אודי הרשלר || יום כיפור – יום הבירור הגדול

“שני שעירי יום הכפורים – מצותן שיהיו שניהן שוין: במראה, ובקומה, ובדמים, ובלקיחתן כאחד” (משנה יומא פ”א מ”א).

כמה פעמים אנו מוצאים את עצמנו, לא יודעים. פשוט אין לנו מושג מה נכון ומה לא, מה ראוי ומה פסול, מה בריא, או לחילופין מה חולני בעבורנו. הטוב והרע, האמת והשקר, נראים שווים במראם, בקומתם, בערכם, ובאופן השפעתם עלינו ועל סביבתנו.

אפשר דומני לקבוע, כי רוב הטעויות וההתסבכויות מקורן בחוסר הוודאות הזאת. בהיעדר היכולת לקבל תמונה מוסרית מכוונת וראויה של מציאותנו.

יום הכיפורים, הוא יומו של הבירור הגדול הזה. ביום הזה, אנחנו מכירים בכשלונינו באמת להכריע בצורה נהירה וצלולה.

הבחירות שלנו, אפעס, נראות לא משהו. ואנו באים כדלים ורקים, בראש מורכן ובבושת פנים, בעדי עדיים אל הקודש, אל המציאות הנשגבת, זו שהיא גבוה מעל גבוה מהוויתינו הראלית. וכפי שאנו קוראים בתפילת נעילה – נקודת שיאו של היום הקדוש.

“מָה אָנוּ מֶה חַיֵּינוּ מֶה חַסְדֵּנוּ מַה צִּדְקֵנוּ מַה יְשׁוּעָתֵנוּ מַה כּחֵנוּ מַה גְּבוּרָתֵנוּ. מַה נּאמַר לְפָנֶיךָ ה’ אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ הֲלא כָּל הַגִּבּורִים כְּאַיִן לְפָנֶיךָ וְאַנְשֵׁי הַשֵּׁם כְּלא הָיוּ וַחֲכָמִים כִּבְלִי מַדָּע וּנְבונִים כִּבְלִי הַשְׂכֵּל כִּי רב מַעֲשֵׂיהֶם תּהוּ וִימֵי חַיֵּיהֶם הֶבֶל לְפָנֶיך” …

וכך לעומתה, לצד ההכרה בכישלון ובעליבות מטען מעשינו ודרכינו עלי אדמות, אנחנו כמו מצטרפים אל המקום המקודש ההוא, זה שאינו מן המידה המוכרת והראלית שלנו כלל ועיקר. ושם לעומתו – ‘לפני ה’, אנחנו מבצעים את ההכרעה. אבל זאת איננה הכרעה שיש בה טעם. לא באמת אנחנו יודעים להטעים מדוע מעשים מסוימים ראויים לבוא עד לפני ולפנים, לבית קודשי הקודשים ממש. ואילו מעשים אחרים, מן הראוי להם להיות נדחים ומוקצים חוצה, למקום של שממה ומוות. כי זהו בערבו של היתרון והפריבילגיה האמתית שלנו כיצורי אנוש, יכולת העמידה לפני ה’. וכפי שאנו קוראים בתפילת נעילה, בהמשכה לאלתר של התפילה הנזכרת; “אַתָּה הִבְדַּלְתָּ אֱנושׁ מֵראשׁ וַתַּכִּירֵהוּ לַעֲמד לְפָנֶיךָ”.

אז את ההכרעה הזאת, עיצומו של יום מבצע בעדנו, מאחורי הפרגוד ומסך ענן הקטורת. אנחנו רק צריכים להיות שם נוכחים בדממה וקשב עמוק, לחללו ההוויתי של היום הנפלא הזה. לכרוע ברך ולהשתחוות בפישוט ידיים ורגליים ולקרוא בקול גדול, מול הארת הפנים החד פעמית הזאת ; ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.

אז שיהיה לכולנו יום של בירור עמוק וצלול. יום של קשב ודממה פנימית. יום שנדע להיכנס אליו בשלום ולצאת בשלום, טעונים בנפשותינו ובגופנו. אוהבים יותר, מתוקנים יותר, בריאים יותר, ושלמים יותר.

גמר חתימה טובה – ושנה טובה ומתוקנת לכולנו.

נשמח אם תגיבו עם הפייסבוק שלכם

תגובות

אודות אודי הרשלר

אודי הרשלר
בוגר ישיבת פונובי'ז. בן 36. נשוי. מתגורר בירושלים. מנכ"ל חברת Humaney ומרצה לפילוסופיה יהודית ומחשבת ישראל.

בדוק גם

הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

מעוברות ומניקות ביום הכיפורים מומלץ וחשוב להתייעץ עם הרופא האישי לברר האם נדרשות הנחיות אישיות.… המשך לקרוא הרב אלי רייף || מעוברות ומניקות ביום הכיפורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים