה הרלוונטית ביותר כיום היא “חברת הלומדים” החרדית-ליטאית. הקמתה של “חברת הלומדים” (בשנות הארבעים של המאה ה-20) לאחר שואת אירופה ועם הקמתה של מדינת ישראל, הייתה ללא ספק צורך חיוני לשיקום של עולם התורה שחרב, ולהרבצת תורה ויראת שמיים בקרב כל שדרות האוכלוסייה במדינת ישראל הצעירה. הפריחה של אותו עולם התורה, והשפעתו על אוכלוסיות רבות ומגוונות, הם סיפור הצלחה מרשים ויוצא דופן. אולם בדורנו אנו, נראה שהמשך הדפוס הקיים זה כשבעים שנה, מהווה את האיום הגדול ביותר להמשך קיומה הגשמי והרוחני של הקהילה החרדית בכלל והליטאית בפרט.

בדומה ל”גולם” שהמשיך בתפקיד שהתבקש ללא שהבין שהמשימה הושלמה, נדמה שגם במחננו לא היה מי שיהיה בסמכותו להכריז שהמשימה המיוחדת במינה של הקמת עולם התורה הוכתרה בהצלחה מרבית ועתה עלינו לחזור לימים כתיקונם, שבהם המובחרים ביותר לומדים תורה בלבד וממלאים את ייעודם במשרות תורניות שונות, בעוד היתר רוכשים כלים להשתלב בכל תחומי החיים, עם קביעת עתים לתורה ורכישת בסיס תורני רחב בכדי לשלב כראוי “תלמוד תורה עם דרך ארץ”.

בכל פעם שנשמעת טענה זו, נשאלת השאלה המתבקשת “מִי שָׂמְךָ?”, מהי הסמכות שלך לקבוע שהמשימה הוכתרה בהצלחה?

בצלאל כהןאני מודה ומתוודה שלא הגעתי לדרגה זו לקבוע מסמרות בדבר. אלא שגם אני משיב בשאלה “האם יש מישהו בדורנו שתקבלו את דבריו, אם יאמר שהמשימה הושלמה?”, אם אמנם המטרה שעבורה הוקמה “חברת הלומדים” הושלמה, האם יש גדול בתורה אחד שאם יאמר את הדברים הללו לא יאבד באותו רגע את מעמדו? לצערי הרב, התשובה לשאלות אלו היא למיטב ידיעתי שלילית.

ברצוני להדגים אתגר דומה שמתואר בגמרא במסכת בבא מציעא (לג,א-ב) “ת”ר העוסקין במקרא מדה ואינה מדה, במשנה מדה ונוטלין עליה שכר, תלמוד אין לך מדה גדולה מזו, ולעולם הוי רץ למשנה יותר מן התלמוד. הא גופא קשיא, אמרת בתלמוד אין לך מדה גדולה מזו, והדר אמרת ולעולם הוי רץ למשנה יותר מן התלמוד? אמר רבי יוחנן: בימי רבי נשנית משנה זו, שבקו כולא עלמא מתניתין ואזלו בתר תלמודא, הדר דרש להו ולעולם הוי רץ למשנה יותר מן התלמוד.”

לפי המסופר בגמרא זו, כשנאמר לציבור שהגמרא היא הדבר החשוב ביותר פנו כולם ללמוד גמרא ולא נותרו לומדי משנה, ראה אפוא רבי יהודה הנשיא צורך לנקוט פעולה להביא את כולם ללמוד משנה, אולם כשהמשימה הושלמה היה צורך להחזיר את המצב לקדמותו, שיהיו לומדי מקרא לומדי משנה ולומדי תלמוד.

 

חוצץ

 

*הגולם מפראג “(שלא היה ולא נברא)“. בספרי: אילת אהבים, עיונים בחוכמת האהבה יש פרק קצר הנקרא: סודו של המיתוס. עי”ש. כוחם של המיתוסים הוא בהחלט להפוך גולם לכן היה וכן נברא. הגולם, כמו האנדרוגינוס שייך למשפחה של מיתוסים מכוננים שגם כשתרבות קורסת, הם שבים ומתחדשים בתרבות אחרת. המיתוסים שואבים את כוחם להתחדש ואת יציבותם להתקיים מהטבע האנושי, משאיפות ומחלומות משותפים לאנשים רבים, את מה שהיה חשוב לבני אדם לפני אלפי שנים וממשיך להיות יקר ללבם גם היום. הפיסיקה וסיפורי האגדה אינן חלופות להסבר התופעות משום שהם תחומי ידע ממישורים שונים. המענה ההולם שהאגדות נותנות עומד בפני עצמו ואין לו חלופה מן המישור הקוגניטיבי. הגולם מפראג היה, נברא, ומשל היה. נפתלי רוטנברג רב הישוב מצפה אדר.

 

קרדיט תמונה: Heimishe Freimi

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות מסובין חדשות חרדים

מסובין חדשות חרדים
מסובין - חדשות חרדים. רשת חברתית חרדית ליצירת תוכן וסגנון חיים של חרדים בישראל. חדשות היום. מבזקי חדשות, על פוליטיקה, יהדות, דעות ופרשנויות, לימודים וקריירה, עבודות לחרדים, עסקים וכלכלה, נדל"ן, הייטק ואינטרנט, לייף סטייל חרדי, שירים חסידיים, צרכנות וקופונים, יחסים ומשפחה יזמויות ועוד. בעולמם של חרדים.

בדוק גם

אודי הרשלר || על תודעת הגלות באתוס החרדי

לא יודע כמה מכם עוקבים ומצויים בפרטים שכאלו, אבל דברים מאוד דרמטיים מתחוללים בזירת מלחמות… המשך לקרוא אודי הרשלר || על תודעת הגלות באתוס החרדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים